به گزارش پایگاه خبری نشان :

شاید شما آن‌قدر باهوش هستید یا انواع اقدامات پیش‌گیرانه را برای این روز انجام دادید، ولی بسیاری از کاربران ممکن است تحت شرایطی با فراموش کردن پسورد و پین‌کد گوشی خود، نتوانند وارد آن شوند و در یک وضعیت کلافه‌کننده گرفتار شوند.

فشار‌های روحی و کاری، تغییر ناگهانی پسورد به دلایل مختلف و بعد فراموشی آن، کار نکردن با گوشی برای مدت طولانی یا هدیه دادن گوشی به فرد دیگری همگی می‌توانند منجر به عدم لاگین شوند.

پس، هیچ‌گونه جای تعجبی ندارد که در این مطلب می‌خواهیم درباره روش‌های ورود به گوشی بدون داشتن رمزعبور یا پین‌کد و حتی الگوی رمز صحبت کنیم.

امیدوارم گوشی سامسونگ داشته باشید

گوشی‌های مدرن به سختی اجازه می‌دهند بدون داشتن رمزعبور یا پین‌کند لاگین کنید. طوری ساخته شدند که اگر کسی بخواهد رمزعبور یا پین‌کند گوشی شما را حدس بزند؛ معمولا پس از چند بار تلاش ناموفق، با تاخیر اجباری روبرو می‌شود. بدتر اینکه اگر تعداد حدس‌های اشتباهی زیاد شوند؛ معمولا ۱۰ حدس نادرست؛ ممکن است گوشی به طور خودکار پاک‌سازی و ریست کارخانه شود.

 

تصور گوشی این است که شما صاحب اصلی آن نیستید و می‌خواهید غیرقانونی وارد گوشی شوید و اطلاعات روی آن را ببینید؛ بنابراین، اقدام به پاک‌سازی کامل اطلاعات و بردن گوشی به تنظیمات پیش‌فرض می‌کند.

در این وضعیت، گوشی به طور امنی در اختیار شما است، ولی هرگز نمی‌توانید وارد آن شوید. هیچ راهی برای بازنشانی رمزعبور صفحه‌نمایش وجود ندارد یا نمی‌توانید اطلاعاتی به گوشی بدهید تا شما را احرازهویت کند. مثلا، اگر با احرازهویت بیومتریک وارد می‌شدید؛ اکنون دیگر اصلا نمی‌تواند شما را تشخیص دهد و در بهترین حالت، می‌توانید درخواست احرازهویت ثانویه (پسورد یا پین‌کد) است.

شاید تصور کنید این ویژگی بسیار بد است، ولی در شرایطی می‌تواند امنیت گوشی و اطلاعات شما را تامین کند. اگر کسی بتواند برای لحظه‌ای دستش به گوشی شما برسد؛ با دانستن کمترین اطلاعات درباره شما، مثلا تاریخ تولد، شماره موبایل، شماره تلفن ثابت خانه، آدرس ایمیل و نظایر این‌ها می‌تواند وارد گوشی شود و قفل صفحه را دور بزند. حتی با دانستن اطلاعات بیشتری مانند نام حیوان شما یا نام خیابان محل زندگی شما می‌تواند رمزعبور گوشی را بازنشانی کند.

بنابراین، قفل شدن گوشی پس از چند بار تست پسورد یا پین‌کد، اقدام خوبی است و تضمین امنیت اطلاعات شما است، اما راه‌حل چیست؟

اگر یک گوشی سامسونگ دارید و قبلا Samsung ID برای خودتان تنظیم و استفاده کردید؛ می‌توانید با ویژگی Find My Mobile این شرکت، گوشی خود را از طریق وب باز کنید. کافی است وارد آدرس اینترنتی https://findmymobile.samsung.com شده و همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید؛ گزینه Unlock را بزنید:.

IU2yUHBuMGTV

اما در گوشی‌های اندرویدی دیگر باید بررسی کنید آیا شرکت سازنده گوشی شما چنین ویژگی ارائه داده است یا خیر. مثلا، اگر گوگل گوشی شما را ساخته است؛ هیچ شانسی ندارید. شما می‌توانید گوشی خود را از طریق ابزار آنلاین این شرکت پیدا کنید، ولی امکان باز کردن قفل گوشی را ندارید.

اگر هیچ گزینه‌ای برای باز کردن قفل گوشی نداشتید؛ تنها انتخاب شما ریست کارخانه گوشی و بردن آن روی تنظیمات کارخانه است. این گزینه خوب است، ولی همه اطلاعات شما از روی گوشی پاک شده و انگار تازه گوشی را از بازار خریداری کردید. دوباره باید اطلاعات و اپلیکیشن‌های خود را روی گوشی نصب کنید؛ وارد حساب کاربری گوگل شوید و باقی کار‌هایی که برای یک گوشی جدید انجام می‌دهید.

چگونه گوشی اندرویدی را ریست فکتوری کنم؟

به طور کلی، باید در منوی Recovery گوشی خود دنبال گزینه Factory Reset باشید. در برخی گوشی‌ها با نگه داشتن همزمان کلید‌های volume و power می‌توانید گزینه ریست فکتوری را مشاهده کنید. اما اگر دنبال روش دقیق انجام این کار روی گوشی خود هستید؛ واقعا بسیار سخت است برای همه گوشی‌های اندرویدی در بازار با این تنوع بالای برندی و نسخه اندروید و پوسته؛ یک راه‌حل یکسان داد.

در برخی گوشی‌ها این گزینه با نام wipe data/factory reset مشاهده می‌شود و با نگه داشتن کلید پاور در دسترس شما خواهد بود. در برخی گوشی‌ها باید چندین مرحله را بگذرانید تا به این گزینه برسید.

بهترین ترفند این است که یک جست‌وجوی ساده در گوگل برای نحوه ریست فکتور مدل گوشی خود داشته بااشید تا انواع آموزش‌های متنی و ویدئوی را بیابید. در نهایت، با ریست فکتوری گوشی خود، با چهره‌ای روبرو می‌شوید که فاصله زیادی با آن چیزی دارد که عادت داشتید.

طرفداران فراموش‌کار اپلی چه‌کار کنند؟

برای کاربران آیفون روند کار مشابه گوشی‌های اندرویدی است. اگر پسورد یا پین‌کد ورود به آیفون را فراموش کردند؛ باید گوشی را ریست فکتوری کنند و دوباره از نو همه‌چیز را بسازند یا نسخه پشتیبان خود را بازیابی کنند.

فقط باید این نکته را بدانید که اپل راه‌حلی برای باز کردن قفل آیفون مشابه سرویس Find My سامسونگ ندارد.

منبع: یک پزشک