به گزارش پایگاه خبری نشان :

هر چه به پایان سال و لحظه تحویل سال نزدیک‌تر می‌شویم تب و تاب خانم‌ها برای خانه تکانی بیشتر می‌شود.

خانه تکانی یکی از رسوم ایرانی‌ها قبل از شروع سال جدید است و حتی محدودیت‌های کرونایی و نداشتن مهمان هم در ایام تعطیلات سال نو باز هم دلیلی برای خانه تکانی نکردن محسوب نمی‌شود.

این روز‌ها کمر درد ناشی از خانه تکانی یکی از بیشترین گلایه‌های خانم‌ها و آقایان است، اما برای اینکه در حین و بعد از خانه تکانی دچار مشکل نشویم دکتر پریسا یوسف فام متخصص طب فیزیکی توضیحاتی در این باره ارائه داده است.

این متخصص طب فیزیکی در این باره گفت: سعی کنید برای خانه تکانی برنامه ریزی کنید و این کار را در زمان طولانی تری انجام دهید تا خستگی که شما را مستعد کمر درد می‌کند کمتر شود.

 یوسف فام افزود: سعی کنید کار‌ها را به صورت تیمی انجام دهید و وسایل سنگین را با کمک چند نفر جا به جا کنید، پیش از شروع به خانه تکانی زمانی را به نرمش و گرم کردن بدن اختصاص دهید و از ابزار و وسایلی همچون چهارپایه متناسب با قد خود استفاده کنید.

او ادامه داد: کمردرد‌ها بیشتر ناشی از چرخش ناگهانی حین جا به جا کردن اشیا، دولا شدن و برداشتن اجسام سنگین، ایستادن در وضعیت نامتعادل، کشش دادن به بدن هنگام پایین آوردن یک جسم سنگین، سرپا ایستادن زیاد، استفاده از کفش نامناسب، لیز خوردن در حمام یا دستشویی و ... است.

متخصص طب فیزیکی گفت: دقت کنید کفش مناسب به پا داشته باشید و از زیرپایی استفاده کنید، در فواصل ۳ تا ۵ دقیقه جای پا‌ها را عوض کنید تا پا‌ها و ستون فقرات به تناسب استراحت کنند، همچنین از قرار دادن چند جسم روی هم برای رساندن قد خود به سقف خودداری کنید چراکه احتمال آسیب به ستون فقرات بیشتر می‌شود.

 یوسف فام ادامه داد: در سطوح لیز و لغزنده مانند حمام و دستشویی برای برداشتن اشیا سنگین به جای خم کردن کمر، زانو‌ها را خم کنید.