به گزارش پایگاه خبری نشان :

امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو، با اشاره به اینکه بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ هم در رکود باقی می ماند، اظهار داشت: در بخش های مختلف کلان اقتصادی را در نظر بگیریم و به طور خاص قیمت ارز ثابت بماند، با جهش قیمت ارز شرایط متفاوت خواهد بود. پیش بینی می شود در سه ماه نخست سال جدید تا انتخابات ثبات نسبی اقتصادی خواهیم داشت.

او تاکید کرد: به دلیل ثبات اقتصادی، افزایش تولید خودرو، افزایش قیمت ها و کاهش توان خریدار؛ رکود در بازار خودرو باقی می ماند. خودروسازان قول داده اند که تیراژ تولید در سال ۱۴۰۰ افزایش یابد. البته امسال هم نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش تولید داشتیم. عرضه به بازار افزایش یافت اما در مقابل قدرت خرید مردم هم کاهش یافته است.

کاکایی با اشاره به اینکه اختلاف قیمت ها میان بازار و کارخانه به قوت خود باقی می ماند، مگر آنکه قیمت ها آزاد شود، افزود: اگر این اتفاق بیافتد این صف خرید از خوردوسازان از بین می رود و سودی هم برای دلالان نیست. در بازار فقط مصرف کننده واقعی می ماند که آنها هم قدرت خرید خودروها را ندارند، این صف خرید برای محصولات خودرو از بین می رود و رکود عمیقی در بازار حاکم می شود.

او تصریح کرد: این رکود بازار خودرو همانند سال ۹۴ خواهد بود. این رکود خودرو حداقل تا سال آینده باقی می ماند. در سال ۹۴ هم رکود در بازار بود و دولت مجبور شد تا پول در بازار تزریق کند. در سال ۹۵ تا ۹۶ رکود ادامه پیدا کرد. رکود بعد از سال ۹۶ تغییر مسیر داد و به تدریج به سمتی رفت که خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل می شد.

این کارشناس بازار خودرو بیان کرد: نمی توانیم خیلی دقیق رکود در بازار را پیش بینی کنیم زیرا جامعه و بازار امکان دارد در برابر اتفاقات مختلف رفتارهای جدیدی از خود به نمایش بگذارند. بازار خودرو بسیار ازرشمند است که همه می توانند در این بازار سرمایه گذاری کنند. رکود بازار خودرو به این معنا نیست که قیمت ها در سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا می کند، اگر خریداری در بازار نیست به معنای کاهش قیمت هم نیست.

او با اشاره به اینکه قیمت خودرو نسبت به سال های گذشته سیر صعودی داشت، خاطرنشان کرد: طبیعی است که در ماه های پایان سال افزایش قیمت آنچنانی نداشته باشیم زیرا بازار فعلا کشش این همه گرانی را ندارد.

کاکایی ادامه داد: قدرت خرید مردم نسبت به سال های گذشته با افت بیشتری همراه بود و به همین دلیل برای خودروهایی که اکنون در بازار موجود هستند خریداری وجود ندارد. همانند کالاهای دیگر که به دلیل گرانی فعلا از سفره های مردم حذف شده است، خودرو هم دیگر کالای مهمی برای آنها نیست.

این کارشناس تاکید کرد: بسیاری از خودرو هایی که اکنون در بازار به فروش می رسند در کف قیمت قرار دارند. البته این امکان هم وجود دارد که برخی از خودرو ها که قیمت حبابی دارند این پیش بینی می شود که در سال ۱۴۰۰ با افت قیمت همراه شوند.

کاکایی در پایان، گفت: سرمایه گذاران زمانی که احساس کنند در بازار خودرو به سود مورد نظر دست پیدا نمی کنند از این بازار خارج می شوند و مسئولان در این راستا باید در بخش سیاست های کلان تصمیم های درستی بگیرند.