به گزارش پایگاه خبری نشان :

دکتر مهرداد روانشاد دکتری ویروس شناسی پزشکی می گوید: انتقال ویروس کرونا در مادران باردار از طریق خون و جفت هنوز به اثبات نرسیده است، اما براساس احتمالات، انتقال این بیماری در رحم مادر، قبل از تولد فرزند نزدیک به صفر است.

وی ادامه می دهد: پس از تولد فرزند، به دلیل تماس نزدیک مادر با نوزاد می‌تواند، سبب انتقال قطرات تنفسی احتمالی آلوده به کرونا و طبیعتا بیماری به فرزند شود.

روانشاد تصریح می کند: براساس بررسی کشورهای پیشرفته مادر آلوده به ویروس کرونا در صورت عدم استفاده از ماسک و رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی ویروس را به فرزند خود منتقل می‌کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت رعایت این ضوابط می گوید: مادران به دلیل ارتباط نزدیک با فرزند البته در صورت ابتلا به کرونا باید از دو ماسک استفاده کنند؛ نوزاد را در اتاق مجزا نگهداری کرده و به طور مداوم دست‌های خود را بشویند و در صورت عطسه و سرفه باید از نوزاد فاصله بگیرند.

عوارض بالینی کرونا در نوزادان تا قبل از ۳ سالگی مشاهده نمی‌شود

روانشاد ادامه می دهد: عوارض بالینی بیماری کووید-۱۹ عمدتا در کودکان زیر سه سال مشاهده نمی‌شود اما احتمال ابتلا به آلودگی در نوزادان نیز وجود داشته و نوزاد می‌تواند ناقل بیماری باشد.

وی می گوید: جنین تا تولد از طریق خون، آنتی‌بادی بدن مادر را دریافت و در برابر کرونا مقاوم می‌شود.  این آنتی‌بادی از طریق شیردهی مادر نیز به نوزاد منتقل می‌شود. به عنوان مثال، با گذشت دو ماه از بهبودی کرونا و تولد فرزند، شیر مادر را در برابر کووید-۱۹ مقاوم خواهد کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تاکید می کند: با بهبودی مادر در زمان های نزدیک به وضع حمل،  به دلیل سطح بالای آنتی‌بادی، بدن می‌تواند آلوده به کرونا بوده و مستلزم مراقبت است.

روانشاد می افزاید: اما در صورت ابتلاء به کرونا هم نباید نوزاد را از مادر جدا کرد؛ نگهداری و شیردهی به نوزاد باید توسط مادر انجام شود، اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سختگیرانه توسط مادر ضروری است.