به گزارش پایگاه خبری نشان :

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران ظهر امروز در اولین جلسه ستاد مبارزه با کرونا سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در هفته دوم فروردین ماه به طور چشم‌گیری آمار مبتلایان در همه شاخص‌ها افزایش پیدا کرده است بر همین اساس بیشترین آمار مرگ و میر مربوط به روزهای هشتم، نهم و دوازدهم فروردین و بالاترین میزان بستری نیز مربوط به روزهای دوازدهم و سیزدهم  فروردین ماه است.

وی گفت: بالاترین میزان مراجعه کنندگان بیماران سرپایی در سه روز اخیر بوده که در سه ماه گذشته برای اولین بار یک رکوردشکنی اتفاق افتاده است البته توزیع جغرافیایی این افزایش شاخص‌های بستری و مراجعین سرپایی در استان تهران مقداری ناهمگن است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران تصریح کرد: در حال حاضر تعداد بستری‌های ما از ۳۷۱۲ نفر گذشته که در طول ۵ ماه اخیر یک رکورد عجیب بوده و میزان مراجعان سرپایی بین ۵ تا ۷ هزار در روزهای گذشته در نوسان است.

زالی اضافه کرد: با توجه به اینکه به نظر می‌رسد با فعال شدن مطب‌ها و درمانگاه‌های عمومی در طول روزهای آینده ممکن است مقداری با توزیع مراجعان در حوزه سرپایی مواجه باشیم که این به معنای کاهش مراجعین سرپایی ما نخواهد بود بلکه الگوی مراجعه تغییر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کماکان گروه‌های پرخطر افراد مسن هستند، ادامه داد: در طول دو هفته اخیر ۴۳ درصد مراجعان بستری و ۷۰ درصد مرگ و میر، کماکان در افراد بالای ۶۰ سال بوده که قطعاً در طول دو هفته آینده این گروه در مورد مرگ و میر، گروه پرخطری است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران درباره نحوه استفاده از ماسک گفت: در تست سریع و پی‌سی‌ار در تهران افزایش چشمگیری را در مثبت شدن داریم یعنی ویروس به شدت در شهر فعال شده است و هرگونه تردد غیرضروری در شهر به استقبال مرگ رفتن است لذا باید شیوه استفاده از ماسک تغییر کند و در مناطق پرخطر از دو عدد ماسک یا یک ماسک پارچه‌ای و یک ماسک استاندارد و یا اینکه یک ماسک به همراه شیلد برای پیشگیری از بیماری استفاده کنیم چرا که بیماری وضعیت خطرناک‌تری دارد و یک ماسک برای آن کافی نیست.

زالی در خصوص میزان واکسناسیون کادر درمان بیان کرد: تاکنون در تهران تا سقف ۳۰ درصد از کادر درمان واکسینه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در دو هفته آتی اگر بتوانیم با رعایت شیوه نامه‌ها و دستورات بهداشتی خوب عمل کنیم ممکن است بتوانیم جلوی مرگ و میر را بگیریم، تصریح کرد: ازدحام‌ اسفند ماه سال قبل به خصوص بحث دورهمی چهارشنبه آخر سال همچنین ازدحام ناشی از خرید شب عید در طول هفته آخر اسفند و مسافرت‌های نوروز، یک فرصت سوزی تاریخی برای کنترل این بیماری بود که می‌توانست برعکس عمل شود و در دو هفته فروردین ماه به ثبات و افول این بیماری در کشور کمک کنیم اما این فرصت از دست رفته است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران در پایان یادآور شد: دو هفته آتی یعنی هفته سوم و چهارم فروردین ماه فرصت استثنایی است اگر از این فرصت به نحو درست در رعایت شیوه نامه‌های پزشکی و عدم سفرهای غیر ضروری درون شهری استفاده کنیم ممکن است بتوانیم جلوی مرگ و میر را در سطح استان تهران بگیریم.