به گزارش پایگاه خبری نشان :

غذاهای مناسب در اندازه های کافی برای زندگی طولانی و سالم مهم هستند و با افزایش سن نیازهای بدن تغییر می کند. به عنوان مثال، به کالری زیادی احتیاج ندارید، اما به برخی از مواد مغذی مانند ویتامین D و کلسیم نیاز دارید و با افزایش سن، بدن ممکن است در مصرف و استفاده از ویتامین های موجود در مواد غذایی ، مانند B12، دچار مشکل شود. به همین دلیل، افراد مسن همیشه مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند که می تواند ایده خوبی برای شناختن علائم تغذیه ضعیف باشد.

 

8 نشانه تغذیه ضعیف 

1. احساس خستگی  

اگر همواره انرژی ندارید، می تواند نشانه این باشد که به اندازه کافی مواد مغذی خاصی مانند آهن دریافت نمی کنید. هنگامی که به اندازه کافی گلبول قرمز ندارید تا اکسیژن و مواد مغذی را به بخش هایی از بدن خود برسانید، کمبود این ماده معدنی حتی به مقدار ناچیز می تواند منجر به بیماری کم خونی شود. خستگی همچنین می تواند علائم برخی از شرایط سلامتی مانند بیماری قلبی یا مشکل تیروئید باشد. 

2. موهای شکننده و خشک  

مواد مغذی مانند آهن، فولیک اسید و ویتامین C برای موهای شما مهم هستند. اگر از طریق رژیم غذایی خود به اندازه کافی این مواد را دریافت نکنید، ممکن است متوجه برخی تغییرات ناسالم در موهایتان شوید و همچنین ممکن است پوست شما نازک و رنگ پریده باشد. همچنین دیگر شرایط سلامتی مانند مشکل تیروئید نیز می تواند روی مو و پوست تان تأثیر بگذارد.

3. ناخن های برجسته یا قاشقی شکل 

تغذیه ضعیف باعث تغییرات زیادی در بدن شما می شود، مانند موهای شما، ناخن هایتان نیز نازک و شکننده می شوند اما علائم دیگری نیز وجود دارد. یکی از علائم این است که ناخن هایتان مخصوصا انگشت اشاره یا انگشت سوم مانند یک قاشق منحنی می شوند که به معنی کم بودن آهن است. همچنین ممکن است ناخن هایتان مرزدار شده یا از بستر ناخن جدا شوند. علاوه بر مشکلاتی که در مورد آهن وجود دارد، مشکلات ناخن می تواند به دلیل کمبود پروتئین ، کلسیم یا ویتامین های A ، B6 ، C و D نیز باشد.

4. مشکلات دندان 

دهان شما اولین قسمتی است که علائم تغذیه نامناسب می تواند خود را در آنجا نمایان کند. کمبود ویتامین C می تواند باعث خونریزی، التهاب وسوزش لثه شود (بیماری لثه ). در موارد شدید حتی ممکن است دندان های خود را از دست دهید.

 اگر شما دندان مصنوعی، افتاده و یا کشیده دارید، این امر می تواند انتخاب های غذایی شما را تغییر دهد. تغذیه ضعیف بعدها به یک شمشیر دو لبه تبدیل می شود:اگر دهان شما صدمه دیده و با دندان های خود مشکل دارید، خوردن غذاهای سالم هم ممکن است برای شما سخت و دشوار باشد و همین مسئله باعث می شود سالم نگه داشتن دندان سخت تر شود.

  5. تغییر در عادت های روده

 در صورت عدم دریافت فیبر کافی از غلات سبوس دار ، میوه و سبزیجات، بیماری یبوست اتفاق میفتد.

6. مشکلات روحی و روانی

 یک رژیم غذایی ناسالم می تواند در افسردگی نقش داشته باشد. این موضوع می تواند بسیاری از کارهای ذهنی مختلف را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود شما به چیزهایی که قبلاً از آن ها لذت می بردید، علاقه خود را از دست بدهید و همچنین ممکن است احساس بی نظمی و از دست دادن حافظه داشته باشید.

  7. کبودی آسان و بهبودی آهسته

 اگر بدنتان به راحتی کبود می شود، به خصوص اگر دلیل مشخصی برای آن وجود نداشته باشد (مانند افتادن یا ضربه خوردن بوسیله ی چیزی)، رژیم شما ممکن است در این امر نقش داشته باشد. به طور خاص ممکن است فاقد پروتئین، ویتامین C یا ویتامین K باشید که این ها تمامی مواردی هستند که برای بهبود زخم لازم می باشند. ویتامین C به ترمیم بافت کمک می کند و ویتامین K برای لخته شدن خون بسیار مهم است.

  8. پاسخ ایمنی ضعیف و کند

 بدون تغذیه مناسب ، سیستم ایمنی بدن ممکن است به اندازه کافی برای مبارزه با بیماری قوی نباشد. برخی از مهم ترین مواد مغذی برای سیستم ایمنی قوی ، پروتئین و روی به همراه ویتامین های A ، C و E هستند.

چگونه سالم بمانیم

بهترین راه برای جلوگیری از بروز این نوع مسائل داشتن رژیم متعادل شامل میوه، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی، غلات کامل، لبنیات کم چرب و روغن های سالم تر است.

 در هر وعده غذایی انواع مختلفی از این غذاها را انتخاب کنید تا ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت کنید و سعی کنید غذاهای بسته بندی شده یا فرآوری شده و کالاهای پخته شده که مقادیر زیاد چربی های اشباع شده و ترانس دارد را محدود کنید.

 اگر در خوب غذا خوردن مشکل دارید، در مورد راه های تهیه یک برنامه سالم با پزشک خود صحبت کنید.

 بدن شما به ویتامین ها و مواد مغذی زیادی احتیاج دارد و خودش نمی تواند آن را بسازد و کاملا به شما بستگی دارد که آن ها را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. این ویتامین ها و مواد معدنی به طور کلی ترکیبات اصلی و مغذی نامیده می شوند. همانطور که قبلاً گفته شد، اثرات رژیم غذایی ضعیف، نارسایی های تغذیه ای هستند که می توانند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی شود. 

کمبود تیامین (ویتامین B1) 

کمبود تیامین می تواند باعث علائم جدی شود ، که برخی از آن ها عبارتند از :

  •   گیجی
  •   کاهش وزن
  •  خستگی
  •  آسیب عصبی و عضلانی
  •  از دست دادن حافظه کوتاه مدت

کمبود ویتامین D 

علائم کمبود ویتامین D می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود ، از جمله:

  •  ضعف عضلانی
  •  درد استخوان
  •  بیماری قلب و عروقی
  •  مشکلات شناختی و حافظه
  •  سرطان 

کمبود منیزیم  

صرف نظر از علت ، کمبود منیزیم می تواند بسیاری از علائم جدی را به همراه داشته باشد که برخی عبارتند از :

  •  گرفتگی عضلات
  •   ضربان قلب نامنظم
  •  خستگی
  •  بی خوابی
  •  سندرم پای بی قرار  

کمبود ویتامین K 

علائم کمبود ویتامین K ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •  کبودی آسان
  •  خونریزی بیش از حد زخم ها
  •  خون در ادرار یا مدفوع 

کمبود ویتامین B-12 

علائم کمبود ویتامین B-12 شامل موارد زیر است:  

  •   اضطراب
  •  افسردگی
  •  خستگی
  •  مشکلات شناختی

تأثیر رژیم غذایی ضعیف بر هورمون ها 

بدن ما یک دستگاه فوق العاده پیچیده است که با تنظیم تنفس، ضربان قلب، سطح قند خون ، وزن را تنظیم می کند. 

هیپوتالاموس در مغز، دستگاه گوارش و هورمون های شما از طریق یک حلقه مداوم با یکدیگر در ارتباط اند تا چربی بدن را در حد تعیین شده نگه دارند که به این ارتباطات، ورزش تعیین شده ی شما می گویند. 

این سیستم تضمین می کند که شما هیچ گاه بسیار چاق یا بسیار لاغر نخواهید شد. اگر بیش از آنچه که نیاز دارید کالری دریافت کنید، کالری بیشتری هم خواهید سوزاند. اگر کالری کمتری از نیاز بدن خود دریافت کنید نیز کالری کمتری می سوزانید.

 این کار به طور کامل همینگونه ادامه خواهد یافت، مگر اینکه اتفاقی بیفتد که به سیستم آسیب برساند و آن هم رژیم غذایی ضعیف و سایر عوامل سبک زندگی است. هنگامی که این اتفاق می افتد، گرفتگی هورمونی ایجاد می شود که هورمون ها دیگر نمی توانند پیام های صحیحی را ارسال یا دریافت کنند. 

آنها بیش از حد مورد نیازتان به شما چربی می دهند، و وزن تعیین شده شما بالا خواهد رفت.