به گزارش پایگاه خبری نشان :

 روستای لیگ به طور معجزه‌آسایی از پاندمی کرونا در امان مانده است. این دهکده در کوهپایه‌ای کم‌ارتفاع و در فاصله نزدیکی از رودخانه موزل قرار دارد.

دهکده‌ای چشم‌نواز با خانه‌های روستایی بازسازی شده، یک مدرسه، آتش‌نشانی و کلیسایی که در مرکز روستا قد علم کرده؛ منطقه‌ای زیبا و روستایی مانند ۳۰ هزار روستای دیگر آلمان.

با وجود شباهت‌های ظاهری، در این روستا وضعیتی حاکم است که می‌تواند حسرت شهروندان نه تنها در آلمان که در سرتاسر اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر باشد؛ در لیگ از کرونا خبری نیست!

حدود ۴۰۰ ساکن روستای لیگ در حال نوشتن تاریخی هستند که چنان باورناپذیر است که بسیاری از اهالی آن را معجزه می‌خوانند.

معجزه‌آسا بودن این وضعیت بیشتر آشکار می‌شود اگر در نظر بگیریم از زمان آغاز پاندمی کرونا تا امروز (چهارم اردیبهشت/ ۲۴ آوریل) سه میلیون و ۲۵۰ هزار مورد ابتلا به بیماری کووید۱۹ در آلمان شناسایی شده و شاخص ابتلا در این منطقه در حال حاضر ۴۳۵ است.

این شاخص نشان‌دهنده شمار مبتلایان شناسایی‌شده به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در یک دوره هفت روزه است و میزان آن در منطقه از کل جمعیت روستای لیگ بیشتر است.

4kiJWJH4r3aT

صفر مبتلا از آغاز پاندمی تا کنون

در این روستا که در ایالت راین‌لند- فالتس در غرب آلمان قرار دارد تعداد موارد شناسایی‌شده مبتلا به ویروس کرونا صفر است و این وضعیت در ۱۴ ماه گذشته همین‌گونه بوده است.

هاینتس تسیلز، شهردار ۵۷ ساله روستای لیگ می‌گوید ساکنان آن تا کنون بسیار خوش‌شانس بوده‌اند و البته این تصویری تا این لحظه است. او می‌افزاید: «شاید هم ما آن بالا یک فرشته نگهبان داریم که می‌گوید این روستا را به حال خود می‌گذاریم.»

مدتی پیش که رسانه‌های محلی درباره "معجزه لیگ" گزارش دادند تسیلز تصور هم نمی‌کرد که دیگر زنگ تلفن‌اش یک لحظه هم خاموش نمی‌ماند و دائم باید به خبرنگاران پاسخ دهد که چه چیز در روستای لیگ با بقیه جاها تفاوت دارد و ساکنان آن چه کارهایی را بهتر از دیگران انجام داده‌اند؟

شهردار لیگ می‌گوید ساکنان روستا بسیار همبسته‌اند، جوانان از هیچ کمکی به سالمندان دریغ نمی‌کنند و با کمک والدین دانش‌آموزان دو دستگاه تهویه هوا برای تنها مدرسه دهکده خریداری شده است.

او می‌گوید آنچه سیاستمداران اغلب اعلام می‌کنند اما اجرا نمی‌کنند در این روستا خود ساکنان بر عهده می‌گیرند. ساکنان یکدیگر را خوب می‌شناسند، به هم کمک می‌کنند و مهم‌تر این که هیچ کس به این فکر نمی‌افتد که به خاطر مبتلا نشدن حتی یک نفر، وجود و خطر ویروس کرونا را انکار کند.

هیچ کس منکر خطر کرونا نیست

به گفته هاینتس تسیلز در روستای لیگ یک نفر هم وجود ندارد که منکر واقعیت وجود ویروس کرونا باشد و همه تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و پذیرفته‌اند که پاندمی کرونا بحرانی است که همه جهان را درگیر کرده است.

عدم ابتلای هیچ یک از ساکنان روستای لیگ به ویروس کرونا در حالی است که محل کار ۹۰ درصد شاغلان آن خارج از دهکده قرار دارد.

روستای لیگ در منطقه‌ای قرار دارد که بسیار مورد توجه گردشگران طبیعت است و برای کسانی که به پیاده‌روی و گردش در طبیعت علاقه دارند امکانات زیادی برای عرضه دارد.

با این همه از نوامبر سال پیش گردشگران اجازه اقامت در این روستا و اقامتگاه‌های اطراف آن را ندارند. احتمالا شهرت این دهکده به عنوان تنها روستای بدون کرونا در آلمان در آینده به جاذبه‌های آن اضافه خواهد کرد و زیان‌ها و کمبودهای ماه‌های اخیر جبران می‌شود.

شاید یکی دیگر از علت‌های معجزه لیگ این مساله باشد که هیچ یک از ساکنان آن تمایل ندارند اولین کسی باشند که پای ویروس کرونا را به آن باز می‌کند.

در آلمان پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان همه شهروندان بالای ۱۸ سال واکسینه شده باشند. شهردار لیگ می‌گوید اگر تا آن زمان با صفر مبتلا پاندمی را پشت سر بگذارند جشن بسیار بزرگی در روستا بر پا خواهند کرد.