به گزارش پایگاه خبری نشان :

حادثه برخورد زمانی رخ داد که دو هواپیمای نسبتا کوچک قصد داشتند در یک فرودگاه کوچک محلی در حومه دنور فرود بیایند. مقامات گفته‌اند هر دو هواپیما به سلامت روی زمین نشسته‌اند و هیچکسی در جریان این حادثه آسیب ندیده است.

خلبان هواپیمای آسیب‌دیده خود به هنگام روی دادن حادثه متوجه عمق خسارت وارده نشده بود و به دلیل «خرابی موتور راست» از برج مراقبت درخواست فرود اضطراری کرده بود. در حالی که تصاویر نشان می‌دهد بدنه این هواپیما تقریبا به دو نیم تقسیم شده بوده است.

کارشناسان می‌گویند این فرود نادر ترکیبی از خوش‌شانسی خلبان و فناوری پیشرفته نجات‌ جان بوده که در این هواپیما تعبیه شده بوده است.

سیستمی که خلبان برای فرود پس از سانحه فعال کرد سامانه‌ای کامپیوتری به نام Cyrrus Airframe Parachute است که برای کاهش سرعت هواپیما پس از برخورد طراحی شده است.

آنتونی بریک هاوس، استاد هوافضا و ایمنی کاری در دانشگاه فلوریدا، می‌گوید این سامانه اجازه می‌دهد هواپیما «به طور کنترل‌شده سقوط کند». تخمین زده می‌شود این سیستم که توسط شرکتی در کارولینای شمالی تولید شده است از آغاز به کار خود تا کنون جان «چند صد نفر» را نجات داده باشد.

 بریک‌هاوس با بیان اینکه صدمه به بدنه هواپیما شدید بوده است، گفت: «اگر این حادثه در کابین جلو، دم یا بال‌های هواپیما رخ می‌داد به قطع سانحه‌ای ناگوار رخ می‌داد. برای اینکه خلبان بتواند هواپیما را فرود بیاورد این حادثه در بهترین مکان ممکن رخ داد.»

به گفته مقامات انتظامی شهر آراپاهو، این هواپیما با خلبان و یک مسافر در مزرعه‌ای در نزدیکی پارک ایالتی این ناحیه فرود آمده است. شاهدان عینی گفته‌اند صداهایی همچون «ترقه» شنیده‌اند و وقتی به محل رسیده‌اند دو نفر را دیده‌اند که جلوی هواپیمای آسیب‌دیده ایستاده‌اند.

هواپیمایی که خسارت اصلی را در این سانحه دیده است یک هواپیمای دوموتوره متعلق به شرکت هواپیمایی کی‌لایم ایر در کلرادو بوده است. این شرکت عمدتا هواپیماهای باری را مدیریت می‌کند.

آژانس فدرال هوایی آمریکا در بیانیه‌ای با اعلام اینکه هیئت ایمنی حمل و نقل این نهاد در حال بررسی حادثه است، گفت: «ما در تلاش هستیم تا بفهمیم چگونه و چرا این هواپیماها با هم برخورد کرده‌اند.»

این نهاد قرار است طی دو هفته آینده گزارش مقدماتی خود را از حادثه منتشر کند، با این حال انتظار می‌رود انجام کل تحقیقات ۱۲ تا ۱۸ ماه به طول بیانجامد./یورونیوز