به گزارش پایگاه خبری نشان :

دیابت یا همان بیماری قند که بسیاری را به خود مبتلا کرده است یک نوع اختلال متابولیک و سوخت و سازی در بدن است که به واسطه آن توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود یا برعکس مقاومت در برابر انسولین در بدن ایجاد می شود در نتیجه انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد نرمال خود را انجام دهد.

انواع دیابت

دیابت نوع یک: در این دسته از مبتلایان، تولید انسولین در بدن به طور کامل قطع می شود، در نتیجه قند موجود نمی تواند وارد سلولها شده انرژی بدن را تامین نماید و همین مسئله افزایش شدید قند خون را سبب می شود.

علائم دیابت نوع ۱ در بدن

گرسنگی شدید و افزایش اشتها

بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا

تشنگی شدید، خشکی دهان و ادرار پی در پی

تاری دید

از دست دادن هوشیاری

کاهش وزن غیرعادی، خستگی و بی حالی

دیابت نوع دو: در این دسته از مبتلایان، بدن نسبت به انسولین مقاوم می شود در این حالت انسولین ترشح شده تاثیری برروی جذب قند ندارد و یا ترشح آن به میزان کافی صورت نمی گیرد.

علایم و نشانه های دیابت نوع ۲ در بدن

نشانه های دیابت نوع دوم در بدن تقریبا مشابه علائم دیابت نوع اول است که اصلی ترین آنها شامل:

بی حسی یا سوزش دست و پا

تشنگی و پرنوشی

خستگی زیاد غیر قابل توجیه

پُرادراری

عفونت مکرر لثه، پوست و مثانه

تاری دید

زودرنجی و تحریک پذیری

عدم بهبودی زخم ها

دیابت بارداری: حدود ۴% از کل بانوان در طول زمان بارداری موقتاً به این نوع دیابت مبتلا می شوند.

دیابت پنهان: در این دسته از افراد میزان قند خون بالاتر از نرمال است ولی نه تا حدی که بتوان آن ها را در گروه مبتلایان دیابت نوع ۲ قرار داد.

عوارض دیابت

افراد مبتلا به دیابت، در معرض افزایش خطر تعدادی از مشکلات سلامتی جدی هستند. بالا بودن مداوم سطح قند خون می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی قلب و عروق خونی، چشم‌ها، کلیه‌ها، اعصاب و دندان‌ها شود، همچنین افراد مبتلا به دیابت، بیشتر در معرض خطر عفونت قرار دارند.

روش‌های درمان دیابت از دیدگاه طب سنتی

ریحان

استفاده از این گیاه به صورت خام همراه با غذا یا سالاد و همچنین تهیه دمنوش آن در کنترل و درمان بیماری دیابت موثر است

بابونه

مواد موجود در گیاه بابونه باعث حذف قند خون بدن و انتقال آن به کبد می شود. از همین رو به عنوان یک داروی گیاهی کاهنده قند خون می توان روی آن حساب کرد.

آویشن

خاصیت گیاه آویشن برای درمان دیابت مربوط به کمکی است که مواد آن به از بین بردن التهابات موجود در بدن می کنند. بهتر است حتی به مقدار کم، آن را در سبد غذایی روزانه خود داشته باشید.

پیاز

این گیاه تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش قند خون دارد. پیاز روی سوخت و ساز گلوکز در کبد تاثیر می گذارد و باعث افزایش ترشح انسولین می شود.

سیر

سیر دارای مواد موثری است که باعث کاهش قند خون و افزایش میزان انسولین خون می‌شود.

دارچین

استفاده از دارچین سوخت و ساز بدن را افزایش داده و موجب کاهش وزن می شود. همین موضوع می تواند سبب کنترل قند خون و سایر بیماری ها در بدن شود.

رعایت موارد زیر از ابتلا به بیماری دیابت پیش‌گیری می‌کند

داشتن خواب منظم

ترک نوشیدن آب سرد و یخ و نوشیدنی‌های گازدار شیرین

پرهیز از خوردن غذاها و مواد غذایی با طبع سرد مانند دوغ، ماست، گوشت مرغ صنعتی، گوشت گاو، ‌ فست‌فود، قند، شکر، بستنی، برنج سفید، انواع سس‌های صنعتی و...

ورزش روزانه

اصلاح تغذیه و اصلاح سبک زندگی و دوری از استرس، افکار منفی