به گزارش پایگاه خبری نشان :

خریداران سکه از بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ مشمول پرداخت مالیات هستند که خریداران سکه در سال گذشته تا پایان خرداد ماه سال جاری باید مالیات متعلقه بپردازند و اگر مالیات خود را تا پایان این ماه نپردازند، به مالیات متعلقه آنها به ازای هر ماه دیرکرد معادل ۲.۵ درصد جریمه اضافه می‌شود.

همچنین، مؤدیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع را به صورت کامل تا پایان خرداد سال جاری ندارند، مالیات آنها حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی قسط بندی می‌شود.

طبق دستورالعمل، کسی که بیش از پنج تا ۱۵ سکه از بانک مرکزی بخرد، باید به ازای هر قطعه سکه باید ۹۶۰ هزار تومان مالیات پرداخت کند و نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ سکه به ازای هر قطعه باید معادل یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان مالیات بپردازد.

علاوه براین، نسبت به مازاد ۲۵ تا ۱۰۵ سکه به ازای هر قطعه باید معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت شود.

نکته قابل توجه درباره مالیات سکه، افزایش قابل توجه رقم آن و کاهش سطح معافیت مالیاتی است.

در این راستا، تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت حداکثر (۱۰۵) قطعه سکه اقدام کرده‌اند، باید حداکثر تا پایان خرداد ماه سالجاری با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام کنند.

بنابراین، مشمولان تا پایان امروز برای پرداخت این مالیات فرصت دارند.

از سوی دیگر، اگر سکه‌های خریداری شده از بانک مرکزی فردی به سرقت رفته باشد، باید آن شخص مستندات متقن خود از سرقت سکه‌ها را به همراه مدارک مربوطه در این زمینه به سازمان امور مالیاتی تحویل دهد و آن مدارک صحت سنجی شوند تا از پرداخت مالیات معاف شود.

همچنین، برای اینکه از مشمولیت خود برای پرداخت مالیات خرید سکه از بانک مرکزی اطلاع پیدا کنید، باید ابتدا سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir ثبت نام کنید و اگر با درج کد ملی خود در این سامانه شما مشمول پرداخت مالیات باشید، به شما اعلام می‌شود.

سپس باید به سامانه پرداخت مالیات مقطوع و انتخاب تعداد اقساط مراجعه و مالیات خود را براساس سررسید قبوض پرداخت کنید.

علاوه براین، کسانی که در سال ۱۳۹۸ سکه خریده‌اند اما مالیات آن را نپرداخته‌اند نیز در صورتی که بیشتر از ۱۸۵ سکه خریده باشند، می‌توانند امسال اظهارنامه پر کنند و کسانی که کمتر از ۱۸۵ سکه خریداری کرده باشند نیز می‌توانند طبق دستورالعمل سال ۱۳۹۸ مالیات خود را بپردازند که برای اطلاع از دستورالعمل سال ۱۳۹۸ می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.