به گزارش پایگاه خبری نشان :

داوطلبان کنکور می توانند با رعایت یکسری دستورات غذایی از استرس ناشی از آزمون بکاهند.

با مصرف یکسری مواد غذایی می توان استرس روزهای پایانی کنکور را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

به گزارش رکنا، دکتر محمد حسن شیری درخصوص رژیم غذایی مناسب در روزهای پایانی کنکور، افزود: کاهش استرس نقش به سزایی در موفقیت داوطلبان کنکور دارد و مصرف مواد غذایی سالم می‌تواند تا حدود قابل توجهی در کاهش استرس اثر گذار باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از مواد غذایی پرنشاسته و حجیم مانند انواع غذاهای فست فودی به هیچ عنوان در شب و روزهای پایانی کنکور توصیه نمی شود، اظهار داشت: آزمون کنکور، به عنوان آزمون سرنوشت ساز برای دانش آموزان، استرس زا است و توصیه می‌شود کنکوری ها حداقل در یکی دو روز باقی مانده به آزمون از مواد غذایی خون رسان استفاده کنند. 

شیری با بیان اینکه مصرف کامل صبحانه به خصوص در روز کنکور به شدت توصیه می‌شود، افزود: صبحانه کامل، یکی از مولفه های مهم تقویت مغز است و بهتر است هنگام خوردن صبحانه از مواد حاوی پروتئین مانند زرده تخم مرغ، کره بادام زمینی و دمنوش گل گاو زبان استفاده شود. 

وی همچنین تصریح کرد: آب میوه های طبیعی مانند آب پرتقال و آب سیب می تواند علاوه بر اعمال خون رسانی باعث تقویت گوارش نیز شود.

شیری ادامه داد: در این ایام، مصرف شیر و خامه برای افرادی که مشکل گوارشی دارند توصیه نمی شود. 

وی اظهار داشت: استفاده از دمنوش های حاوی زعفران، عسل و گلاب تاثیر به سزایی در کاهش استرس دارد و نشاط آور است. 

این متخصص طب سنتی در خصوص وعده های اصلی ناهار و شام، تصریح کرد: توصیه می شود کنکوری های عزیز در روزهای پایانی کنکور از مصرف غذاهای دیر هضم پرهیز داشته باشند چون نوع غذا تاثیر به سزایی در خلق و خو و همچنین خواب افراد دارد و بهتر است از غذاهای سنگینی چون پوره سیب زمینی و ماکارونی اجتناب شود.

وی افزود: مصرف غذاهای آب پز سبک یا کباب مرغ می تواند گزینه مناسبی برای روز یا شب قبل کنکور باشد. 

این متخصص با بیان اینکه روز قبل از کنکور لازم است افراد در مصرف شیرینی‌جات و ترشیجات توجه ویژه داشته باشند، افزود: مصرف ترشیجات می‌تواند در کاهش فشار خون موثر باشد و مصرف بی رویه شیرینی‌جات می‌تواند اختلال در سیستم گوارشی را به دنبال داشته باشد. 

شیری با بیان اینکه مصرف سبزیجات در کنار وعده های غذایی می‌تواند نشاط آور باشد، اظهار داشت: توجه به خواب کافی و وضعیت گوارشی در روزهای پایانی کنکور سبب کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی و افزایش تمرکز می شود. 

شیری با بیان اینکه، همراه بردن شربت زعفران، عسل، تخم و سیاه دانه به همراه مقداری چهار مغز سر جلسه کنکور می تواند آرامش بخش باشد، تصریح کرد: افرادی که نسبت به گرما حساس هستند، می توانند همراه خود یک بطری آب و خاکشیر داشته باشند. 

وی همچنین با اشاره به شیوع کرونا، افزود: با توجه به این موضوع، لازم است داوطلبان کنکور با شرایط بهداشتی در جلسه حضور یابند و استفاده از ماسک های فیلتر دار را مورد توجه قرار دهند.