به گزارش پایگاه خبری نشان :

آیا میدانید چرت زدن هم انواع و اقسام دارد؟

قطعا زمان های در زندگی وجود دارد که احساس می کنید نمی توانید هیچ کاری را به انجام برسانید و فقط نیاز دارید که چشمانتان را ببندید و برای 5 دقیقه هم که شده بخوابید. این موضوع شما را بسیار کلافه می کند. والدین در این جور مواقع به شما می گویند که یک چرت بزنید. در واقع چرت زدن باعث می شود که انرژی شما افزایش پیدا کند و بتوانید کارهای روزانه خود را ادامه دهید ، مخصوصا اگر این کار را بین ساعت 1 تا 4 بعد از ظهر انجام دهید و البته مدت زمان و دلایل چرت زدن می تواند متفاوت باشد. در این قسمت از سلامت نمناک سه نوع از چرت زدن و دلایل آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

انواع چرت زدن و بهترین مدت زمان این خواب کوتاه ولی شیرین

1. چرت زدن با برنامه ریزی:

چرت زدن هایی در زندگی هستند که برای آن ها تصمیم گیری داریم و در واقع خودمان اقدام به این خواب کوتاه می کنیم تا بتوانیم انرژی خود را بازیابی کنیم و اگر قصد دارید که چند ساعتی را در شب بیدار بمانید ، می توانید از چرت کوتاه روزانه بهره مند شوید.

چرت زدن کوتاه در روز

2. چرت زدن اورژانسی:

زمانی که احساس می کنید ناخودآگاه چشمان شما در حال بسته شدن می باشد، به این معناست که به یک چرت زدن اورژانسی نیاز پیدا کرده اید و بدن شما می تواند علایم خستگی را به این حالت نشان دهد. بنابراین بهتر است که هر چه سریع تر چشمان خود را ببندید و استراحت کنید ، مثلاً زمانی که روز طولانی را رانندگی کردید ، بهتر است که چند دقیقه ای چشمان خود را ببندید و یک خواب کوتاه و سبک داشته باشید.

3. چرت زدن از روی عادت:

این نوع چرت زدن می تواند از رایج ترین نوع خواب کوتاه بین بچه ها باشد و معمولاً در ساعت خاصی از روز اتفاق می افتد و البته نوجوانان بیشتر این موضوع را تجربه می کنند و زمانی که عادت به این چرت زدن های کوتاه کنید، بدن شما در همان ساعت به طور مداوم نیاز به یک خواب کوتاه پیدا خواهد کرد و علاوه بر این خودتان می دانید که چه زمانی باید برای آن آماده باشید.

عادت کردن به چرت زدن

بهترین نوع چرت زدن و فواید هریک:

چنانچه در ادامه ی این مطلب جالب در سلامت نمناک توضیح خواهیم داد تاثیرات چرت زدن می تواند به این موضوع بستگی داشته باشد که چقدر زمان خوابیدن شما طول می کشد.

1. برای بازیابی انرژی :10 تا 20 دقیقه چرت زدن می تواند کمک کننده باشد.

زمانی که احساس می کنید باید هوشیاری روزانه خود را افزایش دهید ، یک چرت کوتاه و سریع می تواند این قدرت از بین بردن خستگی را به شما بدهد و توجه شما را نیز افزایش دهد. یک چرت زدن 20 دقیقه ای به شما کمک می کند که دوباره سرحال شوید و پس اگر فرصت این کار را دارید ، هرگز از آن دریغ نکنید.

زمان مناسب چرت زدن برای بازیابی انرژی

2. چرت 30 دقیقه ای :نمی توان آن را بهترین نوع خوابیدن دانست.

چرت 30 دقیقه ای می تواند اندازه یک چرت 10 دقیقه ای ارزش داشته باشد . زمانی که چرت زدن شما از 20 دقیقه بیشتر می شود ، احساس کسل بودن تان افزایش پیدا می کند. بعد از بیشتر شدن خواب از 20 دقیقه ، بدن نیاز به خوابیدن بیشتری پیدا می کند و دیگر به این راحتی ها از خواب سیر نمی شود. پس از بیدار شدن بعد از این نوع خواب ها احساس خستگی بیشتری خواهید داشت و پس اگر احساس کردید که به یک چرت اورژانسی نیاز دارید ، هرگز این زمان را بیشتر از 20 دقیقه ادامه ندهید.

3. چرت 60 دقیقه ای با چشمان بسته اما مغز بیدار.

چرت زدن 60 دقیقه ای می تواند اثراتی روی بدن شما بگذارد و این حقیقت به اثبات رسیده است که چرت 60 دقیقه ای می تواند حافظه کوتاه مدت شما را ارتقا ببخشد. مطالعات نشان می دهد که 85 درصد از مردمی که تعدادی از کارها را به خاطر می سپرند ، معمولاً قبل از آن چرت 60 دقیقه ای داشتند و میزان موفقیت آن ها افزایش پیدا می کند.

زمانی که در وضعیت خواب عمیق در طول 60 دقیقه به سر می برید ، ممکن است که دیگر احساس کلافگی دست از سر شما بر دارد.

حالات فیزیکی و روحی افراد با یکدیگر متفاوت می باشد اما باید سعی کنید که بهترین مدت زمان خواب را برای خودتان پیدا کنید و زمانی که می خواهید در طول روز چیزهایی مانند اسم ها ، صورت ها و مکان ها را به یاد بیاورید ، باید سعی کنید که یک چرت 60 دقیقه ای داشته باشید.

فواید چرت 60 دقیقه ای برای بدن

4. چرت 90 دقیقه ای :زمانی با کیفیت برای مغز

چرت 90 دقیقه ای باعث می شود به اندازه خواب 8 ساعت در شب برای شما مفید باشد. به این دلیل که چرخه خواب کامل در 90 دقیقه می تواند تکمیل شود و همچنین خستگی شما را از بین ببرد و از طرفی به حافظه شما کمک می کند که خلاقیت و قدرت بیشتری پیدا کند و پس اگر می خواهید که کار با یک دستگاه جدید را در طول روز شروع کنید و یا یک زبان جدید یاد بگیرید یا حتی از یک ماشین جدید استفاده کنید ، حتما قبل از آن یک چرت 90 دقیقه ای داشته باشید و قبل از خوابیدن حتما برای خودتان یادآوری کنید که بعد از بیدار شدن قصد انجام چه کاری را دارید.

در آخر . . . فراموش نکنید که نیاز افراد برای چرت زدن بستگی به کیفیت خواب آن ها دارد و همچنین استقامت بدن شما و وضعیت روحیه شما نیز در این امر موثر می باشد. پس زمانی که احساس خستگی ندارید ، اصلا نیاز است که خودتان را مجبور به این کار کنید.

هیچ چیز نمی تواند جایگزین یک خواب شبانه با کیفیت باشد و به همین علت متخصصان پیشنهاد می کنند که بعد از ساعت 4 بعد از ظهر چرت بزنید و اگر بعد از این ساعت خسته شدید ، بهتر است که بیرون بروید و آب و هوایی عوض کنید تا دوباره سرحال شوید و چرت زدن را در این ساعات انتخاب کنید.