به گزارش پایگاه خبری نشان :

هر پدر و مادری باید از این دوره زمانی آگاه باشد، از زمان تولد تا 5 سالگی است که مغز کودک با سرعت بسیار بالایی رشد می کند.

از انتخاب کردن دوست، موفق شدن در آزمون های مختلف زندگی و یا حتی تشکیل خانواده همه این موفقیت ها نتیجه سلامت روان 5 سال اول زندگی کودک است.

تا پنج سالگی شخصیت فرزند شما مشخص می شود.

با نگاه به رشد مغز کودک از بدو تولد تا 5 سالگی بهتر میتوانیم اهمیت این موضوع را درک کنیم.

هنگام تولد، مغز متوسط کودک تقریباً یک چهارم اندازه مغز متوسط بزرگسالان است. به طرز باورنکردنی، اندازه آن در سال اول دو برابر می شود. این رشد در سه سالگی کودک به 80 درصد می رسد و در پنج سالگی رشد مغز  او تا اندازه 90 درصد تکمیل می گردد.

بنابراین این بدان معنی است که از 6 تا 96 سالگی فقط ده درصد از مغز ما رشد می کند.

خوب شاید از خود بپرسید نقش ما والدین در این دوران طلایی رشد کودک چیست؟

جواب آسان است، بازی کردن، حرف زدن، تعامل داشتن با کودک.

هرچقدر در این دوران برای کودک خود وقت کافی بگذارید، در آینده یک کودک سالم و موفق خواهید داشت.

این روزها برای بزرگ ‌ترها این مهم است که گاهی از موبایلشان استفاده کنند، ولی بچه‌ها این‌جوری خلق شده‌اند که به دنبال ارتباطات معنی‌دار باشند، دریافت نکردن این ارتباطات باعث سردرگمی و اضطراب در کودک می‌شود.

هر لحظه‌ی باهم بودن، یک فرصت است برای آینده ی بهتر.

چه بازی هایی باعث افزایش هوش، محرک و تقویت کننده حواس چندگانه کودک هستند؟

اسباب بازی ها

اسباب بازی ها موجب تقویت رشد و هوش کودکان ما می شوند. بچه های ما وقتی مشغول بازی با اسباب بازی هستند مانند یک دانشمندی هستند که در حال کشف و کنجکاوی است، بنابراین ممکن است حتی چرخ اسباب بازی را باز کنند، پیچ اسباب بازی را باز کنند، منظور خشونت یا پرت کردن اسباب بازی و یا شکستن اسباب بازی نیست ما به این حالت خراب کردن اسباب بازی می گوییم اما از نگاه روانشناسی این امر می تواند در راستای خلاقیت، کنجکاوی و هوش کودک باشد و ما باید اجازه این کار را به فرزندمان بدهیم.

فروشگاه اسباب بازی "بازی موز" ارائه دهنده انواع اسباب بازی پسرانه و اسباب بازی دخترانه به سراسر کشور می باشد. برای تهیه انواع اسباب بازی می توانید به سایت "بازی موز" مراجعه کنید.

11

بازی های فکری و ساختنی

توانایی تعامل موفقیت آمیز با هم نوع می تواند بر شادی ما تأثیر بگذارد. کودکان نیز در حین بازی کردن یاد می گیرند که کارهایی مانند مذاکره ، گوش دادن به دیدگاه های دیگران ، ایجاد برنامه و... را انجام دهند. کودکان همچنین می توانند مهارت های تفکر را در هنگام تجزیه و تحلیل مسائل و حل مشکلات در شرایط بازی هایی مانند انواع بازی های فکری، ساختنی، پازل، لگو و... بیاموزند.

می توانید با کودکان خود یک پازل را چند باز از اول شروع کنید و پس از مدتی که آن ها به حل کردن آن مسلط شدند این بار زمان را وارد بازی کنید و از کودک خود بخواهید در مدت زمان تعیین شده این پازل را کامل کند و به او امتیاز دهید تا تمرکز کودک برای حل مسئله تقویت شود.

111

بازی‌های اسم بردنی

مدام کلمات مختلف را در حین بازی برای او تکرار کنید، این کار دایره‌ی لغات و توجه او را می‌سازند. افزایش دایره لغات به کودک کمک می کند راحت تر با دیگران ارتباط برقرار کند و همچنین در دوران مدرسه موفق تر باشد.

 

دالی موشه

دالی موشه از بازیهای قدیمی که هیچ وقت کهنه نمی شود، شاید برای شما فقط یک سرگرمی ساده باشد ولی برای کودک این طور نیست.

این بازی مزایای زیادی برای کودک دارد از جمله : افزایش اعتماد به نفس – راهی برای صبوری _ راهی برای آماده سازی از جدایی ها_ راهی برای برقراری ارتباط و ...

1111

نقاشی

کودکان از همان سنین پایین علاقه زیادی به مداد دست گرفتن دارند.

کودکان دوست دارند خطوطی را درون دفتر یا روی دیوارها برای خود رسم کنند.

این کار در واقه به افزایش هوش تصویری کودک می کند.

کشیدن نقاشی و ساختن کاردستی باعث پرورش تخیل، رشد و خلاقیت کودکان می شود و از این طریق می توانند احساسات درونی خود را به دیگران انتقال دهند.

همچنین نقاشی موجب تقویت ارتباط دستی _چشمی کودکان می شود.

 

ساخت کاردستی ها

بریدن و چسباندن اشیاء و به نوعی ساخت کار دستی با وسایل دور ریختنی با کمک والدین، آوا سازی و ساخت وسایل ساده برای تولید صدا و ریتم باعث می شود تا کودک بیاموزد تا از هر وسیله ای به طرز خلاقانه ای استفاده کند.

 کانال های خوبی در فضای مجازی هستند که می توانیم از آن ها الگو بگیریم و کاردستی های جذابی درست برای کودکمان درست کنیم.

نبین و بگو

یکی دیگر از بازی هایی که پیشنهاد می دهیم در منزل انجام دهید این است که یک کیسه پارچه ای بیاورید و داخل آن چند تا وسیله مثلاٌ دو مدل میوه یا یک برس کوچولو یا دو عدد اسباب بازی یا دو تا توپ کوچک را داخل آن بیندازید، این بازی برای تقویت لامسه کودک خیلی مفید می باشد و یک مرتبه خودمان و یک مرتبه کودکمان بدون این که داخل کیسه را ببینیم دستمان را داخل کیسه کنیم و تشخیص دهیم که این وسیله چیست.

 

بالشت بازی

بازی دیگری که می توانید با کودک انجام دهید این است که بالشت هایی را در مسیر حرکت کودک کودک قرار دهید و از او بخواهید که از روی این بالشت ها بدود و یا بپرد با توجه به این که کودک در این سن در مقدمه رشد خود قرار دارد هر چه کودک تحرک یا پرش بیشتری داشته باشند باهوش تر می شود. بنابراین این شرایط را برای کودک فراهم کنید.