به گزارش پایگاه خبری نشان :

قیمت خودرو در بازار ماه های اخیر به شکل چشمگیری در بازار آزاد افزایش پیدا کرد. ماه گذشته با دستور رئیس جمهور خودروسازان از افزایش قیمت‌ خودرو منع شدند. با وجود منتفی شدن افزایش قیمت خودرو در کارخانه، اما روند گرانی‌ ها در بازار آزاد ادامه پیدا کرد. امروز هم خودروسازان به طور رسمی قیمت خودرو  را گران کردند. قیمت خودرو جدید شرکت های خودروساز داخلی به شرح زیر است.

قیمت خودرو بالا رفت

امروز قیمت جدید برای محصولات خودرو اعلام شد و هر 2 خودروساز مجوز افزایش قیمت گرفتند. قیمت‌های فوق خالص بهای کارخانه بوده و بدون در نظر گرفتن مبالغ مالیات، عوارض، بیمه و... است و دعوتنامه تعهدات آذر ۱۴۰۰ با قیمت جدید صادر خواهد شد.

قیمت خودرو

قیمت خودرو

​ مجوز افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا صادر شد. خودروسازان حداقل 15 درصد محصولات خود را گران کردند.

معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا ضمن اعلام اصلاح قیمت محصولات تولیدی سایپا و افزایش بهای کارخانه‌ای خودرو، از تداوم روند طرح‌های هفتگی و مستمر فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش خودرو با هدف تنظیم بازار، پاسخ‌گویی به نیاز مصرف‌کنندگان واقعی و کمک به حذف واسطه‌گری خبر داد.

قیمت خودرو نجومی شد

حسین کاظمی گفت: به‌ دنبال افزایش چند برابری قیمت نهاده‌های تولید و مواد اولیه نظیر فولاد، آلومینیوم، مس، محصولات پلیمر، پتروشیمی و سایر مواد اولیه و نیز قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو در ماه‌های اخیر که منجر به افزایش چشمگیر قیمتِ تمام شده محصولات و تحمیل زیان به سهامداران خودروسازان شده است، بهای کارخانه سبد محصولات سایپا از امروز به‌ طور متوسط ۱۸ درصد افزایش می‌یابد.

کاظمی تصریح کرد: این اصلاح و افزایش، به معنای آزادسازی قیمت نبوده و صرفاً با اتکا به فرمول تعیین شده توسط مراجع قبلی قیمت‌گذاری خودرو، براساس محاسبه تورم صورت می‌پذیرد.

وی افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز و شرایط تورمی موجود، زیان صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی به طور کامل پوشش داده نمی‌شود، اما این اصلاح قیمت سبب هدایت و تزریق نقدینگی به خطوط تولید شده و رشد تولید و افزایش تیراژ روزانه و طبعاً عرضه هرچه بیشتر خودرو به بازار، پاسخ‌گویی به نیاز مصرف‌کنندگان واقعی، کمک به حذف واسطه‌گری، حفظ حقوق مشتریان و منافع سهامداران خودروسازان در بورس را رقم خواهد زد.

یادگیری ارز دیجیتال مسیر 100 درصد قطعی مهاجرت

کاظمی در پایان گفت: در این راستا طرح‌های مستمر فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش به صورت هفتگی به‌اجرا درخواهد آمد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکی از دلایل اقدام آقای رئیسی درباره جلوگیری از افزایش قیمت خودرو صرف نظر از درستی یا نادرستی آن، همین بود که باید این امر با اطلاع‌رسانی به مردم انجام شود و مردم شوکه نشوند.

پشت پرده مخالفت رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو

بهادری جهرمی با اشاره به بی‌اثرسازی تحریم‌ها، گفت: این امر دو فایده را حاصل می‌کند که الان حاصل شده است. اولاً شیوه‌های دورزدن تحریم‌ها پیدا می‌شود و می‌توان منابع ارزی را برای پوشش‌دادن منابع مورد نیاز برای مثلاً تامین واکسن را حاصل کرد.

سخنگوی دولت افزود: در ثانی در پی ثبات اقتصادی حاصل از این امر یا حل مسائل پایه و اساسی مثل واکسن کرونا و تامین کالاهای اساسی، قدرت چانه‌زنی پشت میز مذاکره افزایش پیدا می‌کند. طبیعتاً اقتدار پشت میز مذاکره هم افزایش می‌یابد.

بهادری جهرمی همچنین با اشاره به علت افزایش ناگهانی قیمت خودرو و دستور رئیس‌جمهوری برای جلوگیری از آن، اظهار کرد: اساسا خودرو موضوع ستاد هماهنگی اقتصادی نبوده است. خودرو مطابق قانون باید ستاد تنظیم بازار نسبت آن هماهنگی می‌داشت که نهادی قانونی است.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل اقدام آقای رئیسی درباره جلوگیری از افزایش قیمت خودرو صرف نظر از درستی یا نادرستی آن، همین بود که باید این امر با اطلاع‌رسانی به مردم انجام شود و مردم شوکه نشوند. مقدماتش فراهم شود تا مردم مطلع شوند که قرار است قیمت افزایش پیدا کند.

منبع : گسترش نیوز