به گزارش پایگاه خبری نشان :

وزیر حمل و نقل آمریکا یعنی پته بوتیجیج طی مصاحبه ای با فاکس نیوز در خصوص اینکه آیا بایدن آماده است در خصوص مسائل نفتی با ایران همکاری داشته از قول بایدن گفت که همه گزینه ها در این خصوص روی میز است. مطلبی که با واکنش تحلیلگران و کاربران در توئیتر مواجه شد. بوتیجیج در ادامه گفت: ما همچنین باید مطمئن شویم که به دنبال راه حل های دائمی برای مشکلات کوتاه مدت فوری نیستیم، جایی که اقدامات استراتژیک و تاکتیکی بیشتر در کوتاه مدت می تواند تفاوت ایجاد کند.

اظهارات وی در حالی مطرح شد که فرید زکریا تحلیلگر و نظریه پرداز روابط بین الملل نیز طی مقاله ای تاکید کرد که بایدن باید برای جبران خلا ناشی از عدم حضور روسیه در بازار نفت با لغو تحریم های ترامپ علیه ایران، زمینه های حضور این کشور را در بازار نفت فراهم کند. در مقاله زکریا که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده آمده است:

نبرد در حال انجام است. تنها چیزی که هم اکنون باید دید این است که چه کسی برنده خواهد بود.

رئیس جمهور بایدن نه تنها غرب، بلکه بیشتر جهان را گرد هم آورد. او تحریم های گسترده ای را که تاکنون علیه یک اقتصاد بزرگ اعمال شده را اعلام کرده است. نتایج از قبل مشهود است. بازار سهام روسیه و روبل واحد پولی این کشور در حال فروپاشی است.

اما علیرغم همه اینها، تحریم های اقتصادی به ندرت کشوری را مجبور به تغییر مسیر می کند، چه رسد به اینکه باعث تغییر رژیم شود. در موارد معدودی که به نظر می رسد تأثیری داشته اند - آفریقای جنوبی با آپارتاید، ایران با غنی سازی هسته ای اش - تحریم ها معمولاً به طور گسترده و جامع اجرا می شدند. از آنجایی که بعید است کشورهای کلیدی از جمله چین، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس روسیه را تحریم کنند، تحریم ها فاقد چنین چیزی درازمدت خواهند بود.

یک راه برای تغییر محاسبات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه وجود دارد: تحریم صنعت نفت و گاز روسیه. این ابزار برتری پوتین است، منبع ثروت دولت و دلیلی که او ممکن است باور کند که می تواند هر طوفانی را پشت سر بگذارد. تا کنون، نه تنها این موارد دست نخورده باقی مانده اند، بلکه تحریم های مالی با دقت طراحی شده اند تا به روسیه اجازه دهند تا به فروش انرژی به جهان ادامه دهد.

منطق حکم می کند که غرب نمی تواند انرژی روسیه را تحریم کند، زیرا باعث ایجاد یک بحران انرژی مانند دهه ۱۹۷۰ می شود که سبب نارضایتی عمیق در داخل خواهد شد. اما وضعیت به هیچ وجه مشابه وضعیت مخمصه مانند دهه ۱۹۷۰ نیست. امروزه ایالات متحده بزرگترین تولید کننده نفت و گاز در جهان است واین می تواند تولید و صادرات را افزایش دهد. بایدن نگران است که شبیه جیمی کارتر رئیس جمهور سابق شود، در حالی که موقعیت قدرت او در واقع بیشتر شبیه قدرت پادشاه عربستان سعودی است.

بایدن باید اعلام کند که با تسریع در تولید و صادرات هر چه بیشتر نفت آمریکا برای جایگزینی انرژی روسیه، به این چالش عظیم در نظم بین المللی پاسخ خواهد داد. با گاز طبیعی باید از نهادهای نظارتی خود بخواهد که تولید را تسهیل کنند و در تامین مالی گاز طبیعی مایع بیشتر کمک کند تا به اروپا صادر شود. او همچنین باید کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی را تشویق کند تا بیشتر گاز طبیعی مایع خود را به اروپا منتقل کنند. (آنها منابع انرژی جایگزین دارند.) برخی از این موارد زمان بر است، اما بازارها به سیگنال ها و عرضه های جدید واکنش نشان می دهند - و قیمت ها کاهش می یابد.

اما این کافی نخواهد بود. بایدن همچنین باید به باز کردن دو منبع بزرگ نفتی که در حال حاضر به اندازه کافی سریع یا به مقدار کافی وارد بازار نمی شوند کمک کند. او باید تحریم های دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ونزوئلا و ایران را تعلیق کند. در صورت امکان، واشنگتن باید با ایران همکاری کند تا چند شکاف باقیمانده را ببندد و دوباره به توافق هسته ای وارد شود که تمام نفت ایران را به بازار برگرداند. بایدن همچنین باید شخصاً با محمد بن سلمان از عربستان سعودی و محمد بن زاید از امارات متحده عربی (که هر دو این روزها بی مهری واشنگتن را احساس می کنند) ارتباط برقرار کند، روابط با آنها را اصلاح کند و از آنها بخواهد که تولید را افزایش دهند – که در این زمینه کشورهای حاشیه خلیج فارس می توانند در کوتاه مدت به بهترین نحو آن را انجام دهند.

همه مخالفت ها را از راست و چپ می شنوم. اجازه دهید به چند مورد اشاره کنم. بخش اعظم این نفت و گاز به سادگی جایگزین انرژی (ممنوع شده) روسیه خواهد شد، بنابراین بعید است که باعث انتشاربیشتر گازهای گلخانه ای شود. حتی یک مزیت زیست محیطی نیز وجود دارد. گاز ایالات متحده متان کمتری نسبت به گاز روسیه تولید می کند و تولید نفت ایالات متحده نیز نسبت به تولید روسیه ضرر کمتری برای محیط زیست دارد. در بسیاری از نقاط، افزایش گاز طبیعی می تواند به این معنا باشد که کشورهایی مانند آلمان می توانند از زغال سنگ کمتری استفاده کنند، یعنی سوختی کثیف تر از هر لحاظ. در واقع، بهترین راه برای کاهش انتشار کربن در کوتاه مدت - با فناوری های فعلی و در مقیاس - جایگزینی زغال سنگ با گاز طبیعی است.

همه این اقدامات دارای جنبه های منفی هستند - برخی نمادین، برخی واقعی. اما حکومت کردن به معنای انتخاب است و حکومت در یک بحران، انتخاب های سخت و دردناک است. کشوری که این مساله را به بهترین نحو درک کرده آلمان است. این کشورکه خط لوله گاز نورد استریم ۲ خود را به حالت تعلیق درآورده است، اعلام کرده است که قصد دارد دو پایانه جدید برای دریافت گاز طبیعی مایع بسازد، و اذعان کرده است که ممکن است مجبور باشد از زغال سنگ بیشتری استفاده کند و عمر نیروگاه های هسته ای خود را که قرار بود تعطیل شوند، افزایش دهد. این سیاست ها از سوی یک دولت ائتلافی می آید که دومین شریک مهم آن حزب سبز است که در طول تاریخ در اهداف زیست محیطی خود سرسخت بوده است.

دولت بایدن گفته است که خطرات از این بالاتر نیست و درست است. اگر تهاجم پوتین موفق شود، ما در دنیای دیگری زندگی خواهیم کرد. پس بیایید مطمئن شویم که او این کار را نمی کند.

هنگامی که آدولف هیتلر به اتحاد جماهیر شوروی حمله کرد، وینستون چرچیل، یک ضد کمونیست به تمام معنا گفت: " اگر هیتلر به جهنم حمله کند من چیز خوبی را برای گفتن به شیطان پیدا خواهم کرد". ( اشاره به جمله معروف چرچیل: اگر هیتلر به جهنم حمله کند من خواهم گفت که ما باید با شیطان هم پیمان شویم)

تنها کاری که ما باید انجام دهیم این است که برای حمایت از تمام انرژی های غیرروسی اقداماتی انجام دهیم و این تغییر سیاست تبدیل به سلاحی مرگبار خواهد شد که به پاشنه آشیل واقعی پوتین ضربه می زند

منبع : تسنیم