به گزارش پایگاه خبری نشان :

برجام یا همان معاهده پردردسر هسته ای که گاهی کاغذ پاره و گاهی ناجی منافع ملت ایران خوانده می شود، امروز در شرایطی قرار دارد که عده ای هر طرف آن را می کشند تا هرکس بلایی بر سر آن بیاورد، برخی می خواهند سر به تن این قرارداد سیاسی اقتصادی نباشد ، برخی دیگر هم تمنا دارند تا با احیای آن سفره مردم کمی بازتر شود. حال آنکه کدام یک از این دو گروه موفق می شود حرف خود را به کرسی بنشاند مشخص نیست.

محمد جواد جمالی نوبندگانی، نماینده ادوار مجلس در همین موضوع با گسترش نیوز به گفتگو پرداخته که در ادامه می خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

نوبندگانی در رابطه با علت اصلی تاخیر در احیای برجام اظهار کرد: در رابطه با برجام چند موضوع مطرح است که باید بر روی آن دقت کرد اینکه ما در موضع گیری‌های عملی امریکا و اروپا بعد از توافق اولیه برجام در زمان دولت قبل  دیدیم که آنها به دنبال عمل به تعهدات خود نیستند و گشایش‌های سیاسی و اقتصادی که ایران از امضای برجام به می‌آمد شامل ایران نشد. آنها بیشتر به دنبال یک تعهد قانونی و حقوقی برای ایران بودند که کنترل شدیدی بر بخش غنی‌سازی هسته‌ای کشور داشته باشند به تایید خود آژانس بیشترین تعداد و نزدیکترین کنترل هایی که می‌شد را از نظر بازرسی‌ها روی تاسیسات هسته‌ای ایران انجام دادند

وی افزود: در موضوع برجام موضع گیری هایی را امریکایی‌ها و اروپایی‌ها داشتند نشان از این بود که آنها صداقت لازم را در رابطه با برجام و انجام تعهدات خود ندارند بعد از ترامپ که رسما از برجام خارج شد اروپاییان جز گفتار درمانی هیچ کاری انجام ندادند. دیدیم که حتی بیش از یک سال که ایران خویشتن داری سیاسی داشت و از برجام خراج نشد اروپاییان چندین پیشنهاد را روی میز سیاسی و مذاکره سیاسی قرار دادند و اگر چه پیشنهاداتی ضعیف و تحقیر‌کننده بود ولی حتی آن موارد را نیز به مرحله عمل نرساندند مثل کانال مالی و... بعد که ایران تهدید کرد که می‌خواهد کاهش تعهدات داشته باشد آنها حتی یکی از هجده تعهد خود را به مرحله عمل نرسانده بودند. وقتی آقای بایدن در کارزار انتخاباتی اعلام کرد به برجام بر می‌گردد صادقانه عمل نکرده بود و نمی‌خواست اشتباهات آقای ترامپ را تصحیح کند بلکه به نظر من می‌خواهد روی اقدامات و فشار هایی که ترامپ ایجاد کرده بود موج سواری کند و از ایران امتیاز بگیرد.

اروپا و آمریکا دنبال بهانه هستند تا به تعهدات پشت کنند

نوبندگانی اضافه کرد: امروز اروپا و آمریکا به دنبال بهانه هایی هستند که باز به تعهدات خود عمل نکنند. اگر سپاه در لیست تحریم‌ها و گروه‌های تروریستی باشد علاوه بر اینکه مشکلات قانونی وجود دارد هر شرکت و وزارت خانه و هر موضعی حتی اگر تحریم‌ها هم لغو شود باز فردا گزارشی دیگر ایجاد می‌کنند و می‌گویند این مسئله یا این شرکت با سپاه پاسداران در ارتباط بود و تحریم است. بنابراین اگر این موضوع حل نشود اصل قضیه که قرار است فشار از روی دوش کشور برداشته شود و وضع مردم کمی بهتر شود، همچنان با همین ترفند تغییری نخواهد داشت. آنچه که تاثیر قطعی دارد، تاثیر رفع واقعه تحریم‌ها است به همین دلیل ایران متوجه این موضوع شده است و این پیشنهاد را داده است تا سپاه از تحریم‌ها خارج شود و بهانه‌ای در دست امریکایی‌ها و اروپایی‌ها نباشد.

اروپا و آمریکا سپاه را بهانه کرده اند

وی ادامه داد: امریکا و اروپا و صهیونیست‌ها در آینده می‌توانند هر کسی را به سپاه وصل کنند و گزارش بدهند. مسئله تنها لجاجت نیست وقتی نیرویی نظامی را تحت تحریم قرار دادیم و به لیست سیاه گروه‌های تروریستی وارد کردیم چون سپاه در ایران است تمام روابط تجاری را می‌توان به این گروه تحریم شده وصل کرد. پس عملا تحریم خواهیم کرد یعنی برجام امضا می‌شود و این بار به بهانه سپاه اجرا نمی‌شود. یعنی گفته خواهد شد که فلان نهاد و فلان کشور و چه و کجا با سپاه در ارتباط هستند و فوری گزارش می‌دهند و دوباره برجام اجرا نمی‌شود. فلان بانک حقوق سپاهی‌ها را می‌دهد فلان شرکت دانش‌بنیان در فلان جا از سپاه پشتیبانی اداری کرده است و چه و چه. مسئله این است تا مجرایی مجدد برای عدم انجام کار داشته باشیم.

نوبندگانی در پایان گفت: اگر امریکایی‌ها بخواهند به برجام برگردند از نظر عملیاتی کار برای آنها هزینه بر نیست و تنها با یک دستور العمل بر می‌گردند. ولی وقتی ایران می‌خواهد برگردد باید هزینه زیادی پرداخت کند. جمع کردن بستر برخی از آزمایشگاه‌ها و بتن ریزی به سانتریفیوژ‌ها و... که همه هزینه بر است. بنابراین برگشتن به برجام برای امریکا راحت است ولی ایران تا مدت‌ها باید هزینه بدهد.

منبع : گسترش نیوز