به گزارش پایگاه خبری نشان :

وام / وام از راهکارهای دنیای اقتصاد است که برای توانمندسازی جامعه در مقابل آسیب های اقتصادی طراحی و اجرا می شوند. امروزه وام در قالب های متنوعی به متقاضیان عرضه می شود. وام‌ قرض‌الحسنه، ازدواج، جعاله، خرید مسکن، خرید کالا و غیره اشکال وسوسه‌برانگیز وام به شمار می روند. 

 

جرئیات وام ودیعه مسکن جدید و میزان اقساط 

اقساط وام ودیعه مسکن که پرداخت آن تا پایان نیم‌سال ۱۴۰۲ تمدید شده، برای متقاضیان تهرانی تقریبا ماهی دو میلیون و ۲۷۵ هزار است. این عدد در شهرهای کوچک تقریبا ۹۱۰ هزار خواهد بود

فرارو: وام ودیعه مسکن ۱۴۰۱ تا پایان نیم‌سال اول ۱۴۰۲ پرداخت می‌شود. بانک مرکزی اخیرا با اعلام خبر تمدید مهلت پرداخت وام ودیعه مسکن، به ۲۰ بانک مختلف نامه نوشت و به‌آن‌ها ابلاغ کرد که تا آخر شهریور امسال موظف به پرداخت تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن هستند. باتوجه به شرایط دریافت وام ودیعه مسکن یا همان تسهیلات مستاجران، آن‌هایی که در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ از این کمک‌هزینه استفاده کردند، امکان دریافت دوباره آن را ندارند. وام ودیعه مسکن اساسا برای متاهل‌هاست، اما خانم‌های مجرد بالای ۳۵ سال و آقایان مجرد بالای ۴۵ سال می‌توانند روی دریافت آن حساب باز کنند. علاوه‌بر اینها، داشتن و ارائه اجاره‌نامه رسمی یکی دیگر از شرایط دریافت وام ودیعه مسکن است و اقساط آن با احتساب مهلت پنج ساله برای بازپرداخت و سود ۱۳ درصدی، در تهران نهایتا ماهی دو میلیون و ۲۷۵ هزار تومان و در شهرهای کوچک چیزی نردیک ۹۰۶ هزار تومان است.

محاسبه اقساط وام ۱۰۰ میلیونی ودیعه مسکن

سقف وام ودیعه مسکن فعلا ۱۰۰ میلیون تومان است. دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن که تیرماه پارسال از سوی بانک مرکزی اعلام شد، نشان می‌دهد متقاضیان پایتخت‌نشین یعنی مستاجرانی که در تهران ساکن هستند، می‌توانند از سقف وام ودیعه مسکن استفاده کنند. در همین بخشنامه نوشته شده تسهیلات یا همان وام کمک ودیعه مسکن با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار که ۱۳ درصد است، پرداخت می‌شود و متقاضی باید ظرف نهایتا پنج سال برای بازپرداخت آن اقدام کند. به‌این ترتیب با احتساب رقم ۱۰۰ میلیونی، سود ۱۳ درصدی و مهلت بازپرداخت ۶۰ ماهه، متقاضی وام ودیعه مسکن در تهران باید ماهی دو میلیون و ۲۷۵ هزار و تقریبا ۳۰۰ تومان کنار بگذارد. آنوقت بعد از پنج سال، این متقاضی بابت ۱۰۰ میلیونی که گرفته، ۱۳۶ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۴۳۸ تومان پرداخت می‌کند. یعنی می‌توانیم سود این وام را تقریبا ۳۶ میلیون و ۵۱۸ هزار تومان بدانیم.

 

محاسبه اقساط وام ۷۰ میلیونی ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن برای متقاضیانی که در کلانشهرها ساکن هستند، درحال حاضر ۷۰ میلیون تومان است. منظورمان از کلان‌شهرها طبق نظر بانک مرکزی، شهرهایی مثل کرج، قم، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و اهواز هستند که از تهرانی‌ها ۳۰ میلیون کمتر دریافت می‌کنند. محاسبه اقساط وام ۷۰ میلیونی ودیعه مسکن مشخص می‌کند، متقاضی این تسهیلات اگر بخواهد از مهلت پنج‌ساله استفاده کند، باید هر ماه یک میلیون و ۵۹۲ هزار تومان به‌عنوان اقساط کنار بگذارد. اینطوری در پایان ۶۰ ماه جمع اقساط وام ۷۰ میلیونی ودیعه مسکن به ۹۵ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۰۷ تومان می‌رسد که به‌معنی سود ۲۵ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۰۷ تومانی این وام است.

محاسبه اقساط وام ۴۰ میلیونی ودیعه مسکن

رقم وام ودیعه مسکن در سایر شهرها از تهران و کلانشهرها کمتر است. بانک مرکزی تصمیم گرفته مبلغ وام ودیعه مسکن را در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان، یعنی ۳۰ میلیون کمتر از کلان‌شهرها و ۶۰ میلیون کمتر از تهران درنظر بگیرد. وقتی سراغ حساب و کتاب می‌رویم، با احتساب سود ۱۳ درصدی وام ودیعه مسکن و مهلت بازپرداخت پنج ساله، با عدد ۹۱۰ هزار و ۱۲۳ تومان به‌عنوان اقساط وام ۴۰ میلیونی ودیعه مسکن روبرو می‌شویم. رقمی که بعد از ۶۰ ماه، یعنی پنج سال به ۵۴ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۳۷۵ تومان می‌رسد. به‌این ترتیب سود وام ۴۰ میلیونی ودیعه مسکن فعلا ۱۴ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۳۷۵ تومان است.

وام ودیعه مسکن ۳۵ میلیون تومانی برای اجاره

رئیس صندوق رفاه دانشجویان از احتمال افزایش وام ودیعه مسکن متاهلی دانشجویان خبر داد.

دکتر مسعود گنجی درباره افزایش وام‌های دانشجویی در نیمسال دوم سال تحصیلی گفت: در آغاز هر سال تحصیلی هیئت‌امنای صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در ارتباط با میزان وام‌های دانشجویی تصمیم می‌گیرد و مبلغ پرداختی را مصوب می‌کند، این مصوبه برای یک سال تحصیلی(دو نیمسال) معتبر است. به همین دلیل وام‌های دانشجویان افزایش ندارد.

وی با بیان اینکه احتمال افزایش وام مسکن متاهلی وجود دارد، تصریح کرد: بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به دنبال افزایش این وام هستیم. اگر سازمان برنامه و بودجه، مبلغی را برای صندوق رفاه دانشجویان در نظر بگیرد، با توجه به اینکه تمام اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است، به محض دریافت بودجه مورد نظر، افزایش وام ودیعه مسکن متاهلی لحاظ می‌شود. اگر سازمان برنامه و بودجه، بودجه موردنظر صندوق را پرداخت کند، وام ودیعه مسکن متاهلی چند برابر افزایش می‌یابد. 

به گزارش ایسنا، وام‌ها به ۵ دسته "تحصیلی"، "ودیعه مسکن متاهلی"، "شهریه"، "بند ج تبصره ۹ قانون بودجه کل کشور" و "تغذیه" طبقه‌بندی می‌شود. میزان وام تحصیلی دانشجویان در سال تحصیلی کنونی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی پیوسته معادل یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بود که برای سال تحصیلی آینده مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین وام تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی‌ارشد پیوسته، کارشناسی‌ارشد ناپیوسته و دکترای حرفه‌ای در سال تحصیلی گذشته معادل یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بود. در حال حاضر، مبلغ این وام ۳ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین دانشجویان دکتری تخصصی پیوسته و ناپیوسته مبلغ ۶ میلیون تومان نیز در سال تحصیلی گذشته برای وام تحصیلی دریافت می‌کردند. وام این گروه از دانشجویان با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی به مبلغ ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال تحصیلی جدید رسیده است.

وام مسکن به ۳ گروه "شهر تهران"، "کلان‌شهرها" و "سایر شهرها" تقسیم می‌شود، در سال تحصیلی گذشته، میزان وام مسکن در پایتخت معادل ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. در سال تحصیلی جدید، این مبلغ معادل ۳۵ میلیون تومان است. وام مسکن متاهلی در کلان‌ شهرهای ایران برای سال تحصیلی گذشته معادل ۲۶ میلیون تومان بود؛ مبلغ این وام در سال تحصیلی جدید ۳۰ میلیون تومان است. همچنین مبلغ این وام در سایر شهرهای ایران در سال گذشته تحصیلی، مبلغ ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با افزایش ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی معادل ۲۵ میلیون تومان برای سال تحصیلی جدید است.

میزان وام شهریه در سال گذشته تحصیلی برای مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی‌ناپیوسته معادل ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود. این مبلغ در سال تحصیلی جدید معادل ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است.وام دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی‌ارشد پیوسته، کارشناسی‌ارشد ناپیوسته و دکتری حرفه‌ای در سال تحصیلی گذشته نیز به میزان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. این مبلغ در سال تحصیلی آتی با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی به مرز ۳ میلیون تومان رسیده است. همچنین مبلغ وام شهریه دانشجویان دکتری تخصصی پیوسته و ناپیوسته در سال گذشته تحصیلی معادل ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. این مبلغ در سال تحصیلی جدید نیز همان ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است./ ایسنا

شرایط پرداخت وام ودیعه مسکن به زنان سرپرست خانوار

سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور، شرایط پرداخت ودیعه مسکن به زنان سرپرست خانوار را اعلام کرد و گفت: این ودیعه به خدمت گیرندگان تحت پوشش این دفتر که فاقد مسکن بوده و از دهک‌های درآمدی یک تا سه باشند و در یک سال اخیر کمک هزینه نگرفته باشند، تعلق می‌گیرد.

نرجس خاتون اسعدی روز سه شنبه با بیان اینکه برای پرداخت ودیعه مسکن به زنان سرپرست خانوار، گزارش مددکاری ملاک نیازمندی خانواده است، افزود: برای پرداخت ودیعه مسکن به زن سرپرست خانوار، او باید از خانواده پرجمعیت باشد.

وی ادامه داد: با وجود پیگیری‌های مکرر برای تصویب سرانه ودیعه مسکن بانوان سرپرست خانوار به میزان  ۱۰۰ میلیون تومان، در دستورالعمل جامع مالی سازمان مبلغ ۲۴ میلیون تومان درج شده است.

اسعدی درباره میزان سود ودیعه مسکن زنان سرپرست خانوار خاطرنشان کرد: ودیعه مسکن پرداخت شده به جامعه هدف دفتر، بلاعوض بوده و فاقد سود بانکی است.

۶ هزار زن سرپرست خانوار پشت نوبت دریافت مستمری

سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور گفت: اکنون ۲۵۸ هزار و ۸۰۰ خانوار تحت پوشش این دفتر هستند و حدود ۶ هزار خانوار ثبت شده در سامانه سازمان پشت نوبت دریافت مستمری قرار دارند که مقدمات اولیه جذب آنان انجام شده است.

اسعدی یادآور شد: حدود ۹۷ درصد از خانواده‌های زن سرپرست تحت پوشش و ثبت شده در سامانه از مستمری ماهیانه برخوردار هستند و اقدام لازم برای جذب سایر خانواده‌های تحت پوشش پشت نوبت دریافت مستمری انجام گرفته و دردست اقدام است.

وی درباره تاثیر شرایط شیوع بیماری کرونا بر تعداد زنان سرپرست خانوار افزود: بیماری کرونا تاثیر بسزایی در شرایط اقتصادی و معیشتی زنان سرپرست خانوار داشته به صورتی که برخی از خدمت گیرندگان که باز توان شده و فعالیت اقتصادی را شروع کرده بودند، ورشکست شدند و مجدد به چرخه حمایت‌های سازمان بازگشته‌اند.

مسکن همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه افراد بوده است؛ در این سال‌ها با افزایش اجاره بها، مستاجران نیز نگرانی‌های زیادی برای مسکن دارند؛ وزارت راه به همین منظور امکان دریافت وام ودیعه مسکن را فراهم کرده است.

فرد متقاضی وام ودیعه مسکن باید دارای شرایط زیر باشد:

۱-متقاضی وام باید متاهل و یا سرپرست خانوار باشد.

۲- اجاره نامه ارائه شده از سمت فرد متقاضی وام ودیعه مسکن باید به صورت رسمی تنظیم شده باشد یا اینکه در سامانه ایران املاک، به ثبت رسیده و دارای کدرهگیری، از اول فروردین ۱۴۰۱ به بعد باشند.

۳- تاریخ اجاره نامه ارائه شده باید حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.

۴- افرادی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ از تسهیلات کمک ودیعه مسکن طبق مصوبات ستاد ملی کرونا استفاده کرده‌اند، امکان استفاده از این تسهیلات را ندارند.

۵-افراد متقاضی این تسهیلات و همسرشان، طبق استعلام بانک از سامانه سمات بانک مرکزی نباید دارای تسهیلات جاری در بخش مسکن باشند. اگر در هر زمان سابقه مالکیتشان در زمان ثبت‌نام محرز شود از فرآیند دریافت تسهیلات حذف شده و در صورتی که وام را دریافت کرده باشند متعهد به استرداد تمام تسهیلات دریافتی و جبران خسارت و جرایم مربوط به آن خواهند شد.

۶- فرد متقاضی باید سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر تقاضا شده را داشته باشد.

۷- دریافت نکردن هیچگونه تسهیلات مسکن از سوی دولت اعم از خانه سازمانی یا زمین و طرح‌های ملی مسکن جزو شرایط لازم دریافت این وام است.

۸- ارائه سفته به بانک یا گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و حساب رایانه فرد متقاضی برای وثیقه وام در نظر گرفته شده است اما، اگر متقاضیان، هیچ یک از مدارکی که بالا ذکر شد را نداشته باشند در خصوص دریافت تسهیلات ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی، می بایست یک ضامن اعلام نمایند و برای دریافت تسهیلات ۱۵میلیون تومانی نیازی به معرفی ضامن نمی باشد و با ارائه چک و سفته نیز می توانند این وام را دریافت نمایند.

۹- تاریخ اجاره نامه باید از ابتدای سال ۱۴۰۱ به بعد باشد

۱۰-مبلغ رهن باید به اندازه وام ودیعه‌ای که درخواست دارید و یا بیشتر از آن باشد.

*توجه شود که دریافت کنندگان وام ودیعه مسکن از فهرست طرح ملی مسکن خط می‌خورند!

هرچند که هدف اصلی اختصاص این وام از سوی وزارت راه و شهرسازی کمک به خانواده ها و افراد متاهل است اما این وام تحت شرایط خاص به افراد مجرد هم تعلق میگیرد.

نحوه دریافت وام ودیعه برای مجردها

مردان مجرد با شرایط زیر میتوانند دریافت کننده وام باشند:

۱- دارای طلاق نامه رسمی و فرزند

۲-نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور

۳- معلولان جسمی حرکتی با دارا بودن حداقل ۲۰ سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور

زنان مجرد هم با شرایط زیر مشمول دریافت وام ودیعه مسکن هستند:

۱- دارای طلاق نامه رسمی و فرزند

۲-زن مجرد خود سرپرست بالای ۳۵ سال

۳-نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور

۴-معلولان جسمی حرکتی با دارا بودن حداقل ۲۰ سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور

مبلغ این وام برای کلانشهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان، سایر کلانشهرها (کرج، قم، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و اهواز ) ۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها نیز ۴۰ میلیون تومان است. در اخبار اولیه سود وام ودیعه مسکن ۱۸ درصد در نظر گرفته شد که اخبار جدید حاکی از آن است که به ۱۳ درصد تغییر کرده است. و طول دوره بازپرداخت پنج ساله است.

۲۰ بانک عامل پرداخت وام ودیعه مسکن هستند که بانک‌های مسکن، ملی، سپه بیشترین سهمیه و ایران زمین، خاورمیانه و ملل کمترین سهمیه را جهت پرداخت وام ودیعه مسکن دارند.