به گزارش پایگاه خبری نشان :

وام بازنشستگان 20 میلیون تومانی به بازنشستگانی که بالای 20 سال سابقه پرداخت بیمه دارند ، تعلق میگیرد .برای دریافت بازنشستگان باید مالکیت تلفن همراه به نام شخص متقاضی باشد . داشتن حداقل 100 هزار تومان موجودی  در حساب بانکی برای دریافت وام بازنشستگان اعلام شده است . وام بازنشستگان برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران ساکن در تمام شهرستان‌های کشور در نظر گرفته شده است . در ادامه شرایط ثبت نام و دریافت وام بازنشستگان شرح داده شده است .

بازنشستگان از جمله قشری هستند که بعد از سال‌ها زحمت اکنون توانایی پیشین خود را برای کار کردن ندارند. پس این قشر زحمت کش گاهی برای رفع بعضی از نیازها و خواسته‌های خود یا فرزندانشان به وام بازنشستگان نیاز پیدا می‌کنند. وام بازنشستگان یک راه حل نسبتا خوب می تواند باشد. وام بازنشستگان از جمله وام‌هایی است که با درصد پایین و بازپرداخت بالا توسط بانک‌های رفاه و صادرات به متقاضیان بازنشسته تعلق می‌گیرد. تامین وام بازنشستگان بر عهده صندوق بازنشستگان است. در این مطلب راجع به وام بازنشستگان و شرایط دریافت آن توضیح  می دهیم با ما همراه باشید.

وام فوری بازنشستگان

وام ۲۰ میلیون تومانی به حساب ۴۰هزار بازنشسته تامین اجتماعی در هفته اول شهریور واریز شده است.

محمد اسدی (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی) در این رابطه گفت: سال گذشته براساس منابع اختصاص داده شده به حساب ۲۱۳هزار بازنشسته از طریق ثبت نام در سامانه کانون‌های بازنشستگی استان‌ها وام ضروری ۲۰ میلیون تومانی واریز شد.

وی افزود: امسال هم در مرحله اول ۴۰ هزار نفر وام گرفتند و در مرحله دوم ۳۴هزار نفر که در مرداد ماه ثبت نام کرده بودند، وام خود را دریافت کردند؛ این تسهیلات به صورت کاملا غیرحضوری، بدون حضور در شعبه و بدون ضامن پرداخت شد.

زمان واریز مرحله سوم وام بازنشستگان مشخصد شد 

به گفته وی، مهر ماه نیز مرحله سوم وام پرداخت خواهد شد.

رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری با اشاره به آمار بازنشستگان ثبت شده برای وام ۲۰ میلیون تومانی، گفت: در ۲ مرحله حدود ۸۰ هزار برای دریافت وام ۲۰ میلیونی ثبت نام کرده‌اند که وام ۴۰ هزار نفر واریز شده و برای ۴۰ هزار بازنشسته دیگر طی روز‌های آینده واریز می‌شود.

وام بازنشستگان

اسدی به برخی از شرایط اعطای وام ۲۰ میلیون تومانی به بازنشستگان تأمین اجتماعی اشاره و عنوان کرد: اگر بازنشسته‌ای کمتر از ۷۷ سال سن داشته باشد و دارای معوقه‌های بانکی و چک برگشتی نباشد، می‌تواند برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی بازنشستگان ثبت نام کند.

وی خاطرنشان کرد: وام برای بازنشستگان با سنین کمتر از ۷۷ سال به صورت غیرحضوری واریز می‌شود اما بازنشستگان بالاتر از ۷۷ سال باید به صورت حضوری اقدام کنند. پرداخت مرحله اول وام‌های غیرحضوری را برای پرداخت به استان‌ها اعلام کرده‌ایم و به زودی وام ثبت نام شده‌های مرحله دوم نیز واریز می‌شود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه ثبت تقاضای وام به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود اظهار کرد: اگر نام آنها در قرعه‌کشی برای دریافت وام برگزیده شود، نیاز به مراجعه به بانک ندارند و وام بدون ارائه ضامن به‌حساب آنها واریز می‌شود.

وی گفت: درصد بالایی از بازنشستگان مشمول دریافت وام هستند و تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد بازنشستگان خارج از محدوده هستند. تلاش‌ها بر این است که حداکثر رضایت در بین بازنشستگان ایجاد شود. سعی می‌شود در مراحل بعدی شرایط را آسان‌تر کنیم. معترضان و یا کسانی که پیشنهاد دارند می‌توانند از طریق سامانه ۱۴۲۰ نظرات خود را ارائه دهند.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری کشور با اشاره به منابع محدود سازمان تأمین اجتماعی و تقاضای فراوانی که با سایر صندوق‌ها قابل‌انطباق نیست گفت: کسانی که دست‌اندرکار تخصیص وام و تسهیلات هستند اصل را بر این گذاشتند تا بتوانند نظمی را در این راستا بنیان‌گذاری کنند. در سال جاری با ۲ رویکرد مدیریت توسط تشکل‌ها و مدیریت توسط سازمان تأمین اجتماعی مواجه بودیم.

وام بازنشستگان

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی عقیده داشت برخی به تشکل‌ها دسترسی دارند و بهتر می‌توانند تسهیلات را تخصیص دهند. همچنین محبوبیت‌هایی که سازمان تأمین اجتماعی ایجاد می‌کند بین نهادهای مدنی فاصله ایجاد می‌کند و همین ۲ نگاه موجب شد شاهد ۲ رویکرد متفاوت باشیم. در رویکرد اول ۴۸ هزار نفر در قالب حضور در تشکل‌ها برای دریافت وام ثبت‌نام کردند و کسانی که وام دریافت کردند حقوق بالای ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان دارند. سازمان تأمین اجتماعی نیز تحرکی برای کسانی که فاقد توانمندی برای استفاده از سیستم به‌روز هستند، ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری کشور همچنین یادآور شد: با این روند عده‌ای که نیازمند و حداقل‌بگیر هستند و زیر ۲۰ سال سابقه دارند نمی‌توانند وام را دریافت کنند و عده‌ای که زیر ۱۵ میلیون تومان دریافتی دارند، می‌توانند وام بگیرند.

صادقی با بیان اینکه مولفه‌های بازدارنده موجب ایجاد دلخوری در بین بازنشستگان شده است خاطرنشان کرد: حدود ۴ میلیون بازنشسته، مستمری‌بگیر، ازکارافتاده و بازمانده داریم که حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر زیر حداقل دریافت می‌کنند و از این تعداد یک میلیون و ۲۵ هزار نفر افرادی هستند که به‌ازای حداکثر ۲۰ روز حقوق دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید از ابتدای سال رفتار واحدی اتخاذ می‌شد اذعان کرد: باید سابقه زیر ۲۰ سال برای پرداخت وام برداشته شود و ملاک وضعیت زندگی افراد را با تحقیق سطحی انجام دهند. همچنین باید وام را برای حقوقهای تا سقف ۲۰ میلیون تومان پرداخت کنند.