به گزارش پایگاه خبری نشان :

در رتبه بندی معلمان لازم است فرهنگیان بر مبنای توانایی و امتیازاتی که به دست آورده اند، تعیین سطح شوند .طرح رتبه بندی معلمان فقط برای آموزگاران ، دبیران ، هنرآموزان ، مربیان امور تربیتی، مشاوران واحد آموزشی ، مراقبان سلامت و بهداشت و ... که مشغول به کار هستند ، میشود . کلیه افرادی که به صورت تمام وقت ، در آموزش و پرورش خدمت می کنند ، در نظام رتبه بندی معلمان میتوانند در امتحان رتبه بندی فرهنگیان شرکت کنن . اعضای هیات استانی هم میتوانند در طرح رتبه بندی معلمان شرکت کنند . در ادامه مطلب به توضیحات بیشتری  درباره نتایج رتبه بندی معلمان میپردازیم .

وزارت آموزش و پرورش برای اصلاح آیین نامه رتبه بندی از معلمان خواسته است در یک نظر سنجی شرکت کنند.

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش هفته جاری در خصوص اصلاح آئین نامه رتبه‌بندی معلمان گفت: کار اصلاح شروع شده و در حال نظرسنجی از معلمان هستیم تا مقدمه‌ای بر تدوین آئین‌نامه نهایی باشد.

صحرایی با بیان اینکه نمی‌توانیم زمانی برای اتمام اصلاح رتبه بندی اعلام کنیم؛ اظهارداشت: روند اصلاح بستگی به حجم مشارکت معلمان دارد. باید مشارکت به قدری بالا باشد که بتوان به داده‌های نظر سنگی اتکا کرد.

حال وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه ضمن درخواست مجدد از فرهنگیان برای شرکت در این ارزیابی، زمان شرکت در این نظرسنجی را تمدید کرده است.

نتایج رتبه بندی معلمان اعلام شد 

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اجرای قانون رتبه بندی معلمان و در راستای صیانت از حقوق همکاران و تکریم معلمان، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با همکاری معاونت حقوقی و امور مجلس در جهت بهبود و اصلاح معایب و ایرادات و ارتقا رتبه‌بندی، اقدام به ارزیابی وضعیت اجرای رتبه بندی از منظر مشمولین قانون رتبه‌بندی کرده است.

معلمان می‌توانند برای مشارکت در این امر، تا ۵ مهرماه ۱۴۰۲ به لینک : https://nazar.medu.ir/takesurvey/SURlm۴kvchm۵sd مراجعه کرده و نظرات و دیدگاه‌های خود را در جهت افزایش کیفی فرآیند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها بر اساس تخصص و شایستگی‌ها، تقویت انگیزه و رضایتمندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه‌ای ابراز نمایند.

بیشترین اعتراضات معلمان در رتبه‌بندی مربوط به شاخص‌های رفتاری و مواردی بود که مدیران مدارس درباره آنها اعلام‌نظر کرده بودند همچنین در بخش‌های مرتبط با ارائه مدارک و با توجه به دشواری موجود در ارائه مدارک، شاهد ثبت اعتراضات بودیم.

رتبه بندی معلمان

باید توجه داشت که معلمان طبق قانون رتبه‌بندی، مجاز نیستند بالاتر از سنوات خود،  رتبه دریافت کنند به عنوان مثال برای ۱۵ سال سنوات خدمت، سقف رتبه ۳ تعیین شده است اما برخی معلمان برای این اعتراض ثبت کرده‌اند در حالی که ما در آموزش و پرورش موظف هستیم طبق قانون تعیین شده حرکت کنیم هر چند نظرات شخصی متفاوتی داشته باشیم.

خبر مهم درباره رتبه بندی معلمان

 طبق قانون رتبه‌بندی معلمان، حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (۱۵) و (۲۱) سال است. آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب معادل رتبه‌های ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ است.

بررسی اعتراضات و مستندات بارگذاری شده در #ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور به اتمام رسیده و پرونده همکاران به همراه امتیازات و رتبه ای که کسب کرده اند به اداره کل استان ها و وزارت ارسال شده است.در آیین نامه آمده بود که: رتبه ۱ و ۲ در اداره منطقه رتبه ۳ در اداره کل استان رتبه ۴ و ۵ در وزارتخانه تایید شود.

 اما در این مرحله برخلاف آیین نامه مصوب شده در هیات دولت وزارتخانه تصمیم گرفته تا رتبه ۱ در اداره منطقه رتبه ۲ در اداره کل استانرتبه ۳ ، ۴ و ۵ در وزارتخانه تایید شود.

 با پیگیری هایی که داشتیم متوجه شدیم رتبه برخی از همکاران تغییر نکرده و رتبه تعدادی نیز کاهش یافته است، اما مستندات بسیاری از همکاران در اداره منطقه خدمتشان تایید شده و مستحق رتبه بالاتری اعلام شده اند. (از رتبه ۱ تا رتبه ۵)

رتبه بندی معلمان

 اما پرونده های بسیاری از همکاران از وزارتخانه به اداره کل استان و همچنین برخی پرونده ها از اداره کل استان به اداره منطقه برگشت داده شده و خواسته اند که مجدد بررسی شده و امتیازات کاهش یابد تا رتبه پایین تری به آنها تعلق بگیرد.