به گزارش پایگاه خبری نشان :

یارانه نقدی راهکاری برای کمک به هزینه معیشتی مردم به حساب می آید . هنگام پرداخت یارانه نقدی نه تنها درآمد سرپرست خانوار محاسبه می شود بلکه درامد اعضای خانواده را هم مورد برسی قرار می دهند . یارانه نقدی از نیمه اول شهریور برای ۵ دهک اول افزایش میباید . محاسبه دهک بندی جدید یارانه نقدی اعلام شده است . در ادامه اخرین خبر از یارانه نقدی را بخوانید .

خبر خوش برای یارانه بگیران

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنان خود با بیان اینکه یارانه بسیار کلانی در حوزه‌های مختلف پرداخت می‌شود، اعلام کرد: اخباری که در خصوص قطع یارانه افراد منتشر می‌شود حقیقت ندارد و دولت هم قصدی بر قطع یارانه افراد مختلف ندارد، هرچند ما معتقدیم همه نباید یارانه بگیرند و ۳ دهک بالا نیازمند یارانه نیستند.

تاریخ واریز یارانه معیشتی شهریورماه مشخص شد. یارانه معیشتی چند سالی است که پرداخت میشود. یارانه معیشتی تنها به برخی از افراد تعلق می گیرد. یارانه معیشتی رقم چندانی ندارد. جزئیات جدید یارانه معیشتی شهریور ماه را از دست ندهید.

این موضوع بخشی از یک گزارش خبری کامل از سوی یک رسانه آنلاین اقتصادی است که برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی با نگرانی آن را بازتاب دادند.

به گفته عسگریان، در سال گذشته، ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه داده می‌شد و حجم کل یارانه‌ها ۳ هزار میلیارد تومان بود. با حذف ارز ترجیحی، حجم یارانه‌ها به ۲۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در سال جاری، ۳۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه به ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر داده می‌شود. این مقدار به ۸۰ میلیون نفر نزدیک می‌شود و اگر کالا‌برگ هم اضافه شود به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که حجم بسیار بزرگی است‌. این یارانه سفره مردم بود و به دلیل نبود زیرساخت به درستی هدایت نشد.

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس  اظهار کرد: به خاطر فروش نفت که درسال گذشته افزایش داشت و اجازاتی که مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق و توسعه دادند، در حوزه عمرانی دولت فعالیت‌های خوبی اتجام دادند.

وی افزود: دولت و مجلس سعی می‌کنند تورم در کالاهای اساسی کاهش داشته باشد.

یارانه نقدی

نجم آبادی گفت: یارانه‌های ویژه‌ای به دهک‌های پایین داده می‌شود.

صولت مرتضوی پس از جلسه هیات دولت گفت: همکاران ما در وزارت رفاه مجددا آزمون وسع را بررسی می کنند احتمال اینکه تغییراتی در دهک بندی ها صورت بگیرد یعنی عده ای از دهک های بالا به دهک های پایین یا برعکس بروند وجود دارد.هر کسی که در ۵ دهک اول قرار بگیرد مشمول یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی قرار خواهد گرفت. در سال ۱۴۰۲ با هیچ مانعی برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان مواجه نشدیم.یک ریال تسهیلات و استقراض و مازاد برداشت از بانک ها نداشتیم.

واریز یارانه نقدی تشویقی مهر ماه 

وی ادامه داد: این افزایش رقم یارانه منوط به آن است که ۵۰ درصد یارانه (۲۰۰ هزار تومان) را از سبد ۱۱ قلم کالای اعلام شده خریداری کنند.

معاون وزیر رفاه با بیان اینکه با تصویب دولت تعداد دهک‌های مشمول این تشویقی در یارانه نقدی، از ۳ به ۵ دهک افزایش یافته است، بیان کرد: تعداد افراد مشمول افزایش یارانه نقدی از ۲۹ میلیون به حدود ۵۰ میلیون نفر افزایش داشته است.

یارانه نقدی

عسگریان افزود: افراد این دو دهک درآمدی اضافه شده به رشد مبلغ اعتبار یارانه، در حال حاضر نفری ۳۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کنند؛ ولی آنها هم اگر می‌خواهند ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی را دریافت کنند، باید ۲۰۰ هزار تومان از ۳۰۰ هزار تومان خود را به صورت کالابرگ الکترونیکی از ۱۱ قلم کالای تعریف شده، خریداری کنند. ضمن این که این ۱۲۰ هزار تومان تشویقی یارانه، قابل نقد شدن نیست و باید صرفاً به صورت خرید از سبد کالابرگ الکترونیک مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲۰ هزار فروشگاه در سراسر کشور پذیرنده کالابرگ‌های الکترونیکی هستند این در حالی است که تا هفته گذشته ۹۰ هزار فروشگاه طرف قرارداد بود. فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز ۱۲ هزار شعبه در سراسر کشور دارند که با کالابرگ الکترونیکی می‌توان از دستگاه‌های پوز آنها خریداری کرد.

۱۱ قلم کالای اساسی اعلام شده در طرح کالابرگ الکترونیک شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله است.

این سبد غذایی، تامین کننده کالری مورد نیاز خانواده ها با هدف سلامت تغذیه و فقرزدایی غذایی است که ارزان قیمت در اختیار خانوارها قرار می گیرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: نرخ تشکیل سرمایه ثابت در کشور (سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات، زیرساخت‌ها و ساختمان) در دهه ۹۰ تقریباً صفر بود و حتی در برخی سال‌ها این شاخص منفی شد؛ مخصوصاً در سه سال پایانی دولت قبل نرخ رشد تشکیل سرمایه منفی ۱۵ و ۱۷ درصد گزارش شده است.

منظور ادامه داد: در دولت سیزدهم سرمایه‌گذاری‌ها بهبود پیدا کرد و نرخ تشکیل سرمایه در سال ۱۴۰۰ به حدود ۴ درصد و در سال ۱۴۰۱ نیز به ۲ درصد افزایش پیدا کرد و تلاش می‌کنیم این شاخص را در سال جاری با شیوه‌های مختلف تامین مالی بهبود دهیم.

وی در با اشاره به کاهش پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی در دولت سیزدهم، اظهار کرد: نرخ رشد پایه پولی در سال ۹۹ (در آخرین سال فعالیت دولت قبل) حدود ۴۱ درصد بود که در پایان سال گذشته به ۳۱ درصد و الان هم به حدود ۲۷.۵ درصد کاهش یافته است بنابراین خود همین مسئله باعث می‌شود که بتوانیم متغیر‌های پولی را کنترل و از افزایش نقدینگی در اقتصاد جلوگیری کنیم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه نرخ بیکاری در تمام دوره دولت یازدهم و دوازدهم دو رقمی و حتی در برخی سال‌ها حدود ۱۲ تا ۱۲.۵ درصد بود، گفت: در آخرین سال دولت قبل (سال ۱۳۹۹) تک رقمی و به ۹/۸ درصد رسید که در دولت سیزدهم نرخ تک رقمی حفظ و کاهش هم پیدا کرد؛ به طوری که در پایان سال گذشته نرخ بیکاری ۸.۲ درصد رسید.

وی تصریح کرد: میزان اشتغالی که در دولت سیزدهم ایجاد شده توانست منجر به کاهش نرخ بیکاری شود و نرخ ۸.۲ درصد، عدد قابل قبولی است و یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری در دو دهه اخیر در کشور است.

منظور در ادامه با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم رفع فقر در کشور و کمک به دهک‌های پایین و افراد کم درآمد جامعه است، بیان کرد: در سال گذشته بعد از اینکه نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کرد، سیاست‌های بازتوزیعی و کمک به اقشار کم درآمد جامعه به گونه‌ای هدایت شد که امروز هر نفر تقریباً ۵۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند و یک خانواده چهار نفره کم درآمد در دهک‌های پایین ۲ میلیون تومان از دولت کمک و یارانه می‌گیرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: همین موارد باعث بهبود رفاه عمومی افراد کم درآمد شد؛ هرچند تغییرات نرخ ارزی که در سال گذشته به ناچار به عنوان یک جراحی اقتصادی اتفاق افتاد و ادامه سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی قابل ادامه نبود، اثرات تورمی ایجاد کرد که این تورم برای مردم مشکلاتی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه اثر تعدیل نرخ ارز که در سال گذشته انجام شد، امروز به تدریج فروکش کرده است به نوعی در سال جاری وارد دوره تورم پایین شدیم؛ به طوری که نرخ تورم ماهانه اسفند ماه سال گذشته ۵.۷ درصد بود، اما در فروردین ماه به ۳.۷ درصد کاهش پیدا کرد و نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت، خرداد و نیز به تدریج کاهش یافت و در تیرماه به ۲ درصد رسید.

منظور گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم ماهانه مرداد ماه هم به ۲.۴ درصد است که البته تمام تلاش ما این است که تورم ماهانه را پایین‌تر بیاوریم به طوری که متوسط نرخ تورم سالانه در کشور تا پایان امسال به حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.