به گزارش پایگاه خبری نشان :

واریز یارانه بنزین 60 هزارتومانی به هر کد ملی | واریزی داغ ظهر دوشنبه دولت به حساب یارانه بنزین هر ایرانی

 

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات گفت: به عنوان مثال مردم باید تشویق شوند به از سوخت CNG استفاده کنند ولی در ۳ سال اخیر ماشین تک سوز تولید شدند که خیلی به صنعت بنزین ما ضربه زد.

او اضافه کرد: اگر قرار است سهمیه بندی اتفاق بیفتد باید بر اساس سرانه کد ملی تخصیص یابد. این شیوه به عدالت نزدیک است و با می توانیم با این شیوه توزیع جامع و عادلی داشته باشیم تا به کسی ظلم نشود.

یکی از موضوعاتی که طی روز‌های اخیر در رسانه‌ها مطرح شده، بحث منتفی‌شدن اعطای یارانه بنزین به هر کد ملی بوده، این در حالی است که موضوع حذف‌شده در زمینه کاهش مصرف خودرو‌های مصرفی با اعطای گواهی صرفه‌جویی مصرف بنزین بوده است که ارتباطی به مسئله اعطای سهمیه بنزین به نفر ندارد.

مسئله اصلاح سهمیه‌بندی بنزین و حرکت به سمت سهمیه مبتنی بر نفر در ماده ۳۱ گزارش برنامه هفتم توسعه آمده و حذف نشده است، نکته بسیار مهم‌تر اینکه اصلاح سازوکار اعطای بنزین به نفر در برنامه هفتم هنوز حذف نشده و تأکید دولت و مجلس به درستی بر اصلاح نظام سهمیه‌بندی بنزین در جهت بهینه‌سازی الگوی مصرف و کاهش ناترازی بنزین است، زیرا علاوه بر اینکه موجب عادلانه کردن اعطای یارانه‌های انرژی خواهد شد، بلکه موجب خواهد شد تمام عواید حاصل از اصلاح قیمت بنزین نیز به جیب مردم برود و هرگونه تغییری در قیمت بنزین، منافع بسیاری از مردم را تضمین می‌کند، همچنین صنعت حمل‌و‌نقل کشور نیز شناسنامه‌دار خواهد شد و همه فعالان در این صنعت منطبق با پیمایش انجام شده بر اساس GPS، بنزین ۳‌هزار تومانی دریافت خواهند کرد.

یارانه بنزین کی واریز میشود؟

برخی‌ها روز گذشته به دلیل حذف تبصره ماده ۴۶ به اشتباه گفتند تمامی اختیارات اعطاشده به دولت در جهت اعطای یارانه انرژی بخش غیرصنعتی از جمله بنزین به هر کد ملی حذف شده، این در حالی است که تبصره ماده ۴۶ تنها به موضوع اعطای گواهی صرفه‌جویی در مصرف به صاحبان خودرو اشاره داشته است و اصلاً افراد فاقد خودرو و مسئله اعطای یارانه بنزین به نفر را در این بند مطرح نکرده بودند. همچنین بند مرتبط با اعطای اختیارات به دولت در جهت اعطای یارانه انرژی بخش غیرصنعتی از جمله بنزین به هر کد ملی در ماده دیگری که هنوز در صحن علنی مجلس بحث نشده، مطرح شده و آن ماده، بند الف ماده ۳۱ است.

در ماده ۳۱ گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس آمده است: «به منظور توسعه عدالت اقتصادی و بهبود توزیع درآمد اقدامات زیر تا پایان سال اول برنامه انجام می‌شود: الف- دولت مجاز است در راستای عدالت در توزیع درآمد، مبارزه با قاچاق و بهینه‌سازی مصرف انرژی، بر اساس آیین‌نامه اجرایی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، اقدامات لازم را برای بهره‌مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور (به استثنای نفت گاز) بر اساس سرپرست خانوار‌ها از یارانه حامل‌های انرژی با امکان مبادله سهمیه بین تمام ذی‌نفعان به عمل آورد. قیمت یارانه‌ای سهمیه بنزین در طول برنامه تغییر نخواهد کرد.»

بنابراین نه تنها مسئله تغییر سهمیه‌بندی و اعطای یارانه بنزین به نفر حذف نشده بلکه این مسئله با توجه به ناترازی کلان بنزین کشور و لزوم بهینه‌سازی در مصرف و انتقال تمام عواید به مردم در کنار لزوم تمرکز بر اصلاح مصرف صنعت حمل‌و‌نقل کشور و تنوع‌بخشی به سبد سوختی خودرو‌های سواری نیز در برنامه هفتم توسعه تأکید شده است. همچنین برای افزایش بهره‌وری مصرف در کنار جلوگیری از افزایش فشار بر اقشار آسیب‌پذیر، الگوی قیمت‌گذاری پلکانی بنزین باید توسعه پیدا کند که ذیل مدل جدید اعطای سهمیه بنزین به نفر و شکل‌گیری بازار مبادلات انرژی به راحتی امکانپذیر است و شکل خواهد گرفت.

مشکلات نظام فعلی اعطای یارانه بنزین به خودرو و اثرات آن بر ناترازی بنزین کشور و لزوم تمرکز بر اصلاح مصرف صنعت حمل‌و‌نقل کشور و تنوع‌بخشی به سبد سوختی خودرو‌های سواری مورد توجه کارشناسان است.

خبر مهم از یارانه بنزین در مهر

قیمت بنزین

محمدرضا کارگزار، کارشناس انرژی در رابطه با موضوع یارانه بنزین و تأثیر آن بر حاکمیت اقتصادی ایران به «جوان» می‌گوید: «موضوع یارانه بنزین و تأثیر آن بر حاکمیت اقتصادی ایران به یک نگرانی مبرم تبدیل شده است. در حال حاضر یارانه بنزین به جای افراد به خودرو‌ها تعلق می‌گیرد که منجر به افزایش مصرف بنزین و قاچاق سوخت می‌شود. این تبصره به نیاز به اصلاح یارانه انرژی، به ویژه در زمینه یارانه بنزین می‌پردازد. رویکرد فعلی چندین مشکل از جمله محرومیت مالکان غیرخودرو از بهره‌مندی و تخصیص نامتناسب یارانه‌ها به افراد ثروتمند را به همراه دارد. با اصلاح سازوکار اعطای سهمیه بنزین به افراد و ایجاد بازار بورس سهمیه بنزین می‌توان قیمت‌گذاری را بازارمحور کرد و دولت به هر فرد و صنعت حمل‌و‌نقل سهمیه اختصاص دهد. این اصلاحات توزیع عادلانه یارانه‌ها را تضمین، الگو‌های مصرف بهینه را ترویج و انتقال به وسایل نقلیه با مصرف سوخت را در صنعت حمل‌و‌نقل تسهیل می‌کند.»

اختصاص ۱۵ لیتر یارانه بنزین ۱۵۰۰ تومانی به هر کارت‌ ملی

برخی کانال‌ها به نقل از سایت دولت با انتشار خبری که مربوط به ۶ دی ۱۴۰۰ است از قول وزیر نفت مدعی شده‌اند که شیوه تخصیص بنزین از خودرو به شخص تغییر کرده و به‌ازای هر کد ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تخصیص داده می‌شود که این خبر صحت ندارد و بازنشر گسترده آن در برخی کانال‌ها بدون صحت‌سنجی منبع و اصالت خبر انجام شده است همچنین در خصوص تغییر شیوه تخصیص بنزین، در کمیسیون تلفیق مجلس بندی در برنامه هفتم گنجانده شده بود که امروز در جریان بررسی برنامه هفتم در صحن مجلس شورای اسلامی، بند مذکور نیز حذف شد همچنین اداره کل روابط‌عمومی وزارت نفت نیز با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب این خبر تصریح کرد: هیچ تصمیم تازه‌ای درباره تخصیص سهمیه بنزین گرفته نشده است.