به گزارش پایگاه خبری نشان :

خبرنگار شکیبا بقال زاده: کم و بیش خبرهایی درباره رقم نجومی عیدی و پاداش سال 1403 وزارت کار به گوش می رسد.عیدی سال 1403 احتمالا با تغییراتی جذاب همراه باشد. جزئیات جدید از نحوه محاسبه عیدی و پاداش وزارت کار در سال 1403 را با هم می خوانیم.

می‌بایست توجه داشت که مبلغ عیدی برای کارمندان دولت بر اساس قوانین خدمات کشوری محاسبه و اعلام می‌شود.

در این مقاله به بررسی موارد مطرح شده، همچنین جدول عیدی برای افراد با سابقه کمتر از یک سال در سال ۱۴۰۲ به ۱۴۰۳ پرداخته می‌شود. برای درک بهتر روند محاسبات، می‌توانید مقاله فرمول محاسبه عیدی سال ۱۴۰۳ را مطالعه نمایید.

عیدی

حداقل و حداکثر مبلغ عیدی در سال 1403

براساس قانون کار عیدی سال 1402 به 1403 حداقل بمبلغ 106.165.680 ریال و حداکثر بمبلغ 159.248.520 ریال تعیین میشود.

متن ‌قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه (در این مورد عیدی سال 1403) کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار:

‌ماده واحده – کلیه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد،‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

‌تبصره 1 – مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به مأخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه‌گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید.

‌تبصره 2 – در کارگاههایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می‌نمایند، عرف کارگاه معتبر خواهد بود.

‌تبصره 3 – رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای این قانون در صلاحیت مراجع پیش‌بینی شده در فصل حل اختلافات قانون کار می‌باشد.

جدول عیدی سال 1402 به 1403 بر اساس حقوق حداقل وزارت کار و سابقه کار زیر یکسال

جدول عیدی سال 1403 بر اساس قوانین کار و برای کارگران و کارمندان با سابقه کمتر از یکسال به صورت زیر است. محاسبات جدول زیر بر اساس میزان کارکرد شخص(تاریخ استخدام) در کارگاه و حداقل و حداکثر آن تهیه شده است:

عیدی

عیدی / واریزی جدید با حقوق بازنشستگان در این ماه

مصوبه شورای عالی کار حداقل و حداکثر میزان حقوق بازنشستگان را اعلام کرد. تصویب افزایش حقوق بازنشستگان با شرایط خاص و براساس جدولی طراحی شده اجرایی می شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بر مبنای مصوبه شورای عالی کار (افزایش ۲۵ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصدی برای سایر سطوح) پرداخت می‌شود. بنا بر پیگیری‌های انجام شده و قول‌هایی که مسئولان سازمان تامین اجتماعی داده‌اند، ان‌شاءالله افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان عملیاتی می‌شود. بر همین اساس حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بر مبنای مصوبه شورای عالی کار (افزایش ۲۵ درصدی برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصدی برای سایر سطوح) پرداخت می‌شود.

عیدی

بنابر پیگیری‌های صورت گرفته قرار است مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز شود. وی تصریح کرد:بر اساس جدول طراحی شده، حقوق بازنشستگان هر ماه از بیستم بر اساس حروف الفبا به حسابشان واریز خواهد شد. شایعاتی مبنی بر افزایش حقوق کارگران در نیم سال دوم مطرح شده که هنوز از سوی دولت اقدام نگرفته است.

منبع: دنیای معدن / اندیشه معاصر