به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

وام گرفتن در دنیای امور مالی سنتی کار سختی است و همه‌ این را می‌دانیم اما برعکس، در دنیای ارز دیجیتال خیلی راحت می‌توانیم وام بگیریم. وام کریپتو دیگر مشکلات و دوندگی‌های دریافت وام ریالی را ندارد و خبری از محدودیت‌ها و موانع رایج در آن نیست. در این مطلب ابتدا کمی در مورد ماهیت وام کریپتویی توضیح می‌دهیم و سپس می‌گوییم که که چطور می‌توانیم با ارز دیجیتال وام بگیریم و این کار چه مزایا و معایبی دارد.

وام ارز دیجیتال چیست و چطور کار می‌کند؟

همان‌طور که با مراجعه به بانک‌های سنتی می‌توانیم وام بگیریم، در دنیای کریپتوکارنسی هم می‌توانیم از برخی پلتفرم‌ها وام بگیریم. در این پلتفرم‌ها دیگر نیازی به معرفی ضامن نیست. کافی است یک دارایی را در پلتفرم قفل کنیم و به جای آن دارایی موردنظرمان را وام بگیریم. همین مسئله نشان می‌دهد که ماهیت وام در کریپتو متفاوت است.

فرض کنیم شما اتریوم خریداری کرده‌اید و هنوز قصد فروش آن را ندارید. از طرفی می‌دانید که ریپل در حال رشد است و پیش خودتان می‌گویید کاش پول داشتید تا ریپل بخرید. چون اتریوم را در قیمت خوبی خریده‌اید و هنوز می‌خواهید آن را هولد کنید، فروختن ETHها منطقی نیست. همین‌جاست که وام کریپتو به کارتان می‌آید و می‌توانید ریپل وام بگیرید. در این سیستم، ارزهایی که در اختیار دارید، حکم همان ضامن را برای شما دارد و پلتفرم به اعتبار این تضمین است که به شما وام می‌دهد.

برای انجام این کار به یک پلتفرم وام‌دهی یا لندینگ (Lending) مراجعه می‌کنید. مبلغ وام را درخواست می‌کنید تا مشخص شود که به چه میزان وثیقه نیاز دارید. سپس دارایی‌ خود را وثیقه می‌گذارید و دارایی موردنظر را در کیف پول خودتان می‌گیرید. درست مثل سیستم مالی سنتی، اینجا هم لازم است علاوه بر بازپرداخت وام، مبلغی را به عنوان سود در زمان تسویه پرداخت کنید. این مبلغ در همان ابتدای کار به شما گفته می‌شود. مثلا پلتفرم مشخص می‌کند که هنگام بازپرداخت وام ریپل، باید ۵ درصد سود بدهید.

به زبان ساده باید گفت که وام ارز دیجیتال پیاده‌سازی یک سیستم همتابه‌همتاست که در آن کاربرانی که دارایی‌های فعلی خود را نیاز ندارند، آن‌ها را به دیگران وام می‌دهند و در ازای این کار سود دریافت می‌کنند. هم‌چنین کاربرانی که نیاز به یک دارایی خاص دارند، آن‌ها را از پلتفرم وام می‌گیرند و به ازای این کار، به وام‌دهنده سود می‌دهند. این یکی از بهترین و کاربردی‌ترین سازوکارها در سیستم امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) است. اگر این مفاهیم برایتان گنگ است و در موردشان چیز زیادی نمی‌دانید، با مراجعه به آکادمی گرانمایه، می‌توانید دانش خود را در خصوص بازار ارزهای دیجیتال ارتقا بدهید.

وام ارز دیجیتال چه فرقی با وام سنتی دارد؟

با توضیحاتی که در بالا ارائه دادیم، به این تفاوت‌ها اشاره کردیم. حالا در این‌جا با جزئیات بیشتر این موارد را بیان می‌کنیم.

  1. احراز هویت: در سیستم بانک‌داری سنتی، تمام اطلاعات شما و حساب بانکی‌تان ثبت شده است. به بیان دیگر احراز هویت شده‌اید و برای بانک کاملا مشخص است که دارد به چه کسی وام می‌دهد. در وام کریپتو اصلا نیازی به این کار نیست و پلتفرم لندینگ اطلاعات شناسایی شما را دریافت نمی‌کند.
  2. سهولت: در دنیای ما وام گرفتن مراحل طولانی دارد و حضور و رفت‌وآمدهای چندباره به بانک غیرقابل اجتناب است. در دنیای ارز دیجیتال، نه تنها نیازی به حضور شما نیست، بلکه می‌توانید تنها با یک کیف پول و وثیقه گذاشتن دارایی، در کسری از ثانیه ارزهای موردنظر را در کیف پول خود دریافت کنید.
  3. ضمانت: پیدا کردن ضامن بزرگ‌ترین دغدغه در هنگام وام گرفتن است و خیلی از مواقع به دلیل عدم ارائه ضمانت معتبر، نمی‌توانید وام را دریافت کنید. وام ارز دیجیتال نیازی به ضامن ندارد؛ اما به جای آن باید وثیقه بگذارید که این سپرده در واقع حکم همان ضمانت را دارد.
  4. رفع محدودیت‌ها:‌ تمام محدودیت‌ها و قوانینی که در سیستم بانک‌داری سنتی هنگام وام گرفتن وجود دارد، در بازار ارزهای دیجیتال از بین می‌رود و هرکسی از هر نقطه از دنیا و در هر سن و سال و با هر شغلی می‌تواند اقدام به دریافت وام کند.
  5. رتبه اعتباری: برای دریافت وام ریالی باید اعتبار و سابقه خوبی داشته باشید تا وام به شما تعلق بگیرد. وام ارز دیجیتال به این مسائل کاری ندارد و برای پلتفرم وام‌دهی مهم نیست که سابقه شما چگونه است.

مزایا و معایب وام کریپتو

اگر فکر می‌کنید وام گرفتن در دنیای ارز دیجیتال سراپا حسن است و هیچ ایرادی ندارد، سخت در اشتباهید. در این بخش می‌خواهیم به چند نمونه از مزایا و معایب وام کریپتو اشاره کنیم تا اگر هر زمان اقدام به دریافت آن کردید، از قبل با محدودیت‌های آن آشنا باشید.

مزایا:

  • عدم نیاز به ضامن
  • عدم نیاز به حضور و رفع محدودیت‌های جغرافیایی و سن و سال
  • دریافت وام به صورت آنی
  • عدم نیاز به احراز هویت
  • نبود محدودیت در مبلغ وام

معایب:

  • در وام‌های کریپتویی، مشکلات مربوط به برداشت دارایی و خروج از سپرده معمولا اتفاق می‌افتد. اگر پلتفرم نقدینگی کافی نداشته باشد، روند برداشت دارایی‌ها طول می‌کشد.
  • نوسانات شدید ممکن است منجر به لیکوئید شدن وثیقه‌ای شود که برای دریافت وام به پلتفرم سپرده‌اید.
  • وام‌های کریپتویی معمولا به صورتOver Collateralization  یا بیش وثیقه هستند. به این معنا که ارزش وثایق شما باید بیشتر از مبلغ وام دریافتی‌تان باشد.
  • معمولا وام‌گیرنده هنگام بازپرداخت باید مبلغ زیادی را به عنوان سود یا نرخ بهره به وام‌دهنده بپردازد.

البته مزایا و معایب وام ارز دیجیتال بیشتر از این موارد است و ما در این‌جا تنها به نکاتی که مهم‌تر از بقیه بودند اشاره کردیم.

مهم‌ترین پلتفرم‌های وام کریپتو کدام‌اند؟

در میان پلتفرم‌های وام‌دهی، اوه (Aave) یکی از مطرح‌ترین گزینه‌هاست که می‌توانید از طریق آن، اقدام به دریافت وام یا وام‌دهی کنید. این پلتفرم غیرمتمرکز به شما کمک می‌کند بدون واسطه، از دارایی‌های دیجیتال خود سود کسب کنید.

کامپاوند (Compound) یکی دیگر از پلتفرم‌های وام‌دهی است که ارز دیجیتالی با نام COMP نیز دارد که یک توکن حاکمیتی است. در این پلتفرم هم مثل آوه می‌توانید وام بگیرید یا دارایی خود را به سایر کاربران قرض بدهید.

دو پلتفرم نکسو و بایننس نیز از جمله دیگر گزینه‌هایی هستند که برای دریافت وام کریپتو یا قرض‌دهی دارایی دیجیتال به سایر کاربران، می‌توانید از آن استفاده کنید. توجه کنید که پلتفرم‌های زیادی برای این کار وجود دارند که همگی معتبر نیستند. لازم است پیش از آن‌که اقدام به وثیقه‌گذاری در این پلتفرم‌ها کنید، حتما از اعتبار آن مطمئن شوید.

جمع‌بندی

دریافت وام ارز دیجیتال برای افرادی که نمی‌خواهند دارایی فعلی خود را بفروشند، ولی می‌خواهند از فرصت‌های بازار استفاده کنند، گزینه‌ای قابل توجه است. با وثیقه کردن رمزارزهای خود در یک پلتفرم لندینگ یا وام‌دهی، می‌توانید دارایی موردنظر خود را وام بگیرید. هم‌چنین اگر ارز دیجیتالی دارید که فعلا قصد فروشش را ندارید، می‌توانید آن را به سایرین وام بدهید و در ازای این کار سود بگیرید و درآمد کسب کنید. وام گرفتن در دنیای کریپتو اصلا شبیه امور مالی سنتی نیست و هرکسی می‌تواند با هر شرایطی اقدام به دریافت آن کند.

منبع: گرانمایه