به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

همان طور که می دانید ورق های فولادی در جنس ها و گریدهای مختلف توسط کارخانجات زیادی در سراسر کشور تولید و عرضه می شوند، اما در این بین یکی از مهم ترین کارخانجات تولیدکننده، شرکت فولاد مبارکه اصفهان می باشد که انواع ورق های فولادی را با بهترین کیفیت تولید می کند. حال قصد بررسی دغدغه اصلی خریداران ورق های فولادی یعنی روش های تشخیص فلزات این کارخانه از دیگر تولیدکنندگان را داریم.

بهتر است بدانید یکی از راحت ترین روش برای تشخیص ورق فولاد مبارکه به خصوص از نوع سیاه یا گرم، طی شدن صفر تا صد مراحل تولید در این مجموعه است؛ زیرا شرکت فولاد مبارکه دارای یک واحد فولادسازی مجهز به روش میدرکس بر پایه کوره های قوس الکتریکی می باشد و از این رو اسلب اولیه مورد نیاز برای تولید گریدهای مختلف ورق گرم در این واحد تولید شده و سپس تحت روش نورد گرم به ورق سیاه تبدیل می شود. به همین دلیل است که خواص مکانیکی، استحکام و میزان انعطاف پذیری ورق های گرم فولاد مبارکه بسیار کنترل شده و مطابق با استانداردهای بین المللی است.

از سوی دیگر برای تولید سایر ورق های فولادی مانند محصولات اسیدشویی، سرد و فول هارد، روغنی، گالوانیزه، رنگی و قلع اندود نیز کارشناسان فنی مبارکه با بالاترین دقت و به همراه تجهیزات مدرن عمل می کنند. همچنین مواد اولیه تمامی این فلزات نیز در این کارخانه با آنالیز شیمیایی دقیق تولید می شوند.

دیگر روش های تشخیص ورق فولاد مبارکه از سایر تولیدکنندگان نیز شامل نداشتن تلورانس ابعادی می باشد. در واقع اگر خریدار یک ورق روغنی با ضخامت 3 میلی متر و عرض 1000 میلی متر سفارش دهد، این مقادیر کاملاً دقیق و کنترل شده برشکاری و سپس به صورت رول ارسال می شوند. عرضه به صورت رول برای تمامی ورق های فولادی نیز از دیگر ویژگی های محصولات فولادی این مجموعه می باشد.

کیفیت سطح این فلزات نیز مطابق با استانداردهای تأیید شده بین المللی کاملاً صاف، بدون موج، تست شده توسط آزمایش های مختلف و همراه با آنالیز شیمیایی دقیق است که این فلزات را از سایر محصولات تولید داخل متمایز کرده است. در نهایت پیش از خرید بهتر است بدانید قیمت ورق های فولاد مبارکه از سایر کارخانجات بالاتر می باشد که این موضوع نیز به سبب کیفیت بالا آن ها است.

فرآیند تولید ورق سیاه فولاد مبارکه

به صورت کلی ورق سیاه یکی از محبوب ترین ورق های آهنی ابتدایی است که تقریباً به صورت غیر مستقیم از سنگ آهن به دست می آید. حال که از تمایز و روش تشخیص ورق های مبارکه نکاتی را بیان کردیم، قصد شرح فرآیند تولید ورق سیاه این مجموعه را داریم تا از میزان کیفیت آن اطلاعات کامل تری داشته باشید.

همان طور که می دانید گریدهای اصلی ورق های گرم شامل ورق های st37 و st52 می باشند. برای تولید هر کدام از این فلزات ابتدا سنگ آهن خرد شده و در فرآیند احیا با آنالیز شیمیایی گرید مد نظر مشتری به فولاد مذاب، شمش منجمد و سپس اسلب فولادی یا تختال تبدیل می گردد. این آنالیز بر اساس گرید در نهایت بر هزینه تولید محصول اثرگذار می باشد؛ در واقع قیمت ورق st52 فولاد مبارکه یا هر گرید دیگری در نهایت ممکن است کمی از کارخانجات دیگر بالاتر باشد و این موضوع به علت طی شدن مراحل تولید صفر تا صد ورق های گرم در این مجموعه است که بر نرخ ورق st52 سایر تولیدکنندگان نیز تأثیر دارد.

پس از ورود اسلب های 9 تا 10 متری با ضخامت 250 میلی متر به خط نورد گرم فولاد مبارکه، آن ها را در کوره های پیش گرم که 4 عدد هستند، حرارت می دهند تا پس از 200 دقیقه به حرارت حدود 1200 درجه برسند. سپس باید از قفسه های پوسته شکن عمودی رد شوند تا با فشار آب، پوسته های اکسیدی سطح آن ها زدوده شود. در مرحله بعد تختال وارد نورد مقدماتی شده تا حدود 25 درصد ضخامت آن کاهش یابد. شیت های این مرحله در نهایت ضخامتی در حدود 40 میلی متر داشته و با حرارت 1100 درجه و طول 50 متر وارد نورد نهایی شده تا در آنجا ضخامت آن ها به 2/1 تا 15 میلی متر برسد.

در بخش بعدی برای جلوگیری از موج دار شدن شیت ها از کابل پلیت استفاده می کنند و در واحد کولینگ آزمایش های مختلف بر روی ورق های گرم فولاد مبارکه انجام می گیرد تا پس از تأیید کارشناسان و کاهش دمای 600 درجه ای، در واحد کلاف پیچ به صورت رول های فولادی در آیند. در نهایت پس از بسته بندی و لیبل گذاری رول های سیاه به انبار فولاد مبارکه منتقل می گردند.

تفاوت ورق ST37 و ST52 فولاد مبارکه

همان طور که اشاره کردیم، اصلی ترین گریدهای ورق سیاه در مجموعه فولاد مبارکه ST37 و ST52 می باشند که به ترتیب با نام های ورق سیاه معمولی و صنعتی شناخته می شوند. هر دو این گریدها به نوعی از فولادهای کم کربن به شمار می آیند و بر اساس استاندارد DIN آلمان ساخته می شوند، اما اصلی ترین تفاوت آن ها در درصد کربن و سایر عناصر به کار رفته در آنالیز شیمیایی اسلب آن هاست که سبب تمایز در ویژگی ها، خواص، کاربرد و قیمت شده است.

درصد کربن آلیاژ ST37 کمتر از فولاد ST52 می باشد و همین موضوع سبب انعطاف پذیری و جوش پذیری فوق العاده ای در این محصول شده است. این در صورتی است که ورق سیاه صنعتی از قابلیت تحمل وزن بالا، استحکام کششی بیشتر و انعطاف پذیری کمتری برخوردار می باشد. همچنین فولاد ST52 دارای وزن سبکی می باشد که سبب استفاده از آن در سازه های سنگین فلزی شده است.

یکی دیگر از تفاوت های ورق های سیاه با گرید معمولی و صنعتی نیز در کاربرد نهایی آن ها می باشد. ورق های ST37 بیشتر در مصارف عمومی و ساختمانی در ساخت نبشی، لوله، پروفیل، ناودانی، صفحه ستون و ...، ساخت ابزار آلات کشاورزی، تجهیزات ترافیکی، سقف و دیوار سازه های سبک و ... به کار برده می شوند؛ اما بر خلاف این فلزات ورق های ST52 در صنایع سنگین تر مانند ساخت مخازن حمل و تحت فشار، لوله های انتقال سیالات و گازهای ترش و شیرین سمی، سکوهای نفتی و باربر، کشتی سازی و ... مورد استفاده قرار می گیرند. در نهایت این دو محصول در قیمت با یک دیگر تفاوت دارند. به طور معمول قیمت ورق ST37 از ورق ST52 مقرون به صرفه تر بوده و این موضوع به علت میزان عناصر بیشتری است که در ترکیبات ورق های صنعتی به کار برده می شود.

تاریخچه کارخانه فولاد مبارکه

در واقع هدف از تأسیس شرکت فولاد مبارکه اصفهان توسعه مجموعه ذوب آهن اصفهان بود، اما با توجه به نیاز داخلی کشور به حجم بیشتری از ورق های فولادی با گریدهای مختلف، پس از انقلاب فولاد مبارکه به شکل مستقل فعالیت خود را آغاز کرد. عملیات اجرا و تأسیس آن در ابتدا از سال 1360 آغاز شد، اما به علت مشکلات جنگ و شرایط سخت ساخت و ساز که در آن زمان ایجاد شد، فعالیت در اجرا کمی کاهش پیدا کرد. با این وجود عملیات های اجرایی آن در این مجتمع در این بازه زمانی کم نظیر بود. شرکت فولاد مبارکه در نهایت در 23 دی ماه سال 1371 فعالیت خود را آغاز کرد و امروزه یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان ورق های فولادی در فاصله 75 کیلومتری شهر اصفهان به شمار می آید.

منبع: https://www.ahaninfo.ir/articles/53-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%88%D8%B1%D9%82-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-ST37-%D9%88-ST52