به گزارش پایگاه خبری نشان :

گیربکس‌ها به دو نوع دستی و اتوماتیک تقسیم می‌شوند. مزایای گیربکس‌های اتوماتیک باعث شده تا شاهد افزایش روزافزون توجه مشتریان و خودروسازان به تولید و استفاده از خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک باشیم.

انواع گیربکس اتوماتیک

آشنایی با انواع گیربکس اتوماتیک باعث می‌شود تا دید بهتری نسبت به خودروهای دنده اتوماتیک و دارای گیربکس اتوماتیک داشته باشیم.

انواع گیربکس اتوماتیک

سیستم گیربکس در خودرو اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد. این اهمیت برای گیربکس‌های اتومات چندین برابر است.

انواع گیربکس اتوماتیک از جمله cvt و at در بازار وجود دارند که مزایای هر کدام از آن‌ها باعث توجه بیشتر خودروسازان و همچنین خودروسواران به خودروهای دارای گیربکس اتومات شده است. در ادامه به معرفی برخی از انواع گیربکس اتوماتیک و بررسی مزایای هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

  • گیربکس CVT

گیربکس CVT یا Continuously Variable Transmission یا گیربکس ضریب متغیر در دهه گذشته بیشتر در خودروهای مونتاژی چینی مورد استفاده قرار می‌گرفت و نمی‌توان آن را جزو گیربکس‌های اتومات جدید دانست. این نوع گیربکس‌های اتوماتیک برای انتقال نیرو از پیشرانه همچون گیربکس‌های AT، AMT و DCT از توربین یا مبدل گشتاور کمک می‌گیرند. البته لازم به ذکر است که ساختار داخلی گیربکس‌های CVT هیچ شباهتی با سایر انواع گیربکس اتوماتیک یا گیربکس دستی ندارد.

گیربکس cvt

گیربکس CVT از دو جفت پولی یا قرقره به شکل کله قند و یک تسمه فلزی با طول ثابت بهره می‌برد. دو جفت پولی کله قندی شکل از بخش نوک رو به روی یکدیگر و بر دو شفت متفاوت قرار می‌گیرند. همچنین تسمه فلزی این گروه پولی را به یکدیگر متصل می‌کند.

عملکرد این گیربکس‌ها به این صورت است که با نزدیک و دور شدن هر دو پولی مشترک بر روی یک شفت نسبت به یکدیگر و در تناسب با دو پولی دیگر بر شفت دیگر، قطر هر گروه پولی که تسمه فلزی دارای طول ثابت بر آن حرکت می‌کند، در تضاد با دو پولی دیگر تغییر می‌نماید. بنابراین تسمه فلزی مورد نظر دچار کشش نمی‌شود و طول ثابت خود را حفظ می‌کند. در عوض، تغییر معکوس ایجاد شده در قطر هر گروه از قرقره‌ها باعث شبیه‌سازی بی‌نهایت ضرایب دنده می‌شود و سرعت و شتاب خودرو از سوی کامپیوتر گیربکس انتخاب می‌گردد.

گیربکس CVT بر طبق دور ثابت ورودی عمل می‌کند و برای شتاب گرفتن یا سرعت بیشتر نیازی به دور موتور ندارد؛ زیرا با تغییر در قطر هر گروه از قرقره‌ها، گشتاور، شتاب و سرعت مورد نیاز تأمین خواهد شد.

از مزایای گیربکس‌های CVT می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سادگی طراحی و تولید
  • هزینه بسیار کم تولید
  • تعمیرات ساده
  • وزن بسیار کم
  • تاثیر زیاد در کاهش مصرف سوخت

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای تعمیر گیربکس cvt سی وی تی  به سایت تعمیرکار مراجعه کنید.

  • گیربکس AMT

گیربکس AMT یا Automated Manual Transmission یکی دیگر از انواع گیربکس اتوماتیک است که در حقیقت یک گیربکس دستی سنتی (MT یا Manual Transmission) محسوب می‌شود. این گیربکس اتومات برای اعمال کلاچ یا تعویض دنده‌ها از سیستم کامپیوتری استفاده می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا راننده متوجه ماهیت دستی بودن ذات گیربکس با کار رفته در خودرو نشود.

گیربکس‌های AMT در بسیاری از خودروهای تولیدی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع گیربکس های اتوماتیک نمونه‌های پیشرفته‌تر و به تکامل رسیده گیربکس‌های نیمه اتوماتیک همچون Autostik هستند. همانطور که می دانید، در گیربکس‌های نیمه اتوماتیک، دخالت نسبی راننده مخصوصا برای نیم‌کلاچ کردن خودرو در آغاز حرکت اولیه واجب بود. از سال 2010 میلادی، این گیربکس‌ها به صورت گسترده‌ای با انواع پیشرفته‌تر گیربکس‌های اتوماتیک جایگزین شدند و امروزه شاهد حضور گسترده آن‌ها در برخی از خودروهای اقتصادی هستیم.

از مزایای گیربکس AMT می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوام قابل توجه به دلیل تکیه بر ذات کم استهلاک گیربکس دستی
  • پیچیدگی کم
  • تعمیرات ساده
  • هزینه تولید پایین
  • قابلیت استفاده در طیف گسترده‌ای از خودروهای اقتصادی، اسپرت و خودروهای سنگین
  • گیربکس ترتیبی یا Sequential

خودرو دنده اتوماتیک

گیربکس‌های ترتیبی یا Sequential یکی دیگر از انواع گیربکس اتوماتیک است که در این گیربکس‌ها، هر دنده به خصوص باید به ترتیب و با عبور از دنده بعدی یا قبلی انتخاب شود. در گیربکس‌های اتوماتیک ترتیبی خبری از کلاچ نیست و توربین انتقال نیروی پیشرانه به گیربکس رار انجام می‌دهد. البته انتخاب هر دنده در این نوع گیربکس‌ها نیز مانند نسخه‌های دستی با دخالت مستقیم و انتخاب شخص راننده و همچنین به ترتیب و با عبور از هر دنده میسر می‌شود.

از مزایای این گیربکس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوام قابل توجه به دلیل ذات دستی گیربکس
  • سرعت تعویض دنده بسیار سریع‌تر از گیربکس‌های MT و AMT
  • هزینه طراحی و تولید کم
  • گیربکس های AT

این نوع گیربکس‌ها بر اساس اصول ابتدایی اولین گیربکس‌های اتوماتیک دهه 1940 میلادی طراحی و تولید می‌شوند. گیربکس‌های AT یا Automatic Transmission بین 2 تا 10 دنده دارند. این گیربکس‌ها از یک مبدل گشتاور (Torque Convertor) یا توربین به عنوان جایگزین دیسک و صفحه در گیربکس‌های دستی، مجموعه‌ای از دنده‌های سیاره‌ای (Planetary Gear) و مجموعه‌ای از صفحات اصطکاکی (مجموعه کلاچ) تشکیل می‌شود. لازم به ذکر است که گیربکس‌های AT بیشترین تیراژ تولید در میان گیربکس‌های جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

از مزایای گیربکس های AT می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوام قابل توجه
  • پیچیدگی نسبتا کم
  • سادگی تعمیرات
  • قابلیت استفاده در طیف گسترده‌ای از خودروهای اقتصادی، روزمره، اسپرت و سنگین
  • قابلیت استفاده تمام اتوماتیک یا نیمه دستی
  • گیربکس های DCT

از دیگر انواع گیربکس اتوماتیک می‌توان به گیربکس‌های DCT یا Dual Clutch Transmission اشاره کرد که به گیربکس‌های دو کلاچه نیز معروف هستند. این گیربکس‌های نسبتا پیشرفته و مدرن امروزی از دو مجموعه صفحات اصطکاکی برای دو شفت متفاوت از دنده‌ها در داخل گیربکس استفاده می‌کند.

گیربکس DCT به نوعی از ترکیب دو گیربکس AT و دستی (MT) تشکیل می‌شود و برای انتقال نیرو به جای دیسک و صفحه از توربین یا مبدل گشتاور استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که در این نوع گیربکس‌ها از سیستمی مشابه گیربکس‌های دستی استفاده می‌شود ولی اندکی پیچیده‌تر است. به طوری که دو شفت اصلی مربوط به دنده‌های فرد و دنده‌های زوج به صورت جداگانه و به کمک کامپیوتر و از طریق دو مجموعه کلاچ جداگانه کنترل می‌شود.

همچنین کامپیوتر گیربکس (TCU) با هماهنگی کامل با کامپیوتر پیشرانه (ECU) وظیفه کنترل دنده مورد نیاز بعدی را برعهده دارد. این بخش از خودرو، با رها کردن مجموعه کلاچ درگیر و درگیر کردن مجموعه کلاچ مربوط به دنده بعدی منتخب، دنده مورد نیاز بعدی را انتخاب می‌کند.

از مزایای گیربکس DCT می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت تعویض دنده بسیار سریع
  • عملکرد صحیح، دقیق و خیره‌کننده در سناریوهای مختلف رانندگی
  • قابلیت استفاده در طیف گسترده‌ای از خودروهای روزمره و اسپرت
  • قابلیت انتقال گشتاور بالا در نمونه‌های تَر

سخن پایانی

هر کدام از گیربکس‌های اتوماتیک به منظور تأمین نیازی به خصوص طراحی و تولید شده‌اند و طراحی و تولید اصولی آن‌ها باعث می‌شود تا راحتی را برای راننده ایجاد کنند.

تعمیر تخصصی گیربکس

در بین انواع گیربکس اتوماتیک می‌توان گیربکس‌های AT را به دلیل دوام و طول عمر مفید، توانایی تحمل گشتاور و فشارهای زیاد و برخی ویژگی‌های دیگر بهترین گیربکس اتوماتیک در کشور دانست. شما می‌توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با کارشناسان تعمیرکار ارتباط برقرار کنید.

بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران از ویژگی‌های برتر و امکانات مناسبی برخوردار است و آشنایی با مراکز مختلف تعمیر گیربکس اتومات به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی خود اقدام کنید.