به گزارش پایگاه خبری نشان :

وام / وام از راهکارهای دنیای اقتصاد است که برای توانمندسازی جامعه در مقابل آسیب های اقتصادی طراحی و اجرا می شوند. امروزه وام در قالب های متنوعی به متقاضیان عرضه می شود. وام‌ قرض‌الحسنه، ازدواج، جعاله، خرید مسکن، خرید کالا و غیره اشکال وسوسه‌برانگیز وام به شمار می روند. 

به گزارش اقتصاد100، محمود امیری فرد در رابطه با ماهیت این بانک بیان کرد: بانک کارگشایی با تصویب وزرا در سال ۱۳۰۵ ایجاد شد، در آن زمان به علت محدود بودن تعداد بانک‌ها مردم به پول و وام دسترسی نداشتند و مجبور بودند برای حل مشکلات خود به صرافی مراجعه کنند و صرافان نرخ بالایی را اعمال می‌کردند که گاهی اصل مال فرد نیز از بین می‌رفت.

او افزود: موسسه رهنی کارگشا از ابتدا این رسالت را داشت که مشکلات مردم را در مقابل اخذ وثیقه‌های ارزشمند حل کند. این بانک از واحد‌های بانک ملی محسوب می‌شود. بانک کارگشایی یا موسسه رهنی انواع و اقسام اموال منقول را رهن می‌گیرد و به متقاضیان وام پرداخت می‌کند. 

امیری با بیان اینکه در بانک کارگشایی دو نوع عقد تسهیلاتی با عنوان قرض الحسنه و تسهیلات جعاله وجود دارد، گفت: وام قرض الحسنه هم اکنون به مقدار ۵ میلیون تومان در مقابل توثیق ۲۵ گرم طلای ساخته شده و جواهرات است. مدت این وام یکسال و نرخ آن ۴ درصد است، البته مبلغی تحت عنوان حق الحفاظه از فرد دریافت می‌شود و متقاضی در پایان یک سال پول را پرداخت و طلا را خارج می‌کند. 

او ادامه داد: تسهیلات جعاله نیز به مقدار ۵ میلیون تومان در مقابل توثیق ۵۰ گرم طلای ساخته شده، جواهرات و مسکوکات است مدت این وام یکسال و نرخ آن ۲۳ درصد است البته مبلغی نیز تحت عنوان کارمزد ارزیابی و حق نگهداری طلا از فرد دریافت می‌شود.

رئیس بانک کارگشایی بیان کرد: هم اکنون تعداد شعب‌های بانک کارگشایی در تهران ۳ عدد است و ۱۰ شعبه نیز در مرکز بعضی استان‌ها وجود دارد، همچنین در بعضی از شهرستان‌های ۴۲ دایره در شعب اصلی بانک ملی وجود دارد.

او با بیان اینکه مدارک لازم برای دریافت تسهیلات، شناسنامه، کارت ملی و داشتن حساب در بانک ملی یا کارگشایی است، گفت: در سال گذشته بالغ بر ۱۹۰ هزار تسهیلات جعاله به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان در کل کشور پرداخت شده و ۹۰ هزار تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده که از این میزان حدود ۳۰ هزار تسهیلات جعاله و ۲۰ هزار قرض الحسنه را شعبه مرکزی بانک کارگشایی پرداخت کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: رسالت اصلی بانک کارگشایی کمک به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه با حمایت‌های بانک ملی است توصیه ما این است که مردم طلای خود را به بانک کارگشایی بدهند تا علاوه بر داشتن امنیت از تسهیلات نیز بهره ببرند. همچنین گفتنی است که در صورت کامل بودن مدارک در مدت ۲ ساعت تسهیلات را پرداخت می‌کنیم.