به گزارش پایگاه خبری نشان :

دو خودروی موجود در بازار ایران به شدت ناایمن هستند. بر خلاف این که گفته می‌شود پراید یکی از ناایمن ترین خودروهای بازار محسوب می‌شود، خودروهای دیگری نیز وجود دارند که ایمنی به شدت پایینی دارند. در ادامه دو خودرو را معرفی می‌کنیم که ایمنی آن ها بسیار ضعیف است.

Mvm۱۱۰

این خودرو کپی ناقصی از خودرو دوو ماتیز است. کپی شدن این خودرو از ماتیز بدون داشتن دانش فنی سبب شده است ایمنی این خودرو بسیار بدتر از ماتیز باشد. دوو ماتیز در تست تصادف از موسسه اروپایی یورو ان کپ، از پنچ ستاره تنها دو ستاره کسب کرده؛ این امتیاز به خودی خود پایین است جالب آنکه یورو ان کپ اعلام کرده وضعیت ام وی ام ۱۱۰ بسیار اسفبارتر از دوو ماتیز است. مقایسه تست تصادف دو خودرو هم این عامل را به خوبی نشان می دهد.

در یک خودروی ایمن هنگام تصادف باید ستون درها کاملا شکل خود را حفظ کند، در خودرو باز نشود و سقف خمش پیدا نکند. قسمت جلوی خودرو هم طوری باید مچاله شود که نیروی تصادف گرفته شود. اما این مچاله شدن نباید سبب شود قطعات داخل کاپوت به داخل کابین راه یابند. در یک خودروی ایمن همچنین هنگام تصادف باید مواد داشبورد به گونه ای باشد تا به اندام مسافران آسیب نزند.

 

نگاه به تست تصادف ماتیز نشان می دهد که سقف و ستون خم شده اما درها باز نشده اند. در مقایسه با تست تصادف ماتیز، خودرو ام وی ام دارای صدمه شدیدتری به سقف و ستون ها شده و در خودرو باز شده است. قطعات داخلی جلو هم صدمه شدید به سرنشینان می زند. به عنوان نمونه قطعه زیر فرمان کاملا در پای آدمک تست فرو رفته است. در مجموع می توان گفت خودروی ام وی ام به همراه پراید نا امن ترین خودروهای تولید شده در تیراژ بالا در ایران هستند.

طبق بررسی حاصل از تست تصادف ام وی ام، آسیب وارد شده به آدمک تست در ناحیه سر، گردن و بالا تنه در حد قرمزاست و خطرناک ترین وضعیت را دارد.

زانتیا

زانتیا خودرویی است که پس از مدتی به دلیل نبود خودروی مناسب در بازار ایران به شدت مشتری پیدا کرد. این خودرو هنگامی وارد بازار ایران شده بود که تولید آن در اروپا تقریبا متوقف شده بود. زانتیا مابین سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ در اروپا تولید شده که چندان موفق نبوده است. در میان تولیدات هم کلاس، وضعیت ایمنی این خودرو در اروپا مناسب نبود و این عامل در از دست دادن مشتریان این خودرو تاثیر گذار شد.

ebQJHein1FBG

طبق بررسی موسسه یورو ان کپ این خودرو در تست تصادف در حدود دو ستاره ایمنی گرفته است که برای خودرویی با این سایز و در این کلاس قیمتی اصلا مناسب نیست.

شاسی خودرو در هنگام تست تصادف دچار خمش شدید شده و ستون خودرو تاب برداشته است. البته وجود کیسه هوا تا حدی آسیب وارد شده به سرنشینان را کاهش می دهد. خودرو از تصادف در کنار بسیار آسیب پذیر است و بالاتنه راننده در هنگام تصادف در محدوده قرمز یعنی بیشترین حد خطر قرار دارد.

در تصادف از جلو هم تصادف با زانتیا در محدود ضعیف یعنی خطر قرار دارد. آسیب وارد شده به پاهای سرنشینان به خصوص راننده هم در تصادف با زانتیا زیاد است. رقیب کنونی این خودرو در بازار ایران، خودروی مگان است. این خودرو نسبت به زانتیا در تست تصادف نه شاسی اش انحراف پیدا می کند و نه ستون هایش دچار خمش شدید می شود. شاید اگر در تصادف با مگان شما دچار جراحات سطحی شوید، اگر همان تصادف برایتان با زانتیا پیش بیاید احتمالا به شدت آسیب دیده و در بیمارستان بستری خواهید شد.

منبع: بیت ران