به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

امید کرمانی‌ها: کرونا آمد اما نه تنها حوزه بهداشت و درمان را با چالش مواجه کرد بلکه حال و روز جیب بازاریان و کسبه نیز چندان تعریفی ندارد.

احمد کریمی اصفهانی در گفتگو با نشان 24 درباره تأثیر بیماری کرونا بر وضعیت بازار شب عید گفت: معمولا بهمن و اسفند اوج دادوستد کسبه و اصناف است. امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا تقریبا حجم دادوستدها یک دهم میزان سال‌های گذشته بوده، حال آنکه کسبه و اصناف تصور می کردند در 2 ماه پایانی سال می توانند با رونقی که در فروش‌ خواهند داشت می توانند هزینه های خود را بالانس کنند.

وی افزود: کسبه و اصناف طبق معمول هر سال کالاهایی را ویژه فروش شب عید تدارک دیده بودند اما الان یک دهم آن کالاها به فروش می رسد بنابراین 90 درصد کالاهای فروخته نشده مشکلاتی را به وجود می آورد چون برخی کسبه برای تسویه قید زمانی دارند که خودش مشکل بزرگی خواهد بود.

دبیرکل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار با اشاره به اصرار دارایی بر اخذ مالیات از کسبه یادآور شد: مالیات باید براساس درآمد اخذ شود بنابراین انتظار می رود وزارت اقتصاد و دارایی با توجه به وضعیت کنونی بازار ملاحظاتی را در نحوه محاسبه مالیات اعمال کند و تا حد امکان مبالغ را در قالب اقساط از کسبه و اصناف بگیرد.

وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه افراد مبالغی را مطالبه می کند که اگر پرداخت نشود با جریمه همراه خواهد بود بنابراین امیدواریم فرصتی برای پرداخت حق بیمه افراد تحت پوشش به کسبه و اصناف بدهند. البته خوشبختانه دولت درباره پرداخت اقساط تسهیلات بانکی فرصتی را برای بنگاه ها قائل شد.

این فعال اقتصادی در حوزه بازار تأکید کرد: تولیدکنندگان و توزیع کنندگان کالا نیز هماهنگی هایی را با هم انجام دادند تا دوره این بیماری کرونا به پایان برسد و ضعیت دادوستد به حالت عادی برگردد. البته برخی مالکان اجاره های شان را می خواهند، صحبت هایی با آنها داشتیم تا وضعیت به وجود آمده را در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه کرونا یک عذابی است که آمده، افزود: اگر همه به هم کمک کنیم بدون تردید خدا نیز به ما رحم می کند تا هرچه زودتر این مسئله از کشور ما رخت بربندد.

کریمی اصفهانی با رد احتمال گرانفروشی برخی کسبه با هدف جبران کسری درآمد اظهار کرد: نظارت را وزارت بازرگانی انجام می دهد. البته اصل بروز گرانی را در وضعیت فعلی قبول ندارم چون گرانی زمانی اتفاق می افتد که عرضه کم و تقاضا زیاد باشد اما برعکس وقتی عرضه زیاد و تقاضا کم باشد عموم کسبه برای فروش اجناس و کالاهای خود به سمت کسب حداقل منفعت متمایل می شوند.

وی با بیان اینکه باید با محتکران برخورد جدی و شدید و غلیظ کرد، افزود: احتکار در وضعیت فعلی یعنی جنایت؛ از دستگاه قضا انتظار داریم با محتکران به ویژه محتکران کالاهای بهداشتی آنچنان برخوردی کند که بازدارندگی ایجاد شود. روسیه برای خاطیان و متخلفان از قانون 5 سال زندان مقرر کرده است، ما هم باید چنین مجازات هایی را برای محتکران در نظر بگیریم.

دبیرکل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار درباره پیش بینی زمان پایان تأثیرپذیری بازار از شیوع کرونا گفت: باید سایه این بیماری از سر کشور کم شود. پیش بینی کردند، اوایل تیرماه وضعیت عادی می شود. البته قدرت خرید مردم هم پایین آمده که خود مزید بر علت شده است. امیدواریم دولت تدابیری بیاندیشد که تولید و اشتغال صدمه نخورد چون وقتی اشتغال نباشد، زندگی مردم اداره نخواهد شد.