به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

آشنایی با وام مسکن

یکی از وام هایی که بانک ها با توجه به امکانات خود در اختیار مردم می گذارند، وام مسکن است. که کمک می کند تا افراد بدون پرداخت یک جای مبلغ مسکن مورد نظرشان، به صورت ماهانه مبلغ اقساط خود را پرداخت نمایند. در بانکداری اسلامی به وام بانکی، قرض الحسنه گفته می شود و اگر درصدی برای بازپرداخت گرفته می شود به عنوان کارمزد بانکی می باشد. در هر کشوری سقف قیمت و مبلغ سود با توجه به شرایط اقتصادی آن کشور متفاوت است.

انواع وام مسکن

  وام بدون سرمایه گذاری:  برای گرفتن وام اوراق دار در بازار سرمایه که به آن وام اوراق مسکن هم می گویند. متقاضی برای هر 500 هزار تومان یک برگه اوراقی به مبلغ حدود 75 هزار تومان خریداری می کند. ویژگی این اوراق این است که بدون نیاز به نوبت اقدامات لازم برای آن صورت می گیرد و محدودیت دفعات وجود ندارد. که همین مورد باعث می شود افراد بیشتری به دریافت این وجه کمکی اقدام کنند.

 روش پلکانی و ساده از روش های پرداخت اقساط به شمار می رود. برای درخواست وام های اوراق دار، محدودیت دفعات وجود ندارد.

  وام با سرمایه گذاری:  در ایران وام مسکن یکم، توسط بانک مسکن و سایر بانک ها با شرایط تعریف شده ای به متقاضیان اعطا می شود. خوشبختانه از استقبال خوبی بین درخواست کنندگان برخوردار شده است و همین امر موجب شده تا شمار مراجعه کنندگان به شعب بانک، برای پرسش شرایط لازم زیاد شود. یکی از این ها، وام مسکن مهر می باشد. یکی از شروط این وامی که دریافت می کنید این است که نیمی از مبلغ، به مدت یک سال سپرده گذاری شود.

زوج هایی که در شهر تهران ساکن هستند تا 160 میلیون تومان می توانند وامی را برای خرید خانه خود دریافت کنند. در استان های دیگر با توجه به میزان جمعیت، افراد از 80 میلیون تومان تا 120 میلیون تومان از این تسهیلات مسکن برخوردار می شوند.

♦  از محل صندوق پس انداز: حداکثر این وام بانکی 20 میلیون تومان می باشد. یکی از شرایط گرفتن این وجه این است که، سن ساختمان حداکثر 25 سال باشد. نرخ سود آن 11 درصد، مدت زمان بازپرداخت حداکثر 12 سال و حداقل میزان سپرده 3 میلیون تومان می باشد.

♦  وام مسکن بازنشستگان: بانک مسکن این امکان را به بازنشستگان داده است که تا 40 هزار فقره وام خرید به بازنشستگان بدهد. میزان مبلغ دریافتی برای متقاضیان در تهران و کلانشهرها 50 میلیون تومان و در شهر های دیگر 40 میلیون تومان می باشد.

♦  وام مسکن جوانان:  مسئله ای که در سال های اخیر جز دغدغه جوانان و زوج ها شده است، خرید خانه است. مسکن یکی از سرمایه گذاری های پرسود به حساب می آید و اتفاقی نیست که هر روز برای کسی بیفتد. علت اصلی آن قیمت بالای آن می باشد. با توجه به کم بودن بودجه افراد جامعه مخصوصا جوانان آن ها را به فکر گرفتن وام مسکن انداخته است. هر وامی عددی مشخص در اختیار متقاضی می گذارد، این وجه هم با توجه تسهیلات و شرایط خود، مبلغ متفاوتی را برای متقاضیان دارد.

جوانان با باز کردن حسابی به نام حساب پس انداز مسکن جوانان، با برخورداری از این تسهیلات و پرداخت قسط های آن در هر ماه، صاحب خانه شوند. نکته حائز اهمیت این است که فقط خانه اولی ها از این وام بانکی بهره مند می شوند و چه مجرد باشند و چه متاهل، اگر درآمد مستقل دارند و شرایط لازم را داشته باشند، می توانند از این تسهیلات بهره بگیرند. اگر شما قبلا از سایر بانک ها تسهیلاتی برای خرید، تعمیر و احداث ساختمان گرفته باشید، مشمول وام مسکن جوانان نمی شوید. بازپرداخت این وام حداکثر 20 سال و نرخ سود تسهیلات 9 درصد در نظر گرفته شده است.

درست است که قبل از درخواست دریافت این وجه از بانک، میزان توانایی خود را در پرداخت اقساط سنجش کرده اید اما با این حال گردش حساب بانکی، حکم استخدام و فیش حقوقی شما باید به تایید بانک مربوطه برسد.

علاوه بر اینکه ملک خریداری شده و ساختمان در حال ساخت شما باید در رهن بانک قرار بگیرد، ضروری است تا یک ضامن معتبر به همراه فیش حقوقی به بانک معرفی کنید.

♦  وام مسکن روستایی:  دولت برای جبران خسارت هایی که از طریق بلایای طبیعی مثل: سیل و زلزله  بر خانه های روستایی وارد شده است، وامی برای روستاییان برای ساخت دوباره خانه های خود در نظر گرفته است. رقم آن در سال های اخیر افزایش یافته و افراد به گرفتن این وجه روی آورده اند.

مبلغ این وام بانکی 50 میلیون تومان با 5 درصد سود می باشد. علت کم بودن نرخ سود، تشویق به ساختن خانه ای ایمن برای روستاییان می باشد.

♦  وام ساخت مسکن: وامی بدون سپرده ساخت مسکن می باشد. نرخ سود آن 18 درصد و اگر از تکنولوژی جدیدی در ساخت مسکن استفاده شود، نرخ سود از 18 به 17 درصد، تغییر پیدا خواهد کرد. این تسهیلات بدون سپرده در مراکز استان ها و شهر ها بسته به جمعیت آن ها متفاوت خواهد بود. سقف این وام بانکی برای سنتی سازان با ساخت و ساز با استفاده از تکنولوژی نوین متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال برای مناطق محروم ساخت به صورت سنتی 40 میلیون تومان و با استفاده از تکنولوژی جدید 80 میلیون تومان تعلق می گیرد.

♦  وام تعمیرات مسکن: به این مورد وام مشترک و یا جعاله تعمیر نیز گفته می شود. اگر متقاضی آن هستید، می توانید در صندوق پس انداز مسکن حساب باز کنید و یا با خرید اوراق اقدام به گرفتن این تسهیلات کنید.

نرخ سود آن 18 درصد است و برای دریافت این وجه 20 میلیون تومانی به 40 برگ اوراق نیاز است. ضامن وامی که گرفتید خانه شما می باشد که تا زمان بازپرداخت در رهن بانک می باشد. با این حال برخی از بانک ها برای اطمینان بیشتر خود، درخواست ضامن می کنند.