به گزارش پایگاه خبری نشان :

کارشناسان بازار مسکن بر این باورند که افزایش عوارض نوسازی حتی اگر در کوتاه مدت بر قیمت مسکن مؤثر نباشد در میان مدت و بلند مدت قیمت تمام شده ساخت مسکن را افزایش داده و منجر به افزایش قیمت واحدهای مسکونی نوساز می گردد؛ بنابراین اجرای طرح های مالیات بر خانه های لوکس و مالیات بر خانه های خالی می توانند راهکارهای مناسب تری برای افزایش درآمد دولت باشند.

همان طور که در پایگاه خبری ملک هفت گزارش شده است، بهمن ماه سال 1398 ، این موضوع که عوارض نوسازی مسکن 30 درصد افزایش یابد ، تصویب شد. در ادامه چگونگی محاسبه این عوارض و اثر آن بر قیمت مسکن بررسی خواهد شد.

افزایش قیمت مسکن - عوارض نوسازی  ومالیات بر خانه های خالی

افزایش قیمت مسکن - عوارض نوسازی  ومالیات بر خانه های خالی

افزایش عوارض نوسازی شهرداری در سال 1399

شورای شهر تهران در بهمن ماه 1398 افزایش 30 درصدی عوارض نوسازی مسکن برای سال 1399 را تصویب نمود. البته با توجه به شیوع ویروس کرونا و آثار منفی اقتصادی آن، اجرای این مصوبه به حالت تعلیق درآمد اما نهایتاً از ابتدای تیر ماه سال جاری اجرایی شد.

برخی از مخالفین اجرای این طرح معتقدند که با افزایش عوارض نوسازی و به دلیل وجود ریسک بالا در سرمایه گذاری در حوزه مسکن، ساخت و عرضه مسکن کاهش خواهد یافت. به عقیده این افراد، هزینه های جاری شهرداری بسیار بالاست و با افزایش عوارض نوسازی نمی تواند آن ها را پوشش دهد بنابراین لازم است که به دنبال راهکار مناسب تری باشد.

 رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران نیز بر این باور است که بایستی با کمک به کاهش قیمت تمام شده و به تبع آن، افزایش قدرت خرید مسکن مردم، انگیزه برای ساخت مسکن را افزایش دهیم نه اینکه عامدانه با افزایش عوارض نوسازی و هزینه های صدور پروانه ساخت، موجب افزایش هزینه های ساخت مسکن شویم.

 

چگونگی تعیین عوارض نوسازی

میزان عوارض نوسازی از طریق آیین نامه تنظیم شده از طرف وزارت کشور مشخص می شود. میزان این عوارض برای شهرهای مختف متفاوت می باشد. به عبارت دیگر مواردی مانند سن ساختمان، تعداد طبقه ها، نوع کاربری و متراژ ساختمان در محاسبه میزان عوارض نوسازی مؤثر است.

در واقع، این عوامل بر روی مبلغ نهایی قابل پرداخت اثرگذار می باشند؛ اما به طور کلی میزان عوارض نوسازی برابر با 5/1 درصد از ارزش ملک مورد نظر می باشد. ارزش ملک نیز از مجموع ارزش ساختمان و ارزش زمین به دست می آید. مطابق با قانون نوسازی، شهرداری ها اجازه دارند حداکثر 10 درصد درآمد حاصل از عوارض را مبتنی بر بودجه مصوب به مصرف برسانند.

 

اثر پذیری قیمت مسکن از افزایش عوارض نوسازی

کارشناسان بازار مسکن در زمینه تأثیر افزایش عوارض نوسازی بر قیمت مسکن دو دیدگاه را مطرح می کنند.

یک دیدگاه به این صورت مطرح می شود که با توجه به شرایط فعلی بازار مسکن و وجود رکود سنگین، افزایش عوارض نوسازی در کوتاه مدت اثری بر قیمت مسکن ندارد.

دیدگاه دیگر به این صورت عنوان می شود که با توجه به اینکه افزایش این عوارض، قیمت تمام شده ساخت مسکن را افزایش می دهد، در میان مدت و بلند مدت موجب افزایش قیمت واحدهای نوساز خواهد شد. برخی کارشناسان بازار مسکن بر این باورند که تنها خریداران مصرفی از افزایش عوارض نوسازی متضرر می شوند به دلیل اینکه سازندگان، هزینه های ساخت را به خریدار و مصرف کننده منتقل می کنند.

 

انواع عوارض نوسازی شهرداری

انواع عوارض شهرداری شامل عوارض نوسازی، عوارض مدیریت پسماند و عوارض کسب و پیشه می باشد؛ که در این میان، عوارض نوسازی و عمران شهری برای تمام ساختمان هایی که در محدوه شهر می باشند تعیین می شود، ابتدای فروردین هر سال اعلام می گردد و یک سال مهلت برای پرداخت دارد.

در صورتی که مالک، این عوارض را در بازه زمانی تعیین شده پرداخت نماید 10 درصد تخفیف برای وی در نظر گرفته خواهد شد اما اگر پرداخت عوارض پس از بازه زمانی تعیین شده صورت گیرد 9 درصد جریمه برای مالک در نظر گرفته خواهد شد. 

مالیات خانه های خالی و قیمت مسکن

مالیات بر خانه های لوکس و خالی

با نگاهی به اخبار مالیات خانه های خالی در وبسایت ملک هفت، می توان اطلاعاتی در زمینه ی دریافت مالیات از خانه های لوکس کسب نمود. این مالیات نوع دیگری از مالیات بر مسکن می باشد که مورد اقبال بسیاری از کارشناسان اقتصادی است.

به اعتقاد فعالان بازار مسکن، مالیات بر مسکن لوکس می تواند به یکی از مهم ترین منابع درآمدهای مالیاتی دولت تبدیل شود همان گونه که در سایر کشورها نیز اجرا می گردد؛ به این صورت که سالانه مالیاتی بر ارزش دارایی های افراد نظیر زمین، مسکن و خودرو وضع می گردد.

در برخی کشورها مانند کره جنوبی، آمریکا و انگلستان گاهی حتی بیش از 10 درصد مالیات بر دارایی در نظر گرفته می شود. همچنین پژوهشگران معتقدند که مالیات هایی نظیر مالیات بر خانه های خالی می تواند مؤثر تر از افزایش عوارض نوسازی باشد؛ این نوع مالیات می تواند مشوقی نیز برای عرضه خانه های خالی باشد.