به گزارش پایگاه خبری نشان :

از سال ۲۰۰۹ که بیت کوین ایجاد شد این ارز دیجیتال دچار نوسانات شدیدی شد و سرمایه گذاران این بازار را یک چشم انداز بسیار مناسب برای معامله‌ گری و سرمایه گذاری دانستند.

عوامل بسیار زیادی در کاهش و افزایش قیمت بیت کوین و ارز های دیجیتال وجود دارد و ارزهای دیجیتال قیمت واحدی ندارند. از این رو در این مطلب به شما چند عامل اثر گذار در کاهش و افزایش قیمت ارزهای دیجیتال به شما معرفی خواهیم کرد.

اگر قصد کسب در آمد از این بازار را دارید با شرکت در دوره‌ های آموزشی ارزهای دیجیتال می توانید به سرمایه گذاری و معامله گری در این بازار مشغول شوید.

سه عامل مهم و تاثیرگزار در کاهش و افزایش قیمت ارز های دیجیتال :

۱- سیستم عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا یک فاکتور ساده ی اقتصادی می باشد که روی قیمت بسیاری از کالا ها اثر گذار هستند. هر چه تعداد محدودی از یک کالا موجود باشد با افزایش تقاضا قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. مانند فلز های گران بها و قیمتی مثل طلا که به دلیل عرضه ی محدود آن ها، با کاهش موجودی در سیستم دچار افزایش قیمت خواهند شد. ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین به دلیل محدود بودن تعداد آن نیز از این اصل پیروی می کنند. این همان تحلیل نمودار تکنیکال در جداول می باشد.

۲- فاکتور های اجتماعی و فعالیت رسانه ها و اخبار

فاکتور های اجتماعی از جمله عوامل تاثیرگزار بر روی ارز های دیجیتال می باشد که احساسات سرمایه گذاران بازار ارز های دیجیتال را مورد هدف قرار می دهد.

به عنوان مثال اظهار نظر افراد مشهور و معروف و دارای مقام در مورد ارز های دیجیتال می تواند باعث ایجاد شک و تردید و یا هیجان در سرمایه گذاران شود. حال این اظهار نظر ها خوب باشد یا بد تاثیر بسیاری بر روی معامله گران خواهد گذاشت و باعث می شود دارایی های خود را به فروش برسانند و یا اقدام به خریدن دارایی های جدید کنند. با این حال تحلیل گران معتقد هستند که ترس ها و تردید ها در بازار های ارز های دیجیتال در کوتاه مدت امری طبیعی است و نمی توان از بروز احساسات در بازار های سنتی و بازار ارز های دیجیتال جلوگیری کرد.

ارز های دیجیتال به واسطه این که در تمام روز های هفته و در هر ساعتی فعالیت می کند، به شدت از اخبار موجود در فضای اینترنت تاثیر می گیرد. خبر هایی که گاه بیت کوین را حمایت می کنند و گاهی باعث منزوی شدن این ارز دیجیتال می شوند. به عنوان مثال اخبار هک شدن صرافی های ارز های دیجیتال و سرقت دارایی ها در این صرافی ها که منتشر می شود، تاثیرات منفی بر روی قیمت ارز های دیجیتال به خصوص بیت کوین می گذارد.

به عنوان مثال در تاریخ ژوئن تا نوامبر ۲۰۱۱ خبر هک شدن صرافی MTGOX منتشر شد که قیمت بیت کوین ۹۴ درصد کاهش یافت . در آن زمان قیمت بیت کوین از ۳۲ دلار به ۲ دلار کاهش یافت.

صرافی MTGOX در تاریخ ۱۰ آپریل ۲۰۱۳ نیز بار دیگر هک شد و قیمت بیت کوین ۴۹ درصد کاهش را تجربه کرد. در آن زمان قیمت هر بیت کوین از ۸۶۷ دلار به ۴۳۹ دلار رسید.

اخبار مثبت دیگری نیز بوده‌اند که باعث افزایش قیمت این ارز دیجیتال شده اند. مانند خبر خرید گسترده ی بیت کوین توسط شرکت تسلا و قبول آن به عنوان یک روش پرداختی باعث افزایش ۱۳ درصد این ارز دیجیتال شد و قیمت آن به ۴۵ هزار دلار رسید!

که البته چندی بعد ایلان ماسک معروف در توییتی نوشت که دیگر بیت کوین را به عنوان یک روش پرداختی قبول ندارد زیرا استخراج کننده های بیت کوین باعث افزایش آلایندگی های زیست محیطی می شود که این اخبار باعث کاهش چشم گیر قیمت بیت کوین شد و این رمز ارز را تا محدوده ی ۳۰ هزار دلار نیز رساند!

۳- نهنگ ها و تاثیر آن ها بر روی نوسانان بازار

یکی از عوامل کلیدی در بازار ارزهای دیجیتال، افرادی هستند که مقدار زیادی از سرمایه بازار را در اختیار دارند. به چنین افرادی اصطلاحا نهنگ یا وال گفته می شود که بزرگ ترین بازیگر ارزهای دیجیتال هستند. این افراد در بازار ارز دیجیتال مانند سهام داران عمده در بازار بورس هستند.

فرض کنید یک نهنگ (یا گروهی از نهنگ ها) حجم زیادی از بیت کوین ها را به فروش برسانند. همین کار می تواند روندی نزولی در بازار ایجاد کند و قیمت ها ریزش پیدا می کند. چرا که عموم کاربران فکر می کنند حجم زیادی از سرمایه در حال خارج شدن از شبکه است و مسئله شک و تردید ایجاد می شود.

اگر نهنگ ها بیت کوین های خود را نگه دارند و به فروش نرسانند، به دلیل اینکه تعداد کل ها بیت کوین هایی که برای خرید وجود دارد، کاهش می یابد، بازار تحت فشار قرار می گیرد و قیمت این ارز دیجیتال افزایش پیدا می کند.

برای آموزش معامله گری و کسب در آمد در بازار ارزهای دیجیتال به سایت آکادمی علی ربیعی مراجعه کنید.