به گزارش پایگاه خبری نشان :

به گزارش اقتصادنیوز ؛ براساس رصد بازار خودرو در هفته اخیر بیشترین رشد قیمت به خانواده 206 و دو مدل پژو «206 تیپ 2» و «تیپ 5» رسید. با این شرایط می توان گفت رکوددار تغییر قیمت در بازار در هفته سپری شده به خانواده 206 اختصاص داشته است.

تعطیلی 6 روزه سراسر در شهرهای قرمز موجب شد تا فعالان بازار پبش بینی افت قیمت را برای خودروهای پرتیراژ پیش بینی کنند ، پیش بینی که تحقق آن چندان دور از ذهن نخواهد بود. چرا که در صورت تداوم تعطیلی ها روند خرید و فروش در بازار کم و کمتر خواهد شد و این امر می تواند نزولی شدن بازار را به همراه داشته باشد.  

بازار خودرو در حالی به تعطیلات 6 روز رفت که  از دو هفته گذشته بازار خودرو در شهرهای قرمز به طورکامل قفل شده بود تا به این طریق درکنار مراکز شماره گذاری نمایشگاههای خودرو هم به تعطیلی بروند. روندی که اجرایی شد اما  نمایشگاه دارن چندان به این موضوع توجه نکردند و تعطیلات بیش از آنکه اسمی باشد، صوری اجرایی شد. با این شرایط و با شدت گرفتن کرونا به ناچار  تعطیلی 6 روزه در شهرهای قرمز اجرایی شد به امید آنکه کرونا پا پس کشد. با این شرایط نمایشگاههای خودرو نیز ناچار به تعطیلی کامل شدند و در کنار تعطیلی مراکز شماره گذاری خودرو در دو هفته اخیر می توانیم به کاهش قیمت خودرو امیدوار شد. 

از سوی دیگر این روزها نرخ دلار نوسانات زیادی داشته که این روند بازار خودرو را نیز تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر ریز نوسان های نرخ دلار که افت قیمت خودروهای پرطرفدار داخلی را به همراه داشته ، توقع انتظاری که در بازار به وجود آمده نیز بر این روند اثرگذار بوده است. در این خصوص می توان به طولانی شدن انتظار برای اعلام نتایج مذاکرات احیای برجام و تعیین کابینه دولت سیزدهم اشاره کرد. عوامل انتظاری که چند ماهی است بر بازار خودرو سایه افکنده است و بازار را با کوچیک ترین تغییری دستخوش نوسان می کند.

فعالان بازار معتقدند شناخت نوع نگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت آینده به بازار خودرو می تواند بسیار بر این بازار  اثرگذار باشد، با این شرایط انتظار برای مشخص شدن وزیر آینده و برنامه‌های آن یکی از مواردی است که بازار را چشم انتظار نگه داشته است. از سوی دیگر بهبود روند مذاکرات هسته ای نیز می تواند این بازار سرکش را آرام کند. 

امید به کاهشی شدن بازار خودرو درحالی سایه افکنده که  با توجه به تعطیلی کرونایی بازار این روزها سوت و کور است و معامله در حد بسیار اندک صورت می گیرد و عرضه و تقاضا در بازار بسیار محدود است.

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که در آخرین روزهای تیرماه و پیش از شروع تعطیلات 6 روزه تهران و برخی از شهرها به دلیل شیوع کرونا پرونده خودروهای داخلی با نوسان 2 درصدی قیمت در بازار بسته شد. به گفته فعالان بازار خودرو تعطیلی نمایشگاههای خودرو از یک سو و تعطیلی مراکز شماره گذاری خودرو از سوی دیگر موجب شد تا بازار روزهای آخری هفته تیر ماه رشد چندانی را تجربه نکرد، بطوریکه پرونده قیمت خودروهای پرتیراژ با رشد یک تا سه میلیون تومان بسته شد و برخی از خودروها نیز تغییر قیمتی نداشتند.  

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که بیشترین رشد قیمت در روزهای آخر هفته تیرماه به پژو «206 تیپ 2» و«206 تیپ صندوقدار»  رسید و این دو خودرو در مدت زمان مورد بررسی رشدی 3 میلیون تومانی را تجربه کردند.

براساس ارزیابی های صورت گرفته سایر خودروهای پرطرفدار در هفته سپری شده رشد 1 تا 3میلیونی داشتند و برخی از خودروها نیز تغییر قیمتی نداشتند.

با توجه به وضعیت بازار این سوال مطرح می شود که خانواده «کوییک» این هفته در میان محصولات سایپا چه روندی داشته اند؟ براساس ارزیابی بازار، کوییک معمولی هفته سپری شده را با رشد یک میلیونی قیمت پشت سرگذاشت و  قیمت آن به 157 میلیون تومان رسید و   «کوییک R » نیز در این مدت  افت دو میلیون  تومانی در بازار داشت و 161 میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد.