به گزارش پایگاه خبری نشان :

از دیر باز انسان برای توسعه کسب و کار خود همواره از تبلیغات استفاده کرده است. تمام صاحبین کسب و کارهای بزرگ می دانند که برای معرفی محصول، برندینگ و فروش نیاز به تبلیغات دارند. اما آیا تمام تبلیغ هایی که انجام می‌شود با نتایج موفقیت آمیز همراه است؟ قطعاً جواب خیر است. واقعیت این است که ما در حال حاضر با مخاطبینی روبرو هستیم که به دلیل افزایش حجم تبلیغات، اعتماد خود را به آنها از دست داده است. پس راهکار چیست؟

مهم ترین فاکتور برای موفقیت یک تبلیغ، داشتن خلاقیت در اجرای آن است. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله در مورد روش های ایده پردازی تبلیغاتی خلاقانه با شما صحبت می‌کنیم. در ادامه با گروه تبلیغاتی مثلث همراه باشید.

تبلیغات چیست؟

به تمام فعالیت هایی که که برای ترویج کالا، خدمات و ایده ها انجام می شود تبلیغات گفته می شود. این فعالیت ها باید در راستای برجسته کردن ویژگی های یک محصول باشد تا بتواند انگیزه خرید را در مشتری ایجاد کند. هدف‌‌ تبلیغات عبارتند از:

  • افزایش آگاهی از برند
  • فروش بیشتر
  • توسعه جایگاه برند در بازار هدف و فروش
  • تشویق بازار هدف برای خرید یا بهره مند شدن از خدمات مورد نظر

11

پیام تبلیغاتی چیست؟

بیش از ایده پردازی تبلیغاتی ابتدا باید به این سوال پاسخ داده شود که قرار است این تبلیغ چه چیزی را محقق کند؟ یا به بیانی ساده تر پیامی که می‌خواهیم به مخاطب هدف خود انتقال بدهیم چیست؟

پیام تبلیغاتی می‌تواند به صورت خاص یا برای مخاطب عام باشد. هر تبلیغ باید یک پیام داشته باشد که به جنبه خاصی از محصول یا مزیت های رقابتی آن پرداخته باشد. متاسفانه در برخی موارد پیام تبلیغاتی به درستی مشخص نمی شود و یا بهتر است بگوییم صاحب بیزنس به درستی نمی داند که باید چه پیامی را به مخاطب خود انتقال دهد. در نتیجه تبلیغ اثر بخشی لازم را نخواهد داشت.

111

ایده پردازی تبلیغاتی

ایده پردازی در تبلیغات یک فرآیند است که در آن تمرکز روی ایجاد و توسعه مفاهیم انتزاعی، حقیقی یا بصری جدید و متفاوت است. اما برای این که ایده پردازی و خلاقیت بتوانند با یکدیگر به خوبی ترکیب شوند توجه به نکات زیر بسیار حائز اهمیت است.

  • ایده تبلیغات باید با توجه به مخاطب هدف طراحی شود

ایده باید با توجه به شرایط ذهنی و ادراکی، اجتماعی، اقتصادی و سن و جنسیت و جامعه هدف طراحی شود. به همین دلیل باید قبل از ایده پردازی تبلیغاتی جامعه هدف به درستی شناخته شود. شناسایی صحیح جامعه هدف، کلید موفقیت در برندینگ است. اغلب افراد شناخت درستی از بازار هدف خود ندارند. بهترین روش برای پیدا کردن بازار هدف پاسخ به این دو سوال است:

  • مشتریان بیشتر از کدام جنسیت هستند؟
  • گروه سنی آنها چیست؟
  • منطقه زندگی آنها کجاست؟
  • شغل آنها چیست؟
  •  میانگین درآمد آنها چقدر است؟

بعد از شناخت دقیق بازار هدف می‌توان به ایده پردازی پرداخت. قطعاً یک تیزر تبلیغاتی خلاقانه که قرار است برای یک برند پوشاک بزرگسالان ارائه شود با تیزر تبلیغاتی یک برند پوشاک برای کودکان متفاوت خواهد بود!

  • ایده تبلیغات باید قابل فهم باشد

برخی از افراد به اشتباه ایده پردازی خلاقانه را به معنای پیاده سازی یک مفهوم پیچیده با عناصر غیر قابل فهم می دانند. در حالی که یک تبلیغ باید در همان نگاه اول توسط مخاطب درک و پذیرفته شود. نباید از توجه به این نکته غافل شد که پیچیدگی و نامفهوم بودن ذهن کاربر را خسته می‌کند. نتایج گزارشات نشان می دهد که تبلیغاتی با ایده های خیلی پیچیده توسط کاربر بدون اینکه به مرحله اقدام برسد رد می شود.

  • ایده تبلیغات باید به گونه‌ای طراحی شود که ایجاد انگیزه کند

مهم ترین فاکتوری که باید در ایده پردازی تبلیغات خلاقانه مورد توجه قرار بگیرد این است که تبلیغات باید بتواند در مخاطب خود ایجاد انگیزه کند. به عنوان مثال اگر محصولی که قرار است تبلیغ شود یک ماده غذایی است باید ایده در راستای ایجاد انگیزه برای خرید و خوردن آن باشد.

توجه به احساسات مصرف کنندگان، جلب اعتماد آنها با استدلال های مقتدرانه یا استفاده از دلایل منطقی برای توجیه خرید محصول از مواردی است که می تواند در مخاطب انگیزه ایجاد کند.

1111

  • ایده تبلیغات حاوی نماد باشد

یکی از بهترین راه ها برای انتقال مفاهیم و پیام تبلیغاتی نمادسازی است. استفاده از نماد در معرفی برند و هویت برند بسیار موثر است. اینگونه تبلیغات حتی اگر موفق به افزایش فروش نشود در ذهن مخاطب برای مدت زمان طولانی باقی می‌ماند. کاربرد دیگر اکثر نمادها انتقال اطلاعاتی است که با جملات و کلمات ساده و کوتاه نمی توان بیان کرد. به همین دلیل می توان در قالب یک تیزر تبلیغاتی کوتاه حجم قابل توجهی از مفاهیم را به مخاطب انتقال داد و ارتباط موثر با آنها ایجاد کرد.

11111

تیزر تبلیغاتی خلاقانه

تبلیغات انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها ساخت تیزر است. تیزر به کلیپ ها و ویدئو‌های کوتاهی گفته می شود که برای معرفی یک پروژه بزرگ ساخته می شود تا با تحریک حس کنجکاوی مخاطب، توجه او را به سمت پروژه اصلی جذب کنند. اگر بخواهیم تیزر را بهزبان بسیار ساده تر توضیح دهیم تیزر با لو دادن بخشی از داستان، مخاطب را به سمت داستان اصلی جلب می کند.

در سالهای اخیر نمونه تیزرهای موفق بسیار زیادی را از برندهای مطرح در دنیا و حتی در ایران شاهد بوده ایم. نگاهی کوتاه به این تیزرها نشان می دهد که عامل موفقیت آنها ترکیب ایده پردازی و خلاقیت بوده است. برخی از نکات مهم برای ساخت تیزر تبلیغاتی خلاقانه عبارتند از:

 

  • ایده‌پردازی و نوشتن سناریو، اولین گام در ساخت یک تیزر تبلیغاتی است که باید مطابق با روانشناسی مخاطب انجام شود.
  • فیلم‌ برداری با کیفیت یکی دیگر از مواردی است که در ساخت تیزر تبلیغاتی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. سوژه تیزر تبلیغاتی باید خلاقانه و با نوآوری همراه باشد همچنین از پرداختن به ایده های کلیشه اجتناب کرد.
  • از تجهیزات حرفه ای برای نورپردازی و صدا استفاده شود.
  • تدوین و ادیت به صورت تخصصی روی تیزر تبلیغاتی انجام شود.

برای تبلیغات خلاقانه به کجا مراجعه کنیم؟

یکی از سوالات اغلب افرادی که با هدف افزایش فروش و برندسازی تصمیم به انجام تبلیغات می‌گیرند این است که برای گرفتن نتیجه موثر از تبلیغات به کجا مراجعه کنیم؟ در سالهای اخیر شرکت های زیادی در حوزه تبلیغات آغاز به فعالیت کرده اند که انتخاب از میان آنها می‌تواند دشوار باشد. بهترین گزینه مشاهده نمونه کارهای قبلی و کسب اطلاعات در مورد اثر بخشی از تبلیغات است.

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم تبلیغات خلاقانه می تواند به طور چشم گیری باعث رشد و توسعه کسب و کار شود. ما در مجموعه تبلیغاتی مثلث با ارائه مشاوره تبلیغاتی و استفاده از راه حل های نوین صنعت بازاریابی برای رسیدن به بالاترین سطح بازده در کنار شما هستیم. زمینه فعالیت مجموعه تبلیغاتی مثلث شامل مشاوره تبلیغاتی، بازاریابی و برندینگ، دیجیتال مارکتینگ، برنامه ریزی و مدیریت کمپین و تولید محتوا و پروموشن است.

 

مثلث

با توان مهندسی و هنری اعضایش که هریک از آنها بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت مستمر در تخصص خود را داشته اند،  برای اثر بخش کردن تبلیغات و تخصص گرایی در این حوزه گام برداشته است.

شما می‌توانید با کارشناسان ما از طریق شماره های درج شده در سایت ارتباط باشید.