به گزارش پایگاه خبری نشان :

اگر شما در محل کار خود یا جلو درب منزلتان دوربین مداربسته نصب کرده اید، حتما مشاهده کرده اید که هنگامی که خودرو ها در حال حرکت هستند، تصویر آن ها تار و ناخوانا می شود. در اکثر مواردی هم که حادثه ای ناگوار مانند دزدی یا تصادف اتفاق می افتد، خودرو های متخطی با سرعت بالا از جلو دوربین ها عبور می کنند به طوری که نه چهره فرد و نه پلاک خودرو در تصویر دوربین مشخص است.

برخی افراد گمان می کنند که چنین تصاویری توسط نرم افزار های پلاک خوان قابل بازیابی است. اما به طور فنی اگر تصویر پلاک خودرو تار و ناخوانا ضبط شده باشد، پیکسل های نشان دهنده پلاک در تصویر به درستی ضبط نشده اند. در نتیجه، ویدیو ضبط شده توسط دوربین، اطلاعات کافی برای شناسایی ارقام پلاک خودرو را در خود ندارد. به همین دلیل، نرم افزار های پلاک خوان نیز امکان شناسایی پلاک خودرو در چنین تصاویری را ندارند.

پس راه حل چیست؟ چگونه می توان پلاک خودرو های در حال تردد را شناسایی کرد؟

همانطور که برای کار های فنی مانند تعمیرات خودرو، ابزار مخصوصی وجود دارد، برای پلاک خوانی نیز دوربین های مخصوصی ساخته شده اند که برای شناسایی پلاک خودرو ها بهینه سازی شده اند.

این دوربین ها که به نام دوربین های پلاک خوان یا دوربین های LPR در ایران شناخته می شوند، توانایی ضبط تصویر پلاک خودرو ها با دقت و کیفیت بالا را دارند و می توانند تصویری واضح و خوانا از پلاک هر خودرو به شما ارائه کنند.

دوربین های پلاک خوان، برای شرایط مختلف آب و هوایی و همچنین برای شناسایی پلاک خودرو ها در روز و شب تنظیم شده اند و به شما این اطمینان خاطر را می دهند که در صورت استفاده از این دوربین ها، دیگر نگران از دست رفتن اطلاعات حساس و مهم از تردد خودرو ها نباشید.

اما چه ویژگی هایی دوربین های پلاک خوان را از دوربین های مداربسته متمایز می کند؟

دوربین های پلاک خوان زیرمجموعه ای از دوربین های مداربسته شبکه یا IP به حساب می آیند. البته بعضی دوربین های پلاک خوان نیز آنالوگ هستند اما به دلیل سهولت استفاده دوربین های شبکه، انواع  شبکه آن ها بیشتر به کار گرفته می شوند. شاید دوربین های پلاک خوان در ظاهر فرق چندانی با دیگر دوربین های IP نداشته باشند اما نحوه تصویر برداری و پردازش تصویر در دوربین های پلاک خوان با سایر دوربین ها متفاوت است.

در ادامه، برخی پارامتر های مهم که دوربین های پلاک خوان را از دیگر دوربین ها متمایز می کنند را بررسی می کنیم.

سرعت شاتر

شاید مهم ترین وجه تمایز در دوربین های پلاک خوان و سایر دوربین ها، سرعت شاتر آن ها باشد. سرعت شاتر یا Shutter Speed در واقع نشانگر تعداد دفعات قرارگیری حسگر تصویر دوربین در معرض نور محیط بر واحد ثانیه است.

توضیح مفهوم سرعت شاتر می تواند بیش از حد فنی و پیچیده باشد. ولی در کل وقتی یک خودرو با سرعت زیاد از جلو دوربین رد می شود، سرعت شاتر دوربین باید عدد کوچکی باشد تا تعداد دفعات بیشتری نور محیط دریافت شود. اگر عدد سرعت شاتر بالا تر باشد، در حین حرکت خودرو جلو دوربین شاتر مدت بیشتری نور را دریافت می کند و باعث کشیده شدن تصویر و تار شدن شماره پلاک می شود.

77

دوربین های پلاک خوان نسبت به دوربین های معمولی مقادیر بیشتری برای تنظیم سرعت شاتر ارائه می کنند که باعث می شود این دوربین ها برای استفاده در شرایط نوری متفاوت و سرعت های مختلف خودرو مناسب باشند.

نوع لنز

دوربین های پلاک خوان معمولا به صورتی استفاده می شوند که تمرکز اصلی کار آن ها بر روی ثبت پلاک خودرو ها باشد. برای همین، بسته به محل نصب دوربین (که معمولا روی دکل ها یا ارتفاع بالا نصب می گردد) دوربین روی محلی که می خواهم پلاک خودرو ها را تشخیص دهیم، زوم شده و فوکوس آن نسبت به آن محل تنظیم می شود.

به همین دلیل دوربین هایی با لنز ثابت برای پلاک خوانی مناسب نیستند (چون باید زوم و فوکوس تنظیم شود) و از دوربین های وریفوکال یا موتورایز استفاده شد. این دوربین ها نیز نباید روی حالت تنظیم خودکار قرار بگیرند چون با حرکت خودرو ها تنظیم آن ها بهم می خورد.

کادر و وضوح تصویر

همانطور که گفته شد، دوربین های پلاک خوان معمولا روی محل پلاک خوانی زوم می شوند. به همین دلیل، معمولا از دوربین هایی با محدوده دید وسیع یا به اصطلاح واید، برای پلاک خوانی استفاده نمی شود. دوربین های پلاک خوان معمولا کادر بسته دارند که تنها محدوده مورد نظر برای پلاک خوانی را زیر نظر می گیرند.

وضوح تصویر یا زرولوشن نیز بستگی به کاربرد دوربین دارد. گاهی یک دوربین 2 مگاپیکسل برای نظارت بر تردد های یک جاده دقت مناسبی را ارائه می کند و نیازی به استفاده از دوربینی با رزولوشن بالاتر نخواهید داشت.

نور

پلاک خوانی در شب نیاز به نور کافی دارد. نور باید به گونه ای باشد که پلاک خودرو به صورت واضح در تصاویر دوربین دیده شود. برای تامین نور مناسب برای پلاک خوانی، از پروژکتور هایی با نور مرئی استفاده می شود. این پروژکتور ها، نور را مستقیما به پلاک خودرو در حال حرکت می تابانند و باعث درخشندگی بخش سفید پلاک شده و در نتیجه، حروف و ارقام پلاک با کیفیت بالا قابل رویت می شوند.

دوربین های پلاک خوان با کیفیت معمولا پروژکتور مرعی داخلی دارند که نور کافی را برای پلاک خوانی تامین کرده و شما را از نصب پروژکتور های جداگانه بی نیاز می کنند.

علاوه بر مواردی که تا اینجا مطرح شد، برخی ویژگی های دیگر مانند بهره گیری از قابلیت های WDR و HLC و BLC نیز در کیفیت پلاک خوانی دوربین تاثیر گذار هستند.

در نهایت چه دوربینی برای پلاک خوانی توصیه می شود؟

با توجه به موارد گفته شده، بسته به کاربرد دوربین و محلی که قرار است پلاک خوانی انجام بگیرد، دوربین های مختلفی را می توان پیشنهاد داد.

777

دوربین SH-D1232R در شرایط مختلف می تواند تصویر بسیار واضحی از پلاک خودرو ها ضبط کند و در کاربرد های مختلفی از پارکینگ ها تا جاده ها ، قابل استفاده می باشد. این دوربین دارای 3 حالت تنظیمات برای روز ، شب و طلوع-غروب است که از این طریق می تواند برای استفاده در شرایط مختلف نوری در شبانه روز، مناسب باشد. همچنین این دوربین برای استفاده در جاده ها و خیابان ها گزینه مناسبی است و با نصب این دوربین روی دکل های نظارتی، می توان پلاک خودرو های در حال حرکت با سرعت بالا را نیز ضبط کرد.

7777

دوربین SH-D1531P در شرایط کنترل شده می تواند تصویر بسیار واضحی از پلاک خودرو ها ضبط کند و برای استفاده در پارکینگ و مکان هایی که گیت کنترل تردد، راهبند یا سرعتگیر دارند، قابل استفاده می باشد. این دوربین دارای 2 حالت تنظیمات برای روز و شب است که از این طریق می تواند برای استفاده در شرایط مختلف نوری در شبانه روز، مناسب باشد.

برای مشاوره بیشتر در زمینه انتخاب و خرید دوربین، با کارشناسان شرکت دانش بنیان شهاب تماس بگیرید.