به گزارش پایگاه خبری نشان :

حتی اگر در کشور خودتان باشید، پیدا کردن آپارتمانی که دقیقا متناسب با نیازها و معیارهای شما یا خانواده تان باشد، کاری سخت و دشوار است. چرا که فاکتورهای متعددی اعم از قیمت، متراژ، اندازه یا تعداد اتاق ها، همسایه ها و غیره، باید حین انتخاب یک آپارتمان خوب مد نظر باشند. حال از طرفی، وقتی در یک کشور خارجی به دنبال آپارتمان یا هر مسکنی می گردید باید، موانع زبانی، بازار املاک و سیستم اداری را نیز به این فاکتورها اضافه کنید.

با تمامی این اوصاف، اگر به دنبال مکانی برای اجاره کردن در ترکیه هستید، اصلا نگران نباشید. چرا که با دانستن چند نکته و راهنمایی هایی که ما به شما طی این مقاله ارائه خواهیم داد، خواهید دید که این کار چندان هم سخت و پیچیده نیست.

برای اجاره خانه و آپارتمان در ترکیه از کجا باید شروع کنیم؟

حین قدم زدن در هر کدام از شهرهای ترکیه، ممکن است با تبلیغات و تابلوهایی با مضمون "خانه برای اجاره یا فروش" برخورد داشته باشید. بنگاه های املاک شهر محل اقامت شما نیز (که در ترکیه به آنها “emlakçı”  می گویند)، لیستی طولانی از املاکی که برای اجاره یا فروش به آنها سپرده می شود را دارند، پس همیشه به این بنگاه ها سر بزنید.

یا حتی اگر از قبل تصمیم گرفته اید که می خواهید در کدام منطقه یا محله خانه یا آپارتمانی بگیرید، میتوانید از فروشگاه ها، پاساژها یا از بقالی های محله (که در ترکیه به آنها “bakkal” میگویند)، نیز در مورد شرایط، پرس و جو کنید تا از راهنمایی های آنها هم استفاده کنید. همچنین ممکن است این افراد محلی، شما را به دوستان یا خانواده خود معرفی کنند و آپارتمان هایی را به شما نشان دهند که فقط در صورت داشتن آشنا در ترکیه می توانستید چنین جاهایی را ببینید.

با این حال اگر بخواهید قبل از رسیدن به ترکیه برای اجاره خانه و آپارتمان در ترکیه اقدام کنید، اینترنت بهترین راه این کار خواهد بود. سایت های sahibinden.com و hurriyetemlak.com، محبوب ترین و قابل اعتمادترین وب سایت ها برای پیدا کردن مکانی برای اجاره در ترکیه هستند. در این سایت ها،  آگهی‌های  اجاره‌ و فروش املاک از طرف مالکان یا از طرف آژانس‌های املاک را خواهید دید.

قیمت اجاره خانه و آپارتمان در ترکیه

اگر به دلار آمریکا، یورو و یا پوند درآمد داشته باشید، بخاطر افت اخیر ارزش لیر، کارتان بسیار ساده بود. اما توجه داشته باشید که اجاره بها نیز منطقه به منطقه متفاوت خواهد بود. برای مثال، اجاره بها در مناطق شرق ترکیه و مناطق میانی، ارزانتر از جنوب یا غرب کشور خواهد بود.

در سال ۲۰۱۹، میانگین اجاره بها در سراسر ترکیه، حدود ۱۳۰۰ لیر بود، اگرچه این مبلغ در مناطق برون شهری و در شهرهای کوچک یا روستایی بسیار کمتر خواهد بود. اما از طرفی، در شهرهایی نظیر استانبول، باید انتظار این را داشته باشید که ۱۵ الی ۵۰ درصد از درآمد ماهیانه خود را خرج اجاره بهای محل سکونت خود کنید. قیمت اجاره آپارتمان در شهر استانبول در مقایسه با سایر شهرهای ترکیه بیشتر است.

نکاتی که باید قبل از اجاره مسکن بدانید

  • قبل از اجاره ی آپارتمان، منزل یا هر نوع مسکنی، دقت کنید که آن محل حتما به خطوط تلفن مجهز باشد و پوشش اینترنت و موبایل داشته باشد. چرا که عدم وجود چنین خدماتی میتواند بر کیفیت زندگی شما تاثیر بگذارد.
  • دقت کنید خانه‌ای که برای اجاره انتخاب می‌کنید باید مسکونی باشد. طبق اطلاعات ارائه شده در سایت گونش اینوست "خانه‌ای که قصد دارید از طریق اجاره آن برای دریافت اقامت اقدام کنید، باید مسکونی باشد." همچنین باید در نظر داشته باشید به منظور دریافت اقامت از طریق اجاره ملک باید اجاره‌نامه محضری داشته باشید.
  • همچنین بپرسید که آیا این مکانی که می خواهید اجاره کنید، مخزن آب یا ژنراتور برق دارد یا خیر. اگرچه این مورد چندان هم مهم نیست، اما اگر ساختمان به چنین مواردی مجهز باشد، هنگام قطعی آب وبرق خواهید دید که مزیت بزرگی محسوب می شوند.
  • در ترکیه، صاحبخانه ها یا آژانس های املاک معمولا با مستاجران خود قراردادهای ۱ ساله می بندند. با اتمام زمان قرارداد، اگر ۱ ماه مانده به تاریخ اتمام قرارداد به آنها اعلام نکنید که قصد فسخ یا تمدید قرارداد را دارید، قرارداد شما به طور خودکار برای یک سال دیگر نیز تمدید خواهد شد و شما موظف به پرداخت اجاره ماهیانه خواهید بود.
  • انتظار این را داشته باشید که مبلغ اجاره شما هر ساله حدود ۱۰ الی ۱۲ درصد افزایش یابد. خصوصا در شهرهای مهم ترکیه مثل استانبول و آنکارا قیمت اجاره ملک هرساله افزایش می‌یابد.
  • اگر نمی خواهید مکانی را برای یک سال کامل اجاره کنید، میتوانید مکانی را بصورت فصلی بویژه در مناطق توریستی مانند بدروم، مارماریس، فتحیه و کوش آداسی، اجاره کنید. اجاره مسکن مبله یا خالی، در چنین جاهایی می تواند ۱ ماه الی ۵ یا ۶ ماه نیز باشد.
  • حتما قرارداد یا همان اجاره نامه خود را با دقت بخوانید. برای مثال ممکن است منزلی که اجاره می کنید پر از وسایل مستاجر قبلی باشد که شما آنها را نمیخواهید. یا ممکن است متوجه شوید که دیوارها نیاز به رنگ کاری و ترمیم دارند. در چنین حالتی باید حتما قبل از امضای قرارداد، این موارد را با صاحبخانه خود در میان بگذارید تا، او هزینه های تعمیر و نگهداری را بپردازد یا این مبالغ را از اجاره شما کسر کند. حتما به این موارد دقت کنید تا بعداً دچار مشکلی نشوید.
  • بهترین روش پرداخت، مخصوصاً درمبالغ بالای ۵۰۰ لیر، پرداخت از طریق تراکنش های الکترونیکی است تا بتوان رسید معتبر و قانونی در اختیار داشت.
  • اگر قصد داشته باشید که قرارداد اجاره ی خود را زودتر از موعد فسخ کنید، بهتر است این کار را حداقل از ۲ ماه قبل، طی یک اخطارنامه کتبی و محضری، بوسیله ی ارسال با اداره پست، انجام دهید. اگر این کار را انجام ندهید، مالک مجاز است که اجاره بهای مدت باقی مانده از قرارداد را مطالبه کند.

هزینه های پیش بینی نشده

به عنوان مستاجر در ترکیه، شما باید اجاره ماه اول را به همراه مبلغی به همین مقدار به عنوان ودیعه، از قبل بپردازید. ودیعه به عنوان تضمینی برای جبران هزینه ی هرگونه خسارت احتمالی در طول اقامت شما در آن مکان، در نظر گرفته می شود. توجه داشته باشید که تمامی این مبالغ و نحوه پرداخت آنها باید در قرارداد شما ثبت شوند. همچنین در صورتی که ملک را مستقیما از خود مالک اجاره نکرده باشید، باید مبلغی معادل ۱۰ درصد از اجاره سالانه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده را به آژانس یا بنگاه املاک بپردازید.

برخی مکان ها، نظیر مجتمع‌های آپارتمانی یا ویلاها، هزینه شارژ ماهیانه دارند (که در ترکیه به آن“aidat”می گویند)، که این مبالغ به عنوان هزینه نگهداری و تعمیر آسانسور، تمیز کردن استخر، هزینه باغبانی و غیره پرداخت می‌شود. حتماً قبل از امضای قرارداد درباره این موارد صحبت کنید و مطمئن شوید مبلغ دقیق آن در قرارداد شما ثبت شود.