به گزارش پایگاه خبری نشان :

اپوکسی کف چیست و چه کاربردهایی دارد؟ رنگ اپوکسی کف و پوشش کف اپوکسی واژه هایی هستند که بیشتر اوقات به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. اپوکسی کف در تولید مواردی چون رنگ ها و پوشش، هوافضا، قالب های صنعتی و کامپوزیت ها، زیست شناسی، مصارف خانگی و دریایی، چسب ها، سامانه های الکتریکی و الکترونیک کاربرد گسترده ای پیدا کرده اند.

 رنگ اپوکسی کف (پلی آمین) یک رنگ دو جزئی است که از ترکیب پلی آمین و رزین اپوکسی تولید می شود. بدون نیاز به حلال قابل استفاده است. رنگ اپوکسی کف بوی آزار دهنده ای ندارد و مزیت بسیار مهمی که دارد، تنوع بالای آن است. ساختار شیمیایی اپوکسی ها این امکان را می دهد که با خواص و ویژگی بسیار متفاوت تولید شوند. به صورت کلی اپوکسی ها را به دلیل چسبندگی، مقاومت شیمیایی و گرمایی، خواص عالی و بسیار خوب مکانیکی و مقاومت الکتریکی بسیار عالی و خوب آنها نسبت به اکثر رزین های دیگر می شناسند.

اپوکسی کف

بسیاری از ویژگی ها و خواص اپوکسی ها را می توان تغییر داد. برخی از انواع آن که دارای خواصی چون عایق بودن، رسانایی در برابر گرما و مقاومت الکتریکی بالا هستند، در صنعت الکترونیک کاربرد دارند. رنگ اپوکسی پلی آمین برای کف گاراژها، زیر زمین و حیاط خانه مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع کفپوش اپوکسی

کفپوش های اپوکسی متنوعی وجود دارد که قصد داریم در این مقاله برای شما بازگو کنیم.

اپوکسی صنعتی

مهم ترین ویژگی که یک کفپوش می تواند داشته باشد، مقاومت آن نسبت به تردد ماشین آلات سنگین است. کف پوش اپوکسی در صنایع متفاوتی با ضخامت های مختلفی تولید می شود تا بتواند میزان بار و اصطکاک را تحمل کند. پوشش کف اپوکسی با ضخامت بیشتر از 3 میلی متر اجرا می شود.

اپوکسی کف تجاری

کف پوش اپوکسی تجاری مقاومت خوبی در برابر ترافیک عابرین پیاده و عبور چرخ دستی های حمل بار دارد.

اپوکسی بیمارستانی

کف پوش اپوکسی که خاصیت آنتی باکتریال دارد به نوع بیمارستانی معروف است. این کفپوش یکدست و بدون درز است. آلودگی های مختلف را به خود جذب نمی کند.

اپوکسی کف ورزشی

پوشش کف اپوکسی ورزشی علاوه بر تحمل وزن بالا در برابر ضربه وزنه ها و تردد بالای افراد نیز مقاوم است.

اپوکسی مسکونی

با ترکیب رنگ های مختلف کف اپوکسی می توان سطحی کاملا زیبا را به اجرا درآورد. علاوه بر زیبایی مقاومت بالای آن در برابر سایش، پارگی و خوردگی سبب شده است که اپوکسی برای استفاده در آشپزخانه، سرویس های بهداشتی، حمام، اتاق ها و سالن مناسب باشد.

ویژگی های کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی بسیار سبک و کم حجم است و اجرای آن به راحتی انجام می شود. این نوع کفپوش در طیف رنگی متنوع تولید می شود و قابل استفاده در اکثر مکان ها است. از نفوذ آب، گرد و غبار و مواد شیمیایی به کف جلوگیری می کند. این کفپوش قابل شستشو است و با انواع مواد شوینده می توان آن را تمیز کرد.

ویژگی های کفپوش اپوکسی

مقاومت کفپوش در برابر مواد اسیدی قلیایی، آب، روغن، خوردگی و سایش بسیار بالا است. همچنین قابلیت چسبندگی کفپوش اپوکسی زیاد است و بر روی تمام سطوح مانند فلزی، بتنی، سنگی و... قابل اجرا است.

کاربرد اپوکسی کف چیست؟

اپوکسی پلی استر شامل پوشش های پودری است که یک گزینه عادی برای استفاده از پوشش فلز سفید مانند یخچال ها است. از پوشش های پودری اپوکسی می توان برای خط کشی خطوط و پوشش لوله آب آشامیدنی استفاده کرد. همچنین برای تقویت بتن و جلوگیری از خوردگی در لوله های فولادی استاندارد نیز استفاده می شود. اپوکسی همچنین می تواند به عنوان یک پرایمر در برابر زنگ زدگی و خوردگی قطعات عمل کند.

این ماده به چسبندگی سایر پوشش ها کمک می کند. اپوکسی به طور گسترده ای به عنوان چسب در ساخت اتومبیل، قایق، دوچرخه، هواپیما و اجزای دیگری استفاده می شود که به طور معمول انتظار می رود عملکرد بالایی داشته باشد. اپوکسی در معرض دمای بالا تهیه می‌ شود. اپوکسی هایی که با کمک گرما و حرارت بالا پخت می شوند، نسبت به آنهایی که در دمای اتاق پخت می شوند مقاومت بیشتری در برابر گرما نشان می دهند.

مزایای استفاده از رنگ اپوکسی کف

رنگ اپوکسی محصولی دو جزئی بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمیدی می باشد که به علت ویسکوزیته پایین این محصول می توان از آن به عنوان رنگ نهایی در سیستمهای دارای پرایمر با لایه میانی یا بدون لایه های زیرین و مستقیما بر روی سطح استفاده کرد. رنگ اپوکسی را می توان به عنوان جایگزین پوشش های محافظتی در قسمت هایی که نیاز به مقاومت ویژه در برابر عوامل جوی، سایش و اصطکاک، عوامل شیمیایی و... دارند در نظر گرفت. برای خرید یا فروش رنگ اپوکسی میتوانید به بهترین و معروف ترین کارخانه های تولید رنگ اپوکسی رفته و بهترین محصول اپوکسی را خریداری کنید.

مزایای استفاده از رنگ اپوکسی کف

 موارد مصرف این رنگ بالا است. برای مثال جهت پوشش روی کلیه سطوح بتنی، چوبی، فلزی، سطوح مجاور مواد شیمیایی، فونداسیون سازه ها، اتاقهای تاسیسات و موتورخانه ها، زیرزمین های مرطوب و قسمت های که نیاز به پوشش با مقاومت بالا و دوام طولانی مدت دارند استفاده می شود.

از دیگر مزایای رنگ اپوکسی این است که برای کار روی کلیه سطوح فلزی، چوبی و سیمانی داخلی و خارجی مناسب است. این رنگ مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط جوی، خراش، سایش، رطوبت و مواد شیمیایی متوسط دارد. رنگ اپوکسی بعد از خشک شدن قابل شستشو است و به علت داشتن خاصیت انعطاف پذیری در مقابل تغییر شکلهای سطحی سازه مقاومت کرده و مقاومت بسیار بالایی نسبت به ضربه دارد. از دیگر مزایای این رنگ اپوکسی کف یا پلی آمین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکپارچگی و عدم وجود درز
  • چسبندگی فوق العاده به سطوح بتنی
  • مقاومت مکانیکی بسیار بالا و افزایش مقاومت شیمیایی بالا در برابر اسیدها، قلیاها، حلال ها و افزایش عمر بتن
  • تنوع رنگ
  • سهولت در شستشو
  • مقاومت سایشی بسیار بالا
  • زمان اجرای کوتاه