به گزارش پایگاه خبری نشان :

 شنیدن موسیقی‌ راهی عالی برای متمرکز نگه داشتن ذهن روی جاده است و همچنین می‌تواند به کاهش سطح استرس و ایجاد فضای شاد در یک مسافت طولانی کمک کند. با این‌حال گوش دادن به موسیقی با صدای بلند در حین رانندگی باعث حواس‌پرتی می‌شود. مطالعات گوناگون نشان داده است که موسیقی با صدای زیاد همان‌قدر که باعث افزایش انرژی می‌شود، در افزایش ضربان قلب نیز تأثیرگذار است.

پخش آهنگ در مسافرت، یک لیست‌ آهنگ برای پخش در هنگام رانندگی، آواز خواندن همراه با آهنگ مورد علاقه، ضربه زدن روی فرمان، تکان دادن پاها زمانی که روی پدال نیست و... همگی بخشی جدانشدنی از سفر جاده‌ای هستند. اما واقعاً موزیک گوش دادن در ماشین در سفرهای جاده‌ای فایده یا ضرر دارد؟

 

فواید پخش کردن آهنگ در مسافرت

موسیقی در رشد مغز، یادگیری، خلق‌وخو و حتی سلامتی تأثیر دارد. هنگامی که در حال گوش دادن به یک آهنگ هستید مراکز لذت در مغز فعال و باعث آزاد شدن هورمون دوپامین می‌شود. در نتیجه باعث می‌شود تا فرد احساس خوبی داشته داشته باشد. همچنین گوش دادن به موسیقی در حین رانندگی می‌تواند باعث کاهش هورمون کورتیزول که با استرس مرتبط است، را کاهش دهد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که موسیقی می‌تواند باعث افزایش آنتی‌بادی‌های تقویت‌کننده ایمنی و گلبول‌های سفید شود. در یک مطالعه منتشر شده توسط PubMed مشخص شده که گوش دادن به موسیقی در ماشین بر نحوه‌ی رانندگی و رفتار راننده تأثیر می‌گذارد.

در واقع گوش دادن به موسیقی در خودرو نه‌ تنها باعث افزایش روحیه و تمرکز راننده می‌شود، بلکه از میزان پرخاشگری راننده به‌ویژه در ترافیک می‌کاهد.

 

موسیقی ماشین

مضرات گوش دادن به آهنگ در خودرو

با این‌حال، با وجود تمام مزایایی که گوش دادن موسیقی در حین رانندگی در مسافرت دارد، می‌تواند باعث حواس پرتی شود، به‌خصوص اگر عصبانیت روی پرده گوش بنشیند. پخش کردن موسیقی در ماشین می‌تواند مفید باشد اما گوش دادن به موسیقی با صدای بلند در خوردو به‌طرز باورنکردنی باعث حواس‌پرتی می‌شود.

طبق مطالعه‌ای که توسط دانشمندان دانشگاه مموریال نیوفاندلند انجام گرفت، مشخص شد زمانی‌که راننده به موسقی با صدای بلند گوش می‌دهد، زمان واکنش نشان دادن تا 20 درصد کاهش می‌یابد.

مهم‌تر از همه، به نظر می‌رسد افراد هنگامی که در ماشین به آهنگ مورد علاقه خود گوش می‌دهند، بیشتر دچار حواس‌پرتی می‌شوند. در این مرحله رانندگان بیشتر روی موسیقی تمرکز می‌کنند تا جاده، که این می‌تواند منجر به قرار گرفتن در موقعیت‌های خطرناک شود.  این در حالی است که 93 درصد از رانندگان تازه کار وقتی پشت فرمان هستند به‌ویژه در بزرگراه‌ها، آهنگ ماشین را با صدای بلند گوش می‌دهند.

دانشمندان ثابت کرده‌اند که گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، به‌ویژه در یک مسافت طولانی علاوه بر این‌که تمرکز راننده را از بین می‌برد، باعث می‌شود که خوابیدن در شب برای وی سخت‌ شود. همچنین موسیقی با صدای بلند با ژانرهای خاص می‌تواند راننده را مجبور به پیروی کند در نتیجه آن‌ها بیش از حد هیجان زده می‌شوند، سپس سرعت را افزایش داده و قوانین را زیر پا می‌گذارند.

همچنین یک مطالعه دیگر که در استرالیا روی 21 راننده 18 تا 55 ساله انجام شده است، نشان داد که آواز خواندن در حین رانندگی در سرعت‌های بالا باعث کاهش تمرکز و اختلال در واکنش به موقعیت‌های ناگهانی می‌شود.

 

ژانر موسیقی و تأثیر آن در رانندگی

همه‌ی آهنگ‌ها یکسان نیستند. در واقع مزایا و معایب گوش دادن به آهنگ در مسافرت به نوع ژانر موسیقی بستگی دارد. در یک مطالعه که در دانشگاه متروپولیتن لندن انجام شد، نشان داد که برخی از ژانرهای موسیقی می‌توانند باعث بی‌احتیاطی و عدم تمرکز رانندگان در پشت فرمان شوند. آهنگ‌های تند و با صدای حدود 120-130 دسی‌بل می تواند منجر به اشتباه در محاسبات، عدم دقت، خطای راننده، تخلفات رانندگی و حتی پرخاشگری شود.

در واقع همان‌قدر که آهنگ‌های کلاسیک می‌توانند اضطراب را کاهش دهند و باعث تقویت ایمنی شوند، آهنگ‌های راک یا هوی متال علاوه بر بالا بردن ضربان قلب راننده، منجر به پرخاشگری و تخلفات رانندگی خواهند شد.

 

جمع‌بندی

ممکن است به این داده‌ها نگاه کنید و با اطمینان بگویید که هیچ‌کدام از این موارد بر روی شما تأثیرگذار نیست. اما واقعیت این است که کلیه این مطالب براساس تحقیقات گسترده روی افراد مختلف در رده سنی گوناگون انجام شده و هرکدام مطمئن بودند که هیچ عاملی باعث حواس‌پرتی نخواهد شد.

موسیقی همان‌قدر که آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده است، اگر به‌طور اصولی گوش داده نشود می‌تواند عامل حواس‌پرتی ذهنی و فیزیکی شود. در نتیجه بهتر است در انتخاب موسیقی در ماشین هنگام سفر دقت کنید و آن را با یک صدای مناسب (85 تا 92 دسی‌بل) گوش دهید.