به گزارش پایگاه خبری نشان :

تاریخچه پژو

خودروهای پژو که در کشورمان از شهرت خاصی برخوردارند، داستان بسیار جالبی را در تاریخچه خود نهفته دارند. در ادامه نگاهی گذرا به دو قرن فعالیت Peugeot خواهیم داشت.

از قهوه‌سازی تا خودروسازی پژو

پدر و موسس کمپانی Peugeot، ژان پیر پژو است که در طول زندگی خود، به صنایع زیادی وارد شده‌است. او ابتدا کار خود را از بافندگی، آسیاب روغن و غلات، آغاز کرد. در سال 1810، پسران او کارخانه تولید غلات پدر را به ریخته‌گری فولاد تغییر داده و از توان مهندسی خود برای تولید طیف گسترده‌ای از محصولات فولادی، از آسیاب قهوه گرفته تا دوچرخه، استفاده کردند. تولید دوچرخه یکی از مواردی است که در ادامه کار، پژو منجر به تولید اسکوترهای پژو شد، به طوریکه Peugeot به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تولیدکننده‌های وسایل نقلیه دو چرخ در دنیا شناخته می‌شود.

 

شیر نشان برند پژو

لوگوی پژو با شیر مشهور آن، اولین بار در سال 1847، و با شروع تولید محصولات فولادی، بر روی تولیدات آن ظاهر شد. این شیر در واقع نمادی از قدرت و تیزی محصولاتPeugeot  بود. این لوگو اولین بار در سال 1948 بر روی کاپوت خودروهای این شرکت ظاهر شد و با مدل پژو 203 در انظار عمومی قرار گرفت.

این لوگو در طول سال‌ها تغییرات ریز ولی مفهومی داشت. برای مثال در سال 1998 این شیر دارای پنجه‌هایی بود که نشان از قدرت و تعادل ماشین‌های Peugeot بود. حتی رنگ آبی که به مرور در پس زمینه لوگو جای گرفت، به منظور نشان دادن ماهیت آینده‌نگری این کمپانی خودروسازی است.

اولین خودروی موتوری Peugeot

اولین خودروی موتوری پژو با مدیریت آرماند، نوه‌ی ژان پیر، تولید شد. او که بسیار شیفته‌ی حوزه‌ی مکانیک بود، با همکاری یک متخصص بخار، در سال ۱۸۸۹، یک سه چرخه که با قدرت بخار کار می‌کرد را تولید کرد. در ادامه آرماند، بخار را به منظور استفاده از بنزین کنار گذاشت و اولین خودروی پژو چهار چرخ بنزینی را با موتور دایملر، تولید کرد.

همکاری با متخصصان مختلف در طول سال‌ها ادامه داشت به طوریکه منجر به همکاری این برند مشهور خودروسازی با دیگر خودروسازانی همچون فورد، بی ام و و همچنین توسعه موتورهای منحصر به فرد و خاص شد.

اولین تولید انبوه با Peugeot 201

در سال 1929 اولین خودروی تولید انبوه Peugeot، یعنی 201 با سیستم شماره‌گذاری سه رقمی آن با عدد صفر در وسط، تولید شد.

13

 

Peugeot 201

201 در واقع راه‌گشای موفقیت‌های بیشتر برای پژو بود که به دنبال آن Peugeot 301 در سال 1932، پژو 401 و 601 در 1934 تولید شدند. این سیستم شماره‌گذاری همچنان در طیف وسیعی از محصولات Peugeot ادامه دارد، همچون 208، 308 و 508.

از دیگر خودروهای Peugeot در ادامه کار می‌توان به Eclipse 401 و 601 اشاره کرد.

همکاری پژو و سیتروئن

در سال 1974، پژو 38.2 درصد سهام سیتروئن را در دست داشت که میزان سهام آن در سال 1976 به 89.95 درصد افزایش یافت و به دنبال آن گروه پژو- سیتروئن (PSA) شکل گرفت.

14

پژو ۴۰۱

Peugeot در سال 1983 مدل 205 خود را رونمایی کرد که می‌توان گفت این خودرو در همه جا وجود دارد و به دنبال آن خودروی پرطرفدار GTi 205 رونمایی شد. می‌توان گفت مدل 205 که بعدها با 206 جایگزین شد، در واقع شروع داستان موفقیت این برند خودروسازی در بازار خودروهای کوچک بود. در ادامه 207 و 208 به ترتیب در سال‌های 2006 و 2012 عرضه شدند، که از مدل‌های محبوب Peugeot محسوب می‌شوند.

پژو در ایران

Peugeot که یکی از برندهای معروف در کشورمان است، می‌توان گفت از معدود خودروسازانی است که فرزندان بنیانگذار آن از سهامداران اصلی آن هستند و آن را مدیریت می‌کنند. یکی از اولین خودروهای پرفروش در ایران پژو 404 بود که بعدها با 504 جایگزین شد. 504 جزو خودروهایی است که در کشورمان طرفداران خاص خود را داشت. به دنبال آن از سال 69، مونتاژ و تولید محصولات Peugeot توسط ایران خودرو در کشورمان شروع شد. پژو ۲۰۵ و بعد از آن ۴۰۵ از دیگر خودروهای این برند موفق خودروسازی در کشورمان است که ۴۰۵ یکی از سدان‌های موفق در ایران است.  پژو ۲۰۶ نیز که نام آشنای ماشین‌های موجود در کشورمان است، در واقع نقطه عطفی در تاریخچه کاری Peugeot محسوب می‌شود که در زمان مشکلات مالی این شرکت خودروسازی تولید شد و با استقبال بسیار خوبی از سوی بازارهای خارجی رو به رو شد.

برگرفته از سایت:  بیمه دات کام (bimeh.com)