به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

اگر پروژه شما در تبریز یا اطراف آن قرار دارد، برای خرید میلگرد دستتان کاملاً باز است، چرا که تنوع کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در اطراف این شهر در مقایسه با سایر شهرها، نظیر ندارد. در این مقاله به معرفی برترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در نزدیکی این شهر و مقایسه مشخصات اصلی میلگردهای آن‌ها با یکدیگر پرداخته که خواندن آن در کنار آگاهی از قیمت آهن آلات می‌تواند برای شما راهگشا باشد.

با بهترین تولیدکنندگان میلگرد در نزدیکی تبریز آشنا شوید

همان‌طور که می‌دانید تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است و احتمالاً تعداد کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در هیچ استانی به اندازه آذربایجان شرقی نیست؛ به نحوی که این استان تبدیل به بزرگ‌ترین قطب تولید میلگرد در کشور شده است. لیست تولیدکنندگان میلگرد در این استان شامل فولاد میانه، شاهین بناب، ظفر بناب، ارگ تبریز، کاوه تیکمه داش، آذر فولاد امین و ... می‌شود که در این مقاله، به معرفی سه کارخانه اول می‌پردازیم:

 

1.کارخانه فولاد آذربایجان (میانه)

این کارخانه از نخستین پروژه‌های ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) است که در سال 1379 تأسیس شد و از سال 1380 شروع به فعالیت نمود. این کارخانه علاوه بر میلگرد، آهن اسفنجی را نیز با ظرفیت 800 هزار تن در سال تولید می‌کند. این کارخانه در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن شهر میانه واقع شده و با دارا بودن یک جاده اختصاصی که به جاده‌های بین‌المللی متصل است، امکان ارسال میلگرد به اقصی نقاط کشور و صادرات میلگرد از طریق زمینی و ریلی را دارد.

ظرفیت تولید میلگرد میانه 550.000 تن در سال است و این کارخانه در جنوب شرقی شهر تبریز و فاصله 200 کیلومتری با آن قرار دارد.

 

2.فولاد صنعت بناب (شاهین)

فولاد صنعت بناب یکی مجتمع عظیم صنعتی است که در نزدیکی شهر بناب و شهرک صنعتی همنام آن قرار دارد. این مجتمع دارای چهار کارخانه زیرمجموعه است که کارخانه شاهین، بزرگ‌ترین و مشهورترین زیرمجموعه آن محسوب می‌شود. محصول میلگرد آجدار این مجتمع در کارخانه شاهین تولید می‌شود و به همین دلیل میلگردهای آن را با نام میلگرد شاهین در بازار می‌شناسند. ظرفیت تولید این کارخانه که در سال 1386 تأسیس شده، 520.000 تن در سال است.

شاهین بناب در جنوب غربی شهر تبریز واقع شده و حدود 120 کیلومتر با این شهر فاصله دارد.

 

3.مجتمع فولاد ظفر بناب

این کارخانه به اختصار ظفر بناب نیز نامیده می‌شود و میلگردهای آن را نیز در بازار با نام میلگرد بناب می‌شناسند. عمده شهرت کارخانه ظفر بناب به دلیل تولید میلگردهای سبک‌بار و مقرون‌به‌صرفه است. این کارخانه نیز در نزدیکی شهر بناب واقع شده و همانند شاهین بناب، در سال 1386 تأسیس شده است. ظرفیت تولید میلگرد بناب 400.000 تن در سال است. این کارخانه نیز در موقعیت مشابهی با کارخانه شاهین نسبت به شهر تبریز قرار دارد.

5

تنوع انواع میلگرد کارخانه‌های نزدیک تبریز چقدر است؟

شاید با خواندن بخش قبل به این نتیجه رسیده باشید که قیمت میلگرد شاهین بناب یا ظفر با توجه به فاصله کم این کارخانه تا شهر تبریز، برای پروژه‌های موجود در این شهر و حومه آن مناسب است؛ اما قیمت میلگرد و فاصله کارخانه تولیدکننده آن تا محل پروژه، تنها معیارهای مهم در انتخاب میلگرد نیستند. برای انتخاب میلگرد یک کارخانه، باید به تنوع سایز و گرید آن نیز دقت کنید، چرا که ممکن است بر اساس نقشه‌های سازه، به بیش از یک نوع میلگرد نیاز داشته باشید و طبیعی است که خرید یکجای آن‌ها، صرفه اقتصادی بیشتری دارد. جدول زیر، تنوع سایز و گرید میلگردهای بناب، شاهین و میانه را نشان می‌دهد:

 

مقایسه تنوع سایز و گرید میلگرد بناب، میلگرد شاهین و میلگرد میانه

ردیف

نام کارخانه

گرید میلگرد تولیدی

سایز (میلی‌متر)

1

ظفر بناب

A2

8 و 10

A3

10 تا 28

2

فولاد میانه

A1

14 تا 50

A2

8 و 10

A3

12 تا 32

3

مجتمع فولاد صنعت بناب (شاهین)

A2

8 و 10

A3

12 تا 32

 

 

جدول بالا نشان می‌دهد که تنوع سایز و گرید میلگرد میانه بیشتر است و شاید خرید آن ارزش پرداخت هزینه حمل بار بیشتر تا تبریز را داشته باشد.

6

وزن میلگرد کدام‌یک از کارخانه‌های اطراف تبریز بیشتر است؟

درست است که سنگین بودن وزن یک میلگرد می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت آن باشد، اما معیاری قطعی برای اثبات این ادعا نیست. گاهی اوقات میلگردی که وزن آن به بخش پایینی بازه وزنی استاندارد و جدول اشتال نزدیک است، کیفیت بالاتری در مقایسه با میلگردهای سنگین‌وزن دارد. در جدول زیر، وزن میلگرد کارخانه‌های میانه، شاهین بناب و ظفر بناب با یکدیگر مقایسه شده است:

 

 

 

مقایسه وزن میلگرد A3 کارخانه‌های ظفر بناب، صنعت بناب و فولاد میانه

سایز میلگرد (mm)

وزن یک شاخه 12 متری میلگرد (Kg)

میلگرد میانه

میلگرد بناب

میلگرد شاهین

10

-

6.2

-

12

11

9.4

10.2

14

14.5

13.8

13.8

16

19

17.8

18.3

18

24

22.6

23.16

20

29.5

27.7

28.6

22

36

33

34.5

25

46.5

44

44.7

28

58

56

56.1

32

75

-

73.05

 

 

نکته‌ای که باید در مورد جدول بالا بدانید، این است که با وجود کمتر بودن وزن میلگرد بناب نسبت به دو کارخانه دیگر، قیمت آن از قیمت میلگرد میانه و شاهین به ازای هر کیلو بیشتر است و به همین دلیل، ممکن است قیمت هر شاخه از آن با میلگردهای شاهین و میانه تفاوتی نداشته باشد، آنچه تفاوت ایجاد می‌کند، خرید میلگرد بناب به‌صورت بندیل و ظرفیتی است که در این حالت، وزن کمتر میلگرد بناب باعث می‌شود تعداد میلگردهای بیشتری به دست شما برسد.

7

تشخیص اصالت میلگرد کارخانه‌های اطراف تبریز چگونه ممکن است؟

برای تشخیص اصالت میلگرد هر کارخانه می‌توانید به علائم اختصاری برجسته‌ای که روی بدنه میلگردهای آن حک می‌شود دقت کنید. درج مخفف نام کارخانه به همراه کدهای مربوط به روش تولید و گرید میلگرد، بر اساس استاندارد ملی ISIRI 3132 اجباری اعلام شده است. تشخیص اصالت میلگرد برترین کارخانه‌های نزدیک تبریز، با توجه به علائم زیر امکان‌پذیر است:

 

  • علامت ZN.CT برای تشخیص اصالت میلگرد بناب
  • 2 حرف F روبروی یکدیگر، برای تشخیص میلگرد میانه
  • علامت BS برای تشخیص اصالت میلگرد شاهین

 

 

از آنجایی که خرید میلگرد از درب کارخانه به‌صورت مستقیم برای اشخاص حقیقی و حتی برخی از اشخاص حقوقی امکان‌پذیر نیست، می‌توانید برای خرید میلگرد موردنیازتان به این روش، به سایت آسرون مراجعه کنید. قیمت میلگرد در این سایت منصفانه و به‌روز است و تفاوتی با قیمت درب کارخانه ندارد. اگر هنوز در مورد انتخاب هر کدام از میلگردهای بالا شک دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش این سایت تماس بگیرید.