به گزارش پایگاه خبری نشان :

پشه‌ها و مگسهای توالت دو آفت رایج خانگی هستند که میتوانند آزاردهنده باشند و سلامتی را به خطر بیندازند. پشه ها به دلیل نیش خارش دار و توانایی آنها در انتقال بیماری هایی مانند مالاریا، تب دنگی و ویروس زیکا شناخته شده اند. از سوی دیگر، مگسهای توالت که به نام مگس فاضلاب نیز شناخته میشوند، جذب مناطق مرطوب مانند فاضلاب و توالت میشوند و میتوانند باکتریها و سایر عوامل بیماریزا را پخش کنند. در این مقاله به بررسی راهکارهای موثر برای از بین بردن پشه توالت می پردازیم. ضمن اینکه گاهی اوقات باید به علائم تجمع پشه ها دقت کنید که ممکن است به دلیل گرفتگی لوله توالت باشد و در اینگونه مواقع باید با شماره شبانه روزی لوله بازکنی در تهران تماس بگیرید تا برای رفع گرفتگی توالت اقدام شود.

خطرات بهداشتی پشه و مگس توالت

پشه ها نه تنها آفت آزاردهنده ای هستند بلکه ناقل بیماری های مختلفی نیز هستند. به عنوان مثال، مالاریا یک بیماری تهدید کننده زندگی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. تب دنگی و ویروس زیکا نیز توسط پشه ها منتقل می شوند و می توانند علائم شدیدی را به خصوص در جمعیت های آسیب پذیر مانند زنان باردار و کودکان ایجاد کنند. از سوی دیگر، مگسهای توالت بهعنوان انتقال مستقیم بیماریها شناخته نشدهاند، اما میتوانند باکتریها و سایر عوامل بیماریزا را از مناطق آلوده به سطوح آمادهسازی غذا پخش کنند و خطر ابتلا به بیماریهای ناشی از غذا را افزایش دهند.

آیا پشه توالت نیش می زند؟

00

پشه ها و مگس های کوچک ممکن است در توالت وجود داشته باشند، اما بعید است که افراد را نیش بزنند. پشه ها جذب دی اکسید کربن و گرمای بدن می شوند و مگس های کوچک جذب مواد آلی در حال پوسیدگی می شوند، بنابراین بیشتر به سمت افرادی که از توالت استفاده می کنند یا هر ماده آلی موجود در توالت مانند ادرار یا مدفوع جذب می شوند. با این حال، حذف پشه ها و مگس های کوچک در توالت برای جلوگیری از خطر انتقال بیماری بسیار مهم است.

روش های رایج از بین بردن پشه ریز توالت

چندین روش متداول برای از بین بردن پشه توالت وجود دارد. یکی از موثرترین راه ها، از بین بردن محل زاد و ولد آنهاست. پشه ها تخم های خود را در آب راکد می گذارند، بنابراین مهم است که هر گونه منابع آب راکد در توالت را حذف کنید. استفاده از مواد دافع پشه، هم روی بدن و هم در محیط اطرافتان، می تواند به کاهش جمعیت پشه ها کمک کند. علاوه بر این، نصب توری روی پنجره توالت می تواند از ورود پشه جلوگیری کند. در محیط های نمناک معمولا این نوع پشه ها بیشتر دیده می شوند. در شهرهای شمالی و در فصل گرم سال، از موارد شایع است. البته اگر به دلیل وجود نشتی در لوله فاضلاب یا گرفتگی لوله فاضلاب باشد می توانید با شماره لوله بازکنی رشت شبانه روزی و ارزان تماس بگیرید.

روش های طبیعی برای از بین بردن پشه توالت

اگر روش های طبیعی را ترجیح می دهید، چندین گزینه برای از بین بردن پشه توالت فرنگی وجود دارد. گذاشتن گلدان گیاهان دافع پشه در توالت مانند سیترونلا، علف لیمو و اسطوخودوس می تواند به دور نگه داشتن پشه ها کمک کند. همچنین می توانید با استفاده از روغن اکالیپتوس، نعناع فلفلی یا روغن درخت چای، اسپری دافع پشه تهیه کنید. یکی دیگر از روش های طبیعی این است که ماهی های پشه خوار مانند گامبوزیا یا گوپی را به حوضچه های زینتی یا آب نماها وارد کنید، زیرا آنها از لارو پشه تغذیه می کنند.

مخلوط جوش شیرین، سرکه و آب جوش

2/1 فنجان جوش شیرین را با 4/1 فنجان سرکه سفید مخلوط کنید و مخلوط را در فاضلاب توالت بریزید. بگذارید 5-10 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. این می تواند به از بین بردن هر گونه لارو مگس یا تخم در زهکش کمک کند.

استفاده از روغن

روغن اسطوخودوس: چند قطره روغن اسطوخودوس را با یک فنجان آب مخلوط کرده و در توالت اسپری کنید تا پشه ها و مگس ها را دفع کند.

روغن اکالیپتوس

چند قطره روغن اکالیپتوس را با یک فنجان آب مخلوط کنید و آن را در توالت اسپری کنید تا پشه های ریز توالت دفع شود.

محلول سرکه و آب

مقدار مساوی آب و سرکه سفید را با هم مخلوط کرده و در توالت اسپری کنید. این روش یکی از روش های خانگی و موثر برای از بین بردن پشه ریز توالت فرنگی است.

سیر

چند حبه سیر را له کنید و در یک فنجان آب بجوشانید. مخلوط را صاف کرده و در توالت اسپری کنید تا پشه ها و مگس ها دفع شوند.

کافور

یکی دیگر از روش های خانگی و طبیعی برای از بین بردن مگس توالت، استفاده از کافور می باشد. چند عدد قرص کافور را در یک کاسه آب بریزید و آن را در توالت بگذارید تا پشه ها را دفع کند.

توالت را تمیز نگه دارید

تمیز کردن منظم توالت و خشک نگه داشتن آن می تواند به جلوگیری از تولید مثل پشه ها و مگس ها در آب های راکد کمک کند.

دارچین و آب

چند چوب دارچین را در یک قابلمه آب بجوشانید. مخلوط را در یک بطری اسپری بریزید و آن را در توالت اسپری کنید تا پشه ها و مگس ها را دفع کند.

لیمو و میخک

یک لیمو را از وسط نصف کنید و چندین میخک را داخل آن فرو کنید. نصف لیمو را در توالت قرار دهید تا پشه ها و مگس ها را دفع کند.

سرکه سیب و صابون ظرفشویی

مقدار مساوی از سرکه سیب و آب را در یک کاسه مخلوط کنید. چند قطره صابون ظرفشویی را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید. کاسه را در توالت بگذارید تا مگس توالت را به دام بیاندازید و بکشید.

روش های شیمیایی برای از بین بردن پشه توالت

000

اگر درمانهای طبیعی و راهحلهای خانگی در از بین بردن مگس توالت مؤثر نیستند، میتوانید از روشهای شیمیایی استفاده کنید. حشره کش های مختلفی وجود دارد که به طور خاص برای کنترل مگس توالت طراحی شده اند. این حشره کش ها را می توان به طور مستقیم در زهکشی ها و توالت ها برای کشتن مگس ها اسپری کرد. با این حال، مهم است که دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید و هنگام استفاده از محصولات شیمیایی از تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید.

چند نوع پشه توالت وجود دارد؟

هیچ گونه خاصی از پشه وجود ندارد که به عنوان "پشه توالت" شناخته شود. پشه ها گروه متنوعی از حشرات هستند که به خانواده Culicidae تعلق دارند و بیش از 3500 گونه شناخته شده از پشه در سراسر جهان وجود دارد. برخی از گونههای پشهها در آبهای راکد تولید مثل میکنند، که میتواند شامل آب در کاسه توالت و سایر قسمتهای حمام باشد. با این حال، پشهها میتوانند در مناطق دیگر خانه مانند آب ایستاده در گلدانهای گیاهی یا آب باران جمعآوری شده در ظروف بیرون از خانه نیز رشد کنند. برای جلوگیری از تولید مثل پشه ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری های منتقله از طریق پشه، حذف تمام منابع آب راکد در خانه و اطراف آن بسیار مهم است.