به گزارش پایگاه خبری نشان :

هر ساله، هزاران دانش‌آموز در سراسر ایران برای شرکت در آزمون کنکور دست به کار می‌شوند؛ این آزمون، به عنوان یکی از مهم‌ترین و دشوارترین آزمون‌های داخلی کشور شناخته می‌شود و برای ورود به دانشگاه‌های برتر و معتبر، شرکت در آن اجباری است. با این حال، نتایج آزمون کنکور نه تنها به عواملی مانند سطح تحصیلات و استعداد ، توانایی و پشتکار دانش‌آموز بستگی دارد، بلکه نقش والدین نیز در این فرآیند بسیار مهم است؛ در این مقاله، به بررسی نقش والدین در رتبه برتر شدن کنکوری‌ها خواهیم پرداخت.

چگونگی تاثیر والدین در رتبه برتر شدن فرزندشان در کنکور

بهتر است بدانید جو و فضای کنکور یک فضای پر از استرس، تنش و فشار روانی است؛ فرزند شما هر چقدر در سال های تحصیل خود عملکرد عالی داشته باشد، وقتی وارد جو کنکور می شود ناخودآگاه دچار استرس و اضطراب شدید می شود و اگر این تنش و فشار روانی کنترل نشود، نمی تواند عملکرد خوبی در سال کنکور داشته باشد.

والدین اولین و بزرگترین پناهگاه و نقطه امن دانش آموزان هستند و زمانی که دانش آموز وارد مرحله کنکوری بودن می شود، وظایف والدین این است که تمامی تلاش خود را به کارگیرند تا بتوانند تا حد زیادی اضطراب و فشار روانی فرزندشان را کاهش دهند؛ توجه داشته باشید برای حرکت کردن، کمی رنج کشیدن لازم است، بنابراین سعی نکنید با اضطراب داوطلب کنکور را به صفر برسانید.

اضطراب را به صفر نرسانید؛ برای حرکت کمی رنج کشیدن لازم است

نکات مهمی که والدین کنکوری ها باید به آن توجه داشته باشند

گاهی اوقات والدین با وجود اینکه نگران فرزند خود هستند و قصد کمک به او را دارند، کارهایی را انجام می دهند که نتیجه عکس می دهد و تنها اضطراب داوطلب کنکور را بیش از پیش میکند؛ در ادامه نکات مهمی را که در سال کنکور فرزند خود باید به آنها توجه داشته باشید را برای شما شرح می دهیم:

برای رتبه برتر شدن به استراحت و تفریح فرزند خود اهمیت دهید

برخی از مادر و پدرها با این تفکر که فرزند من هرچه تایم مطالعاتی بیشتری داشته باشد در کنکور موفق تر است، از فرزند خود میخواهند تمام تفریحات و ساعت های استراحت خود را به صفر برساند و تمام تمرکز خود را بر روی مطالعه کنکور بگذارد؛ بهتر است بدانید اگر دانش آموز در برنامه مطالعاتی کنکور خود هیچ استراحت و تفریحی نداشته باشد، بعد از گذشت مدتی دیگر نمی تواند مثل قبل درس بخواند و دچار عدم تمرکز شدیدی خواهد شد.

اگر به نحوه برنامه ریزی کنکور رتبه برترها نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد برخلاف عقیده شما، آنها ساعاتی را برای استراحت و تفریح در نظر گرفته بودند؛ مغز برای اینکه بتواند اطلاعاتی بیشتری را در خود ثبت کند نیاز به استراحت دارد، مطالعه مداوم و بدون استراحت، تنها مغز فرد را خسته خواهد کرد.

دست از مقایسه کردن بردارید

برخی از مادر و پدرهای عزیز با این تفکر که اگر فرزند خود را با دیگری مقایسه کنم، بیشتر تلاش میکند و کنکور را جدی تر می گیرد، دست به همچین کاری میزنند؛ بهتر است بدانید مقایسه کردن بزرگترین کار اشتباهی است که والدین می توانند انجام دهند؛ با مقایسه فرزند خود با فردی که بیشتر تلاش میکند و موفق تر است، باعث می شود فرزند شما ابتدا اعتماد به نفس خود را از دست دهد، استرس او افزایش یابد؛ با افزایش استرس و اضطراب، تمرکز او نیز از دست می رود.

شاید اینطور ببینید که فرزند شما ساعت مطالعه خود را افزایش داده است، اما به هیچ عنوان مطالعه او مفید و عمیق نخواهد بود و آنگونه که باید در ذهن او ثبت نمی شود و در پاسخ به سوالات کنکور دچار فراموشی خواهد شد؛ بنابراین اگر واقعا به فکر رشد فرزند خود چه در کنکور و چه در هر مرحله از زندگی او هستید، دست از مقایسه کردن او با دیگران بردارید.

عواقب مقایسه فرزند کنکوری خود با دیگران

برای رتبه برتر شدن به فرزند خود اعتماد به نفس بدهید

بهتر است بدانید برخی از دانش آموزان که در سال های تحصیل خود موفق عمل کرده اند، در کنکور نتوانسته اند رتبه دلخواه خود را کسب کنند، همچنین برخی از دانش آموزان که نمرات بالایی در طول تحصیلات خود کسب نکردند اما در کنکور موفق عمل کردند و رتبه خوبی را کسب کردند؛ بنابراین اگر دوست دارید فرزند شما در کنکور رتبه برتر شود، به جای تحقیر او، به او اعتماد به نفس دهید؛ به او یادآوری کنید که توانایی و استعداد رتبه برتر شدن را دارد و به او باور دارید؛ اما مورد را نیز لحاظ کنید که اگر در کنکور رتبه خوبی را کسب نکرد، شما پشتش را خالی نخواهید کرد.

بیش از حد کنترل گر یا بی خیال نباشید

بیش از حد کنترل کردن فرزند خود در سال کنکور تنها باعث خستگی او می شود و علاقه خود را نسبت به مطالعه و ادامه تحصیل از دست می دهد؛ همچنین بیش از حد بی خیال بودن باعث می شود فرزند شما آنگونه که باید کنکور را جدی نگیرد و برای آن تلاش نکند؛ بنابراین سعی کنید تعادل را برقرار کنید، به فرزند خود نشان دهید که به آنها توجه می کنید؛ به آنها یادآوری کنید رتبه برتر شدن برای آنها چه مزایایی دارد.

درباره کنکوری بودن فرزند خود در هیچ مکانی سخن نگویید

یکی دیگر از اشتباهات بزرگ والدین این است که معمولا پشت تلفن یا به هر مهمانی یا دید و بازدیدی که می روند از کنکوری بودن فرزند خود دیگران را آگاه می کنند و درباره تلاش و اهداف فرزند خود تعریف میکنند؛ این کار باعث می شوند فرزند شما استرس شدیدی بگیرد و مدام از خود بپرسد اگر در کنکور رتبه برتر نشود چه اتفاقی می افتد؟ واکنش مادر و پدرش چه خواهد بود و دیگران درباره او چه فکری خواهند کرد؛ تمامی اینها سرعت داوطلب کنکور را در مطالعه کاهش می دهند و نمیگذارند مطالعه مفیدی داشته باشد؛ بنابراین تا مشخص شدن نتایج هیچ صحبتی درباره کنکوری بودن فرزند خود و اهدافی که در سر دارد نکنید.

بهتر است بدانید موارد بیشتری وجود دارد که بهتر است والدین عزیز برای موفقیت فرزندشان در کنکور، آنها را رعایت کنند؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحه توصیه هایی برای والدین کنکوری ها مراجعه کنید.

به طور کلی نقش والدین برای فرزند کنکوری خود این است که او را از استرس، تنش و فشار روانی بیش از حد که باعث از بین رفتن تمرکز او می شود و حرکت او را کند میکند، دور کنند؛ اما گاهی اوقات والدین علت استرس فرزند کنکوری خود را نمی دانند و نمی توانند به او کمکی کنند؛ اگر فرزند شما با وجود حمایتی که از او می کنید، همچنان دارای اضطراب شدید است، پیشنهاد میکنیم از فرزند خود بخواهید در جلسات مشاوره کنکور شرکت کند.

در این مقاله نکات بسیار مهمی را که والدین در سال کنکور فرزند خود باید به آنها توجه داشته باشند را برای شما شرح دادیم؛ از اینکه تا انتها با ما همراه بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.