به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

بهترین کشور سیستم درمانی

سیستم بهداشت و درمان هر کشور یکی از مهم‌ترین سیستم‌های آن است که نه تنها بر رفاه عمومی جامعه تاثیر دارد، بلکه در میزان محبوبیت آن کشور برای جذب پزشکان بین‌المللی نیز تاثیرگذار است. جالب است بدانید که سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیش بینی کرده است که تا سال 2030، جهان به بیش از 9 میلیون و 900 هزار پزشک، دندانپزشک، پرستار، ماما و … نیاز خواهد داشت! این به معنای آن است که سیستم بهداشت و درمان نیز باید همگام با این نیاز رشد کند و پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) سیستم‌های بهداشت و درمان کشورها را با ارزیابی طیف وسیعی از عوامل، مانند میزان دسترسی به خدمات درمانی، نتایج معالجه بیمار، زمان انتظار و کارایی سیستم، رتبه بندی می‌کند. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، کشورهای برتر از نظر کیفیت مراقبت‌های بهداشتی بیشتر در اروپا هستند.

در این مقاله به سراغ کشورهایی می‌رویم که گفته می‌شود این 4 کشور بهترین سیستم درمانی و بهداشتی را دارند! اگر شما هم مشتاق هستید ببینید بهترین سیستم بهداشت و درمان دنیا متعلق به کدام کشورها است، این مقاله را از دست ندهید.

کشورهای دارای بهترین سیستم بهداشت و درمان

در این قسمت به معرفی کشورهایی می‌پردازیم که دارای سیستم پزشکی پیشرفته، امکانات و ابزارهای به‌روز پزشکی، سرمایه گذاری بالا در سیستم بهداشت و درمان و کادر ماهر در زمینه پزشکی هستند.

کشورهایی که در ادامه مشاهده می‌کنید بر اساس معیارهای زیر انتخاب شده‌اند:

  • بودجه اختصاص داده شده به سیستم بهداشت و درمان
  • تجهیزات و فناوری‌های پزشکی
  • سطح و کیفیت آموزش پزشکی
  • حقوق بیمار
  • خدمات ارائه شده به بیماران، معلولان و سالمندان
  • مطالعات و پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی

 

از طرف دیگر مهاجرت کاری یکی از مهمترین روشهای مهاجرت است؛ تعیین بهترین کشور برای مهاجرت کاری نیاز به بررسی دقیق در حوزه کاری شما دارد. در ادامه لیست کشورهای مناسب در حوزه پزشکی و درمان خدمت شما ارائه می شود.

بلژیک

بر اساس شاخص مراقبت‌های بهداشتی موسسه Legatum، بلژیک به عنوان دارای بهترین سیستم مراقبت‌های بهداشتی در جهان رتبه بندی شده است. بلژیک با امتیاز 83.8 از نظر دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی و نتایج سلامت در بالاترین رتبه قرار دارد.

این رتبه بندی عوامل مختلفی مانند امید به زندگی، مرگ و میر نوزادان و دسترسی به خدمات درمانی و بهداشتی را در نظر می‌گیرد. سیستم قدرتمند مراقبت‌های بهداشتی و متخصصان پزشکی ماهر و آموزش دیده، عوامل کلیدی موثر در کسب این رتبه توسط بلژیک هستند.

یکی دیگر از دلایل موفقیت بلژیک در به دست آوردن رتبه "بهترین سیستم بهداشت و درمان دنیا"، تاکید شدید آن بر مراقبت‌های پیشگیرانه است. این کشور برنامه‌های متعددی را برای ترویج زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌ها اجرا کرده که به کاهش شیوع بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی کمک کرده است. علاوه بر این، سیستم درمان و بهداشت بلژیک به شدت غیرمتمرکز است و امکان انعطاف پذیری و پاسخگویی بیشتر به نیازهای درمانی محلی را فراهم می‌کند.

تمرکز قوی بر تحقیق و نوآوری نیز از دلایل دیگری است که بلژیک را به بهترین رتبه در سیستم بهداشت و درمان رسانده است. این کشور دارای زیرساخت‌های تحقیقاتی بسیار توسعه‌یافته است و بسیاری از مؤسسات بهداشتی مشهور جهان از جمله بیمارستان‌های دانشگاه KU Leuven و دانشگاه کاتولیک د لووین را در خود جای داده است. این موسسات به بلژیک کمک کرده‌اند تا درمان‌ها و فناوری‌های پیشرفته را توسعه دهد و همچنین متخصصان پزشکی بسیار ماهر را از سراسر جهان جذب کند.

سوئد

سوئد یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در زمینه بهداشت و درمان است. این کشور علاوه بر داشتن تجهیزات پیشرفته پزشکی، بهترین سیستم بهداشت و درمان را دارد و به آموزش پزشکان خود اهمیت زیادی می‌دهد؛ به طوری که دوره‌های کارآموزی این کشور با دانش به‌روز پیوسته به پزشکان ارائه می‌شود و برای گسترش دانش و مهارت‌های آنها زمینه‌های لازم فراهم شده است.

این کشور همچنین مراکز درمانی زیادی را در دسترس مردم قرار داده است تا به آسانی به خدمات عمومی پزشکی دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، سوئد به دلیل خدمات درمانی بلند مدتی که به معلولان و سالمندان ارائه می‌دهد نیز به خوبی شناخته شده است. همچنین بر خلاف بسیاری از کشورها در سوئد افراد می‌توانند مستقیماً به پزشک متخصص دسترسی داشته باشند اما در اکثر مواقع، مراکز درمانی کار را برای بیماران راحت کرده و آنها را به یک متخصص ارجاع می‌دهند.

جالب است بدانید که سوئد حدود 10 درصد از تولید ناخالص ملی خود را در زمینه بهداشت و درمان سرمایه گذاری می‌کند!

بخش عمده‌ای از صادرات سوئد را دارو و به خصوص داروهای آسم و زخم معده تشکیل می‌دهد. تا کنون سه مورد از داروهای ساخت این کشور به پرفروش‌ترین داروهای جهان تبدیل شده‌اند! پیشرفت سیستم بهداشت و درمان سوئد به دلیل مطالعات گسترده این کشور در زمینه دارو، آزمایشگاه، تجهیزات و ابزارهای پزشکی است.

بنابراین عجیب نیست که سوئد با چنین سیستم پیشرفته‌ای در بهداشت و درمان به یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت پزشکان ایرانی تبدیل شده است!

آلمان

آلمان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه گسترش فناوری‌های پزشکی است. جالب است بدانید که بودجه‌ای که آلمان سالانه به سیستم بهداشت و درمان خود اختصاص می‌دهد از میانگین بودجه سایر کشورهای اتحادیه اروپا برای این سیستم، بیشتر است! سیستم بهداشت و درمان کارآمد به همراه تکنولوژی به‌روز پزشکی، باعث شده آلمان یکی از بهترین کشورها در زمینه بهداشت و درمان باشد.

در آلمان کلیه افراد ملزم به داشتن بیمه سلامت هستند. افراد می‌توانند بیمه خود را از شرکت‌هایی که با درصد سود بسیار پایین (نزدیک به صفر) خدمات بیمه سلامت ارائه می‌دهند دریافت کنند یا از بیمه‌های خصوصی استفاده کنند.

طبق گزارشی که در سال 2021 منتشر شد، آلمان یکی از کشورهایی بود که هزینه ویزیت پزشک را برای بیماران حذف کرد و از این طریق مسیری برای ارائه خدمات درمانی باکیفیت و مقرون به صرفه را ایجاد نمود.

نکته جالب توجه این است که آلمانی‌ها جزو سالم‌ترین افراد جهان هستند و یکی از کارآمدترین سیستم‌های درمانی جهان را دارد. این کشور پس از شیوع کرونا، نیاز ویژه‌ای به کادر درمان پیدا کرد. این نیاز همراه با جذابیت‌های آن به عنوان یکی از بهترین سیستم های بهداشت و درمان دنیا، باعث شد عده زیادی از کادر درمان برای مهاجرت به آلمان اقدام کنند.

تایوان

تایوان در کمال تعجب یکی از بهترین سیستم های درمانی و بهداشتی در جهان را دارد. مراقبت‌های بهداشتی در این کشور مقرون به صرفه است و کادر درمان تایوان بسیار ماهر هستند. هم امکانات بهداشتی خصوصی و هم دولتی از کیفیت بالایی برخوردار هستند؛ بنابراین اکثر جامعه از خدمات درمانی باکیفیتی بهره‌مند می‌شوند.

بیمه سلامت عمومی در تایوان توسط دولت از طریق سیستم بیمه سلامت ملی مدیریت می‌شود. بر خلاف بسیاری از کشورها، خدمات درمانی در تایوان رایگان نیست اما مردم تنها 20 الی 30 درصد هزینه‌های درمانی را می‌پردازند و بعدا این مبلغ به آنها بازگردانده می‌شود! هر فردی که بیش از 4 ماه8 در تایوان بماند، ملزم است که بیمه سلامت عمومی تایوان را دریافت کند.

یکی از معایب تایوان می‌تواند زمان انتظار طولانی بیماران برای دریافت خدمات دولتی باشد؛ در این صورت بسیاری از افراد به جای آن از سیستم مراقبت‌های بهداشتی خصوصی استفاده می‌کنند و هزینه را با بیمه پزشکی بین‌المللی پوشش می‌دهند.