به گزارش پایگاه خبری نشان :

یکی از مواردی که در سال‌های اخیر کاربردهای زیادی را در صنایع گوناگون به‌دست آورده‌است، فناوری نانو است. درواقع نانو به معنای کار کردن با مواد در مقیاس مولکول یا حتی اتم است که طی سال‌های اخیر، در کشور ما نیز مانند بسیاری از نقاط جهان با پیشرفت‌های قابل‌توجهی روبه‌رو شده‌است. یکی از کاربردهای مهم این فناوری، تولید رنگ نانو است.

در این نوشته تلاش می‌کنیم تا این دسته از رنگ‌ها را معرفی و پس از بیان مزایا و معایب استفاده، انواع آن و عوامل موثر بر قیمت رنگ نانو را مورد بررسی قرار دهیم. این مقاله را تا پایان بخوانید.

رنگ نانو چیست؟

برخلاف گذشته، رنگ نمای ساختمان در سال‌های اخیر با ورود فناوری‌های مختلف از تنوع بیشتری برخوردار شده‌است که هرکدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود هستند. یکی از همین انواع رنگ‌ها که از تکنولوژی ذرات در مقیاس کمتر از یک میکرومتر بهره می‌برد، رنگ نانو است.

همان‌طور که در مقدمه بیان شد، فناوری نانو یک دانش و تکنولوژی در مقیاس کمتر از یک میکرومتر است. درواقع نانو تکنولوژی به تحقیق و بررسی ذرات بسیار کوچکی درزمینه‌های مختلفی چون شیمی، زیست، فیزیک، دانش مواد و مصالح و مهندسی می‌پردازد.

درحقیقت رنگ‌های ساختمانی نانو نیز با تکیه بر همین فناوری تولید می‌شوند و ذره‌ای به نام رزین اکریلیک در آن‌ها وجود دارد که باعث می‌شود علی‌رغم ظاهری مشابه با رنگ‌های معمولی، محصولی ویژه را پدید آورد. گفتنی است که این دسته از رنگ‌ها از جنس مایع هستند و نیازی به حلال ندارند.

استفاده از فناوری نانو در رنگ‌های ساختمانی کمک می‌کند تا ناخالصی‌های هوا مانند گردوغبار و دود، به دیوارها و نمای ساختمان نفوذ نکند. این دیوارها همچنین عایق مناسبی را برای رطوبت و حرارت هستند و طبیعتاً هرچه کیفیت این ذرات استفاده‌شده در رنگ بالاتر باشد، قیمت رنگ نانو نیز افزایش می‌یابد.

  • مزایای استفاده

استفاده از رنگ نانو برای دیوار و نمای ساختمان مزایای متعددی دارد. در این بخش به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. بدون نیاز به حلال و دوست‌دار طبیعت؛

2. مقاوم در برابر نفوذ باران و رطوبت محیط؛

3. قدرت چسبندگی بالا برای استفاده بر سطوح مختلفی مثل چوب، فلز، گچ، سیمان و بتن؛

4. کاربرد در رنگ‌آمیزی و عایق‌کاری سطوح؛

5. مقاومت بالا مقابل رشد باکتری، قارچ و کپک؛

6. شستشوی آسان به‌وسیلهٔ آب، آب و صابون و… ؛

7. مقاوم در برابر اشعهٔ UV خورشید؛

8. قابل‌اجرا با انواع وسایل رنگ‌آمیزی؛

9. ماندگاری بسیار بالا؛

10. مقاومت بالا مقابل ذرات معلق در هوا؛

11. ایجاد صرفه‌جویی در مصرف انرژی ساختمان؛

12. سرعت خشک‌شدن بالا (حدود 4 ساعت).

  • معایب استفاده

استفاده از رنگ نانو در کنار معایب مزایای خود، معایبی نیز دارد که پیش از استفاده باید از وجود آن‌ها آگاه باشید:

1. ایجاد ویسکوزیتهٔ بالا (مقاومت دربرابر جاری‌شدن)؛

2. دسترسی دشوار در بسیاری از مناطق ( امروزه با خرید اینترنتی تا حدودی برطرف شده‌است)؛

3. تشکیل تراکم؛

4. نیاز به نیروی کار حرفه‌ای؛

طبیعی است که هرچه شدت این مزایا و معایب در محصول متفاوت باشد، بر کیفیت و قیمت رنگ نانو تأثیر مستقیمی خواهد داشت.

انواع رنگ نانو

رنگ نانو ساختمان را به‌طورکلی می‌توان به 8 دسته تقسیم کرد. در این بخش به بررسی انواع این رنگ‌ها می‌پردازیم:

1. رنگ عایق رطوبتی

رنگ نانو عایق رطوبتی یکی از انواع این رنگ‌هاست که استفاده از آن باعث می‌شود تا سطوح در برابر مایعاتی مثل آب، روغن و... آسیب نبینند. این رنگ‌ها در برابر اشعهٔ فرابنفش و تغییرات دمایی فصل‌های سرد و گرم سال مقاومت بالایی دارند و از آن‌ها برای عایق کردن استخر، مخازن آبی ساخته‌شده از بتن، پشت‌بام و مکان‌های مرطوبی چون حمام و دستشویی استفاده می‌شود.

2. رنگ ضدخوردگی

رنگ‌های ضدخوردگی باعث می‌شوند که قطعات فلزی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم شوند. با استفاده از این دسته رنگ‌ها، از فلزات در برابر رطوبت، آب‌وهوا، مواد شیمیایی و اکسیدشدن محافظت می‌کند. با توجه به همین ویژگی‌ها، رنگ ضدخوردگی در میزان دوام و ماندگاری سطح تأثیر می‌گذارد.

3. رنگ عایق حرارتی

برای رنگ‌آمیزی سطوح فلزی که در معرض درجه حرارت‌های بالا قرار می‌گیرند، از رنگ عایق حرارتی استفاده می‌شود، به دلیل همین قابلیت، این رنگ‌ها در صنعت هوافضا و هواپیماسازی کاربردهای فراوانی دارند. عایق‌کاری حرارتی لوله‌های آب سرد و گرم، کانال‌های تهویه و انتقال هوا، اجاق‌های صنعتی و...، بخشی از کاربردهای اصلی این رنگ‌ها محسوب می‌شوند.

4. رنگ ضدخراش

رنگ ضدخراش ویژگی‌های مکانیکی سطح را ارتقا می‌دهد، به این معنا که سفتی و سختی آن را افزایش می‌دهد و درنتیجه عمر قطعات و محصولات بیشتر می‌شود. استفاده از این نوع رنگ، انتخابی ایده‌آل برای مکانی‌هایی است که امکان روغن‌کاری ندارند و طبیعتاً هرچه این افزایش ویژگی‌های مکانیکی بیشتر باشد، قیمت رنگ نانو ضدخراش نیز بیشتر خواهد بود.

5. رنگ ضدباکتری

رنگ ضدباکتری از رشد میکروارگانیسم‌ها بر روی سطوح جلوگیری می‌کند یا حداقل سرعت رشد آن‌ها را کاهش می‌دهد. استفاده در صنایع بهداشتی و درمانی، اصلی‌ترین کاربرد این دسته از رنگ‌هاست.

6. رنگ خود ترمیم‌شونده

همان‌طور که احتمالاً از نام آن مشخص است، این نوع از رنگ‌ها حاوی مواد خاصی هستند که در صورت آسیب‌دیدن، رنگ آن‌ها آزاد و سطح به‌سادگی ترمیم می‌شود.

7. رنگ نوشت‌ناپذیر

پاک کردن نوشته‌ها از روی سطوح مختلف، عملی دشوار است که هزینهٔ زیادی هم دارد. برای پیشگیری از این مشکلات، از رنگ نانو برای دیوار استفاده می‌شود. درواقع رنگ نوشت‌ناپذیر، وظیفهٔ حل این مشکل را برعهده دارد.

8. رنگ ضدانعکاس

رنگ ضدانعکاس، شفاف و فاقد رنگدان است و موجب کاهش بازتاب در سمت تابشی می‌شود.

سخن پایانی

تولید رنگ یکی از کاربردهای فناوری نانو در صنایع مختلف است. به کمک این فناوری که در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های چشم‌گیری مواجه شده، محصولاتی پدید آمده‌است که رنگ نانو نام دارد.

برای استفاده از رنگ نانو برای دیوار و سایر سطوج ساختمانی و صنعتی، انواع مختلفی از آن را می‌توان انتخاب کرد. رنگ عایق رطوبتی، رنگ ضدخوردگی، رنگ عایق حرارتی و... انواع مختلف این رنگ‌ها هستند در این نوشته معرفی کردیم.

در پایان نیز گفتنی است که هرکدام از انواع این رنگ‌ها، دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خود هستند. طبیعی است که قیمت رنگ نانو با کیفیت و تاثیرگذاری آن ارتباط مستقیمی دارد.

منبع: https://nanosharkco.com/%d8%b1%d9%86%da%af-%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86