به گزارش پایگاه خبری نشان :

پمپ وکیوم یا خلا از انواع تجهیزات صنعتی پرکاربرد است که از طریق ایجاد خلا داخل محفظه ای به نام سیلندر فشاری کمتر از فشار جو ایجاد کرده و سبب مکش توسط دستگاه می شود. پمپ وکیوم از لحاظ نوع عملکرد و توان به دو دسته تک مرحله ای و دو مرحله ای تقسیم می شوند که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پمپ وکیوم تک مرحله ای و دو مرحله ای تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پمپ وکیوم چیست؟

پمپ وکیوم تجهیزی است که گاز یا ذرات هوا را از محیطی بسته حذف می کند تا به خلا جزیی دست یابیم. اگر فشار یک محیط از فشار جو کمتر شود در محیط خلا ایجاد خواهد شد. در این حالت فشار داخل محیط کمتر از فشار بیرون است. پمپ وکیوم دستگاهی است که ذرات گاز و هوا را از محیطی حذف کرده و فشار داخلی تجهیز را پایین تر از فشار محیط بیرونی تبدیل می کند. قدرت پمپ خلا یا پمپ وکیوم بر حسب میزان مکش حجم گاز در متر مکعب در ساعت محاسبه می شود. انواع پمپ وکیوم را می توان از جنبه های مختلف طبقه بندی کرد. از منظر سیستم خنک کنندگی می توان پمپ خلا را در دسته های خشک، آبی و روغنی طبقه بندی کرد. پمپ وکیوم خشک در محیط هایی بسیار خورنده استفاده می شوند. هیچ سیالی نظیر آب یا روغن در آن نیست و هوا خنک کاری آن را انجام می دهد. پمپ وکیوم روغنی در مقایسه با نوع خشک دقت بالاتری دارد. پمپ وکیوم آبی پمپی است که از آب جهت خنک کاری استفاده می کند. می توان پمپ خلا را از منظر عملکرد و توان نیز به دو دسته تک مرحله ای و دو مرحله ای تقسیم بندی کرد.

پارامترهای مورد توجه در زمان خرید پمپ تک مرحله ای و دو مرحله ای

در زمان خرید پمپ وکیوم از نوع تک مرحله ای یا دو مرحله ای توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

  • میزان خلا ای که پمپ ایجاد می کند می بایست مورد توجه قرار گیرد، هرچه میزان خلا ایجاد شده بیشتر باشد قدرت پمپ بیشتر خواهد بود.
  • قدرت مکش پمپ از پارامترهای قابل توجه است.
  • پمپ های وکیوم از نوع خشک، آبی و یا روغنی هستند. از هر کدام از این پمپ ها در محل مخصوص می بایست استفاده کرد، برای مثال در محیط هایی که خورندگی بالایی دارند از پمپ وکیوم خشک استفاده می شود.
  • در خرید تجهیزات صنعتی نظیر پمپ وکیوم یا خرید گیربکس SEW توجه به برند سازنده اهمیت داشته وعلاوه بر عملکرد بهتر، طول عمر بالاتری را برای تجهیز صنعتی ایجاد می کند.
  • قیمت پمپ وکیوم
  • توان عملکرد پمپ خلا

پمپ وکیوم تک مرحله ای

پمپ وکیوم تک مرحله ای از سیلندر استاتور و روتور تشکیل شده است. خلا تولید شده توسط این پمپ از 0.1 تا 2 میلی بار متفاوت است. وجود برق در این پمپ الزامی است زیرا در صورت قطع جریان برق مکش پمپ بلافاصله قطع می شود. هرکدام از پمپ های روغنی، آبی و خشک می توانند از نوع تک مرحله ای باشند.

پمپ وکیوم دو مرحله ای

پمپ های دو مرحله ای علاوه بر ساختار پمپ های تک مرحله ای دارای محفظه  پشتیبان روتور، استاتور و پیستون اضافی هستند. در مرحله اول فشار خلا به اندازه پمپ های تک مرحله ای بین 0.1 تا 2 میلی بار می شود و در ادامه و در مرحله بعدی این فشار تا هزارم میلی بار کاهش پیدا می کند. برتری پمپ دو مرحله ای در مقایسه با نوع تک مرحله ای آن است که با قطع جریان برق عملیات ایجاد خلا در پمپ به سرعت قطع نشده و مکش در دو مرحله ادامه پیدا می کند. پمپ های دو مرحله ای نیز می توانند در انواع خشک، آبی و یا روغنی باشند.

تفاوت پمپ های تک مرحله ای و دو مرحله ای

از جمله تفاوت های پمپ های تک مرحله ای و دو مرحله ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراحل کشش در این پپ متفاوت است و مطابق با نام در پمپ تک مرحله ای مکش در یک مرحله و در پمپ دو مرحله ای مکش در دو مرحله انجام می گیرد.
  • پمپ تک مرحله ای از نوع دو مرحله ای گران تر هستند.
  • پمپ دو مرحله ای برای کاربردهایی که به فشار خلا بیشتر نیاز دارند کاربردی تر هستند زیرا محدوده فشار در این پمپ ها بیشتر از نوع تک مرحله ای خواهد بود.
  • پمپ های تک مرحله ای برای کاربردهایی که به فشار خلا کمتری نیاز دارند کاربردی تر هستند زیرا محدوده فشار در این پمپ ها از نوع دو مرحله ای کمتر خواهد بود.
  • پمپ های تک مرحله ای با قطع جریان برق سریعاً متوقف می شوند اما پمپ های دو مرحله ای بعد از قطع جریان برق عملکرد خود را تا مدتی ادامه می دهد.
  • هزینه های مربوط به تعمیرات و نگهداری در پمپ های تک مرحله ای از پمپ های دو مرحله ای بیشتر است.