به گزارش پایگاه خبری نشان :

سرطان روده یکی دیگر از سرطان های شایع است که گریبان گیر بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا می شود. این سرطان، روده بزرگ را درگیر می کند اما گاهی در مواردی ممکن است توده های سرطانی روده کوچک را درگیر کند. این بیماری معمولا در افراد مسن رخ می دهد ولی این به این معنا نیست که گروه های سنی دیگر به آن مبتلا نمی شوند. همه ما باید این را مد نظر داشته باشیم که برخی از سرطان ها از جمله سرطان روده در ابتدا قابل تشخیص نیستند اما با داشتن اطلاعات و آگاهی در مورد این سرطان می توانیم از وقوع آن جلوگیری کنیم. در این مطلب به این بیماری خواهیم پرداخت.

برای شکست سرطان روده باید تحت نظر پزشک باشید : ویزیت متخصص داخلی در منزل

سرطان روده بزرگ چیست؟

سرطان روده بزرگ وقتی ایجاد می‌ شود که سطح داخلی روده بزرگ یا راست روده درگیر رشد غیر طبیعی سلول ‌ها شود. به این ترتیب پولیپ‌ هایی در روده رشد می ‌کند. در برخی افراد سرطان روده خوش خیم است و پولیپ‌ ها لزوماً سرطانی نمی ‌شوند، حتی ممکن است سال‌ ها طول بکشد تا پولیپ ‌ها سرطانی شوند. پس صرفاً وجود پلیپ، نشانه‌ سرطان نیست.

دو نوع پولیپ اصلی شامل موارد زیر است:

  1. پولیپ ‌های آدنوماتوز که احتمالاً به سرطان تبدیل می‌ شوند.
  2. پولیپ هایپیر پلاستیک و پولیپ‌ های التهابی که شیوع آن ‌ها زیاد است اما برخلاف گروه قبلی پیش سرطانی نیستند.

برای شکست سرطان ریه باید تحت نظر پزشک باشید : ویزیت متخصص ریه در منزل

سرطان روده کوچک چیست؟

سرطان روده کوچک جزو سرطان‌ های شایع نیست اما با رشد سلول ‌های سرطانی بدخیم در بافت روده کوچک ایجاد می ‌شود. روده کوچک معده را به روده بزرگ متصل می ‌کند و در جذب مواد مغذی و معدنی نقش دارد. وقتی توده‌ سرطانی در روده کوچک رشد کند و بزرگ شود، موجب مسدود شدن روده و اختلال در هضم و جذب غذا می شود.

سرطان روده کوچک انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر است.

تومور کارسینوئید

آدنوکارسینوما

سارکوما

لنفوم

علائم هشدار دهنده سرطان روده چیست؟

اغلب سرطان ها در کولون یا رکتوم از پولیپ ها ایجاد می شوند، بنابراین غربالگری برای پیدا کردن یا برداشتن آنها به جلوگیری از رشد آنها به سرطان جلوگیری می کند. علائم سرطان روده بزرگ می تواند شامل مواردی مانند کاهش وزن ناگهانی و یا رشته ای و باریک شدن مدفوع باشد. سایر علائم هشدار دهنده اولیه سرطان روده شامل موارد زیر می باشند:

خونریزی رکتال به رنگ قرمز روشن یا تیره مدفوع رشته ای یا باریک تنسموس، احساس نیاز به تخلیه روده، در حالی که چیزی از آن خارج نمی شود. کم خونی ناشی از فقر آهن درد مداوم شکم کاهش وزن

اگر چه ممکن است این علائم ناشی از بیماری های دیگر مانند بواسیر یا بیماری های التهابی روده باشد، اما بایستی حتما در مورد آنها با پزشکتان مشورت نمایید. خون در مدفوع، حتی اگر به طور گاه و بیگاه دیده شود، نبایستی نادیده گرفته شود.

اگر سرطان روده شما را دچار یبوست کرده : تنقیه در منزل

ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان روده چیست؟

مجموعه عواملی که باعث می‌ شود خطر ابتلا به سرطان روده افزایش پیدا کند، شامل موارد زیر است:

ژنتیک: برخی از جهش‌ های ژنی می‌ تواند موجب ایجاد سندروم‌ های ارثی و بروز سرطان روده شود. همچنین اگر فردی در یک خانواده مبتلا به سرطان شود، احتمال بروز بیماری در اعضای خانواده‌ او افزایش پیدا می‌ کند.

سن بالا: بالا رفتن سن یکی از عواملی است که موجب ابتلا به سرطان روده می‌ شود، به همین دلیل اغلب مبتلایان سن بالای ۵۰ سال دارند.

رژیم غذایی: افرادی که رژیم غذایی کم فیبر و پرچربی مصرف می ‌کنند با احتمال بیشتری به سرطان روده مبتلا می ‌شوند.

سبک زندگی بی‌ تحرک: عدم فعالیت بدنی و ورزش نکردن از عواملی هستند که احتمال بروز سرطان روده را افزایش می‌ دهند.

سیگار و الکل: استفاده‌ از مشروبات الکلی و سیگار از عواملی هستند که احتمال بروز سرطان روده را افزایش می ‌دهند.

اضافه وزن: چاقی یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان است.

پرتوتراپی: کسانی که به دلیل ابتلا به سرطان‌ های شکمی در معرض پرتوتراپی قرار می ‌گیرند، با احتمال بیشتری در معرض سرطان روده هستند.