به گزارش پایگاه خبری نشان :

محمدصادق موجی بوشهری با اشاره به ضرورت مصرف ویتامین D اظهار کرد: ویتامین D، یک ویتامین محلول در چربی است که وجود مقادیر کافی از این ویتامین در گردش خون جهت حفظ سلامت استخوان‌ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، عضلات و غیره در میان تمام سنین و نژادها ضروری است.

وی بیان کرد: بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت نوع یک، استئوپروز و اختلالات خود ایمنی از عوارض کاهش سطح ویتامین D است که ضرورت دارد کلیه افراد جامعه برای پیشگیری از کمبود این ویتامین، مکمل ویتامین دی موردنیاز خود را بر اساس توصیه‌های بهداشتی دریافت کنند.

این کارشناس با اشاره به اینکه از عوارض کاهش ویتامین D در بدن می‌توان به خطر بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت نوع یک، استئوپروز و اختلالات خود ایمنی اشاره کرد افزود: منابع غذایی حاوی ویتامین D بسیار محدود هستند (مانند ماهی سالمون) و یا طور مرتب مورد استفاده قرار نمی‌گیرند (مانند دل و قلوه) و همچنین استفاده مستقیم از نور آفتاب نیز به دلیل مسائلی همچون پوشش خانم‌ها، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، آلودگی هوا و... سبب سنتز مقادیر کافی ویتامین D نمی‌شود بنابراین مصرف مکمل ویتامین D ضروری است.

به گزارش گروه دریافت ایسنا، کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت اظهار کرد: وضعیت مصرف ویتامین D در دختران و پسران دانش‌آموز مقاطع متوسطه اول و دوم از طریق مکمل یاری با مگا دوز ویتامین D در حال بهبود است که لازم است مکمل ویتامین "د" به صورت ماهیانه به مدت ۹ ماه متوالی، به دانش‌آموزان داده شود.

وی تصریح کرد: با توجه به لزوم هماهنگی‌های اولیه در ابتدای سال تحصیلی لازم است اولین دور مکمل در پانزدهم مهرماه به دانش آموزان ارائه و پس‌ازآن نیز تا پانزدهم خردادماه این روند ادامه یابد.

موجی بوشهری در خصوص مکمل یاری سایر گروه‌های سنی با ویتامین دی گفت: برای کلیه کودکانی که با شیر مادر یا شیر مصنوعی تغذیه می‌شوند، باید ویتامین A با دوز هزار و ۵۰۰ واحد بین‌المللی و ویتامین D با دوز ۴۰۰ واحد بین‌المللی (معادل یک سی‌سی قطره A + D یا مولتی‌ویتامین) از روز ۵-۳ تولد و هم‌زمان با غربالگری هیپوتیروئیدی نوزادان تا پایان ۲ سالگی (۲۴) ماهگی داده شود.

وی تأکید کرد: کلیه زنان و مردان ۱۹ سال به بالا شامل جوانان، میانسالان و سالمندان، باید ماهیانه یک دوز مکمل مگادوز ویتامین (D قرص ژله‌ای ۵۰ هزار واحد بین‌المللی) جهت پیشگیری از کمبود این ویتامین مصرف کنند.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد مکمل ویتامین "د"

موجی در خصوص عوارض جانبی مصرف بیش از حد مکمل ویتامین "د"عنوان کرد: در صورت مصرف بیش از حد ویتامین "د" (بیش از دو هزار واحد بین‌المللی ویتامین "د" در روز) عوارضی چون ضعف، خستگی، خواب‌آلودگی، سردرد، کاهش اشتها، خشکی دهان، مزه آهن در دهان، تهوع و استفراغ ایجاد می‌شود.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین "د" در دانش آموزان و با توجه به اینکه دریافت از طریق مکمل به‌اندازه‌ای نیست که به حد غیرمجاز برسد، عملاً شاهد این عوارض نخواهیم بود./ایسنا