به گزارش پایگاه خبری نشان :

مکمل‌های ویتامین D باید با کنترل سطح کلسیم و فسفر خون مصرف شود. به گفته نادیا فرولووا، معاون رئیس بیمارستان کلینیکی مسکو، در صورت سطح بالای کلسیم در خون ممکن است کلیه‌ها دچار آسیب جدی شوند. در این صورت تأثیر ویتامین D بر کلیه‌ها سمی خواهد بود. 

ویتامین D در بسیاری از خوراکی‌ها از جمله ماهی‌ها، تخم‌مرغ، شیرهای فراوری‌شده و روغن کبد ماهی کاد یافت می‌شود. همچنین نور خورشید تولید روزانه ویتامین D را در بدن افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد روزانه ۱۰ دقیقه قرار گرفتن در برابر آفتاب می‌تواند از کمبود ویتامین D جلوگیری کند. دو نوع مهم ویتامین D برای انسان‌ها وجود دارد؛ ویتامین D۲ که از طریق گیاهان تامین می‌شود و ویتامین D۳ که از طریق پوست بدن انسان (زمانی که در برابر آفتاب قرار می‌گیریم) ساخته می‌شود. خوراکی‌ها معمولا با ویتامین D۲ یا D۳ غنی می‌شوند. 

مصرف زیاد مکمل ویتامین D می‌تواند باعث از دست دادن اشتها، ادرار پی‌درپی و کاهش وزن شود. همچنین میزان زیاد این ویتامین می‌تواند به بروز مشکلات کلیوی و قلبی بینجامد. 

بهترین منبع طبیعی ویتامین D نور خورشید است. ویتامین D همچنین در کره، تخم‌مرغ، ماهی‌ها از جمله سالمون و تن یافت می‌شود. بعضی از غذاهای غنی‌شده همچون شیر و سایر غذاها نیز حاوی ویتامین D هستند./اسپوتنیک

منبع: اسپوتنیک