به گزارش پایگاه خبری نشان :

روزنامه شهروند:  آمار ابتلا به کووید- 19 در ایران روند تصاعدی به خود گرفته، به ‌طوری که بر اساس اعلام وزارت بهداشت تنها در 24 ساعت (روز جمعه تا شب) یک‌هزار و 757 نفر دیگر مبتلا به بیماری شده‌اند که در مقایسه با موارد ابتلا در هفته گذشته، نشان‌دهنده روندی صعودی است. با اینکه تهران به ‌عنوان کانون شیوع کرونا در کشور شناخته می‌شود اما در روزهای گذشته گزارش‌های‌رسیده از استان‌های دیگر نشان می‌دهد که روند شیوع در برخی استان‌ها صعودی شده است. در آخرین گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت آمده که استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان، خوزستان، سمنان، لرستان، مازندران و کهگیلویه‌وبویراحمد از نظر موارد بروز روند صعودی گرفته‌ و از آن طرف هم استان‌های مرکزی، ایلام و همدان با پیک جدیدی مواجه شده‌اند که منجر به افزایش موارد ابتلا در آنها می‌شود.

از ابتدای هفته گذشته استان خوزستان که در گروه استان‌های با بروز کم بود، حالا چندین روز است که در بخش استان‌هایی با بروز متوسط از نظر شیوع کووید- 19 قرار گرفته و براساس گفته‌های روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت شرایط آن همانند روزهای ابتدایی هفته گذشته همچنان قرمز است. بالارفتن موارد ابتلا در این استان منجر شد تا آبادان به‌عنوان یکی از شهرستان‌های پرتردد این استان تا اواخر هفته گذشته قرنطینه شود. با اینکه از سی‌ام بهمن‌ سال گذشته تاکنون، کاهش قابل ملاحظه‌ای در روند ابتلا مشاهده نشده اما مدیرگروه کنترل بیماری‌های مرکز بهداشت کرمانشاه افزایش موارد جدید را نشانه آغاز موج دوم کرونا در کشور دانسته است. کرمانشاه در آخرین گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت از نظر شیوع کووید- 19 روند نزولی را تجربه می‌کند.

با اینکه این مسئول در مرکز بهداشت کرمانشاه صحبت از موج دوم بیماری به میان می‌آورد اما حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونای تهران در گفت‌وگو با «شهروند» نظر دیگری دارد. به گفته او، در حال حاضر ما در موج سوم بیماری قرار داریم: «در اسفند ماه موج اول را شاهد بودیم، از اوایل فروردین تا سیزدهم در موج دوم بودیم و حالا هم در موج سوم قرار داریم.» براساس اعلام او، موج یعنی یک دوره اپیدمی. زمانی که از بررسی منحنی شیوع بیماری به این نتیجه برسند که موارد ابتلا در روزهای گذشته پایین رفته و پس از مدتی دوباره به اوج رسیده، می‌گویند موج جدید بیماری رخ داده است: «در منحنی میزان شیوع از موارد کم شروع می‌شود تا به اوج برسد. زمانی که اوج اتفاق افتاده و دوباره موارد ابتلا کم شود و بعد از آن بار دیگر موارد ابتلا بالا رود، گفته می‌شود موج جدید رخ داده است. البته همه اینها بستگی به منحنی شیوع دارد که بر اساس آن می‌توان خبر از موجی جدید داد.» سوری می‌گوید: «یک دوره بیماری می‌تواند چندین موج داشته باشد و هر موج می‌تواند چندین پیک در خود تجربه کند. بنابراین زمانی که پیک پایین می‌آید گفته می‌شود موج تمام شده و ممکن است موج بعدی شروع شود.» این اپیدمیولوژیست ادامه می‌دهد: «طول دوره بیماری دو هفته است؛ یعنی از زمانی که فرد نشانه‌های بیماری را در خود می‌بیند تا زمانی که بهبود یابد دو هفته طول می‌کشد. بنابراین این چهارده روز روی پیک و موج تأثیرگذار است.» با اینکه در شرایط فعلی ایران هم مثل سایر کشورها به‌ طور مداوم وارد پیک و موج‌های جدید این بیماری می‌شود و هر بار با ورود به این دوره آمارها روند تصاعدی به خود می‌گیرند، اما مسئولان وزارت بهداشت نسبت به موج بعدی بیماری که در پاییز و زمستان رخ می‌دهد، هشدار می‌دهند. حالا هم به گفته معاون کل وزارت بهداشت و با استناد به خبرهای رسیده از سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی می‌شود که موج کرونا در پاییز و زمستان شدیدتر هم خواهد بود.