به گزارش پایگاه خبری نشان :

خبر آنلاین : کم کالری بودن یک رژیم می‌تواند باعث شود به پرخوری روی بیاورید به گفته متخصصان این شیوه ممکن است منجر به رژیم ناسالم دیگر یا بی نظمی در غذا خوردن شود و به طور کلی مصرف کم کربوهیدرات، پروتئین زیاد و روزه‌داری‌های متناوب ممکن است در مدت کوتاه موثر باشد اما برای اکثر مردم در طولانی مدت پایدار نخواهد بود.

شاید شما هم بارها در زندگی خود به فکر رژیم گرفتن برای کاهش وزن و سلامتی بیشتر افتاده باشید. اما رژیم‌های غذایی سرخود می‌توانند به سلامت شما آسیب جدی وارد کنند و اگر نخواهید خودسرانه و بدون دانش یک رژیم غذایی بگیرید، دو گزینه پیش روی شماست. اول استفاده از رژیم‌های غذایی که در سراسر دنیا محبوبیت زیادی دارند و دوم مراجعه به پزشک متخصص که روش آخر بهترین و سالم‌ترین راهی است که می‌توانید انتخاب کنید. چرا که پزشک متخصص با توجه به آزمایش خون و شرایط بدنی شما برایتان یک رژیم تجویز می‌کند که می‌تواند به ارتقای سلامت شما هم کمک کند.

اما چطور باید تشخیص داد که یک رژیم غذایی مناسب شماست؟ متخصصان می‌گویند که رژیم غذایی‌ای که باید از آن اجتناب کنید، رژیمی است که پایدار نباشد. این موضوع همچنین می‌تواند شامل رژیم‌های کم کالری هم بشود چرا که این برنامه‌ها در طولانی مدت بر علیه شما خواهند بود چرا پس از مدتی بدن با کالری کم سازگار می‌شود و فرایند کاهش وزن متوقف و دوباره وزن اضافه خواهید کرد.

علاوه بر این، کم کالری بودن یک رژیم می‌تواند باعث شود به پرخوری روی بیاورید به گفته متخصصان این شیوه ممکن است منجر به رژیم ناسالم دیگر یا بی نظمی در غذا خوردن شود و به طور کلی مصرف کم کربوهیدرات، پروتئین زیاد و روزه‌داری‌های متناوب ممکن است در مدت کوتاه موثر باشد اما برای اکثر مردم در طولانی مدت پایدار نخواهد بود.

اگر قصد کاهش وزن دارید، هرگز این رژیم‌ها را امتحان نکنید:

 رژیم اتکینز

طبق گفته متخصصان اگرچه یک رژیم غذایی بدون کربوهیدرات ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند، اما روی سلامت کلی شما تاثیر منفی داشته باشد. ایده رژیم اتکینز برای لاغر شدن، وجود گوشت‌های چرب و قرمز به عنوان عناصر اصلی وعده‌های غذایی بود و همین مصرف بالای گوشت قرمز و چربی‌های اشباع نشده به دلیل ایجاد بیماری‌های قلبی و کلسترول بالا، ایراد اصلی این رژیم و سایر رژیم‌های مشابهش محسوب می‌شود. مطالعات نشان داده است که برای حفظ سلامتی در طولانی مدت باید از رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز و چربی‌های ترانس پرهیز کرد.

 رژیم کتوژنیک

کتو از رژیم‌های بسیار پرطرفدار سال ۲۰۱۹ بود، اما برخی متخصصان چندان طرفدار این رژیم نیستند چرا که معتقدند ایده اصلی این رژیم این است که با قرار دادن بدن در حالت کتوز باعث شود چربی کمتری در بدن ذخیره شود؛ با این حال، مشکل رژیم کتوژنیک این است که باعث فشار اضافی بر اندام‌های داخلی شما که برای کار کردن به کربوهیدرات نیازمند هستند، می‌شود. علاوه بر این، مطالعاتی نشان داده اند که رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات برای طولانی مدت خطرناک هستند.

 رژیم آب میوه

طرفداران این رژیم معتقدند که رژیم به پاکسازی بدن از سموم و مواد غذایی ناسالم کمک می‌کند. هالی روزر، متخصص تغذیه ورزشی در این باره توضیح می‌دهد: بدن ما در پاکسازی از طریق کبد و کلیه عالی عمل می‌کند، بنابراین ایده پاک کردن سموم توسط آب میوه‌ها فاقد پشتوانه علمی است؛ اگر می‌خواهید مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهید، خود سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا اگر تمایل دارید آنها را به نوشیدنی تبدیل کنید، اسموتی کردن روش بهتری است چرا که در این حالت فیبر میوه‌ها و سبزیجات را از دست نمی‌دهید.

 رژیم HCG

از این رژیم فرار کنید! متخصصان معتقدند که این رژیم باعث کاهش وزن می‌شود اما دلیل واقعی این است که فرد در این رژیم کالری بسیار کمی دریافت می‌کند. به همین دلیل این رژیم پایدار نخواهد بود چرا که هیچ کس نمی‌تواند در روز وعده‌ای متشکل از ۵۰۰ کالری بخورد. همچنین این رژیم برای سلامت بدن خطرناک است چرا که کم غذا خوردن باعث کاهش متابولیسم بدن می‌شود و در طولانی مدت رسیدن به وزن سالم را دشوار می‌کند، شما را در معرض سوتغذیه قرار می‌دهد، باعث اختلال در غذا خوردن و به از بین رفتن عضلات و بافت‌ها به ویژه در اندام‌های حیاتی مانند قلب می‌شود چرا که در شرایط گرسنگی بدن شروع به استفاده از پروتئین خود به عنوان انرژی می‌کند.

علاوه بر این متخصصان تاکید می‌کنند که کارکرد هورمون hCG فقط به عنوان بخشی از درمان‌های باروری تأیید شده است، نه کاهش وزن و تاکنون فقط مطالعات کوچکی در مورد اثربخشی استفاده از hCG برای کاهش وزن انجام شده است و شواهد کافی در مورد خطرات احتمالی استفاده از این هورمون و همچنین اینکه آیا واقعاً برای کاهش وزن موثر است، وجود ندارد.

رژیم غذای کودک

این رژیم غذایی مبتنی بر کاهش کالری و وزن از طریق جایگزینی یک یا دو وعده یا میان وعده در روز با غذای کودک است. باز هم دلیل کاهش وزن افراد در این رژیم غذایی به دلیل مقدار کمی کالری مصرفی در هر روز است. اما از آنجایی که مواد مغذی این غذاها برای نوزادان تنظیم شده است و بیشتر حاوی فیبر بالا و پروتئین پایین بوده و ممکن است این رژیم افراد در معرض خطر سوتغذیه قرار بدهد از طرف دیگر شما نیازی به جویدن این غذاها ندارید و از آنجایی که به عنوان یک فرد بالغ عادت به جویدن غذا دارید، این رژیم نمی‌تواند در طولانی مدت کاربردی باشد.

 رژیم تخم مرغ آب پز

طرفداران این رژیم معتقدند با خوردن تخم مرغ آب پز در تمام طول روز می‌توانید در طی دو هفته تا ۱۲ کیلو وزن کم کنید. اما برخی متخصصان با این رژیم مخالف اند چرا که معتقدند این رژیم بسیاری از گروه‌های غذایی را حذف کرده و غذای شما را تنها به تخم مرغ محدود می‌کند و در حالی که پیروی از این رژیم غذایی که کربوهیدرات بسیار کمی و پروتئین زیادی دارد، می‌تواند در کاهش وزن به شما کمک کند، اما نتایج آن کوتاه مدت است. چرا که قطعا پس از مدت کوتاهی آن را رها خواهند کرد. علاوه بر این، رژیم تخم مرغ هرگز نباید توسط افراد مبتلا به دیابت، مشکلات کلسترول یا بیماری‌های قلبی اجرا شود.

رژیم پالئو

متخصصان معتقدند که هر رژیم غذایی که به حذف کامل یا محدودیت جدی در کل گروه‌های غذایی مانند کربوهیدرات‌ها یا لبنیات نیاز داشته باشد، می‌تواند مسئله ساز شده و منجر به کمبودهای غذایی در بدن شود و هنگامی که بدن شما به درستی و با تعادل تمام مواد مغذی را دریافت نکند، ایجاد تغییرات پایدار مورد نظر شما غیرممکن است.

پشت پرده تبلیغات قرص‌ها و محصولات لاغری چه می‌گذرد؟

رژیم‌های غذایی نامناسب برای لاغری که به سلامت افراد آسیب می‌زنند، تنها اتفاق بد مسیر کاهش وزن نیستند. قرص‌های لاغری که به طور مرتب و مداوم در رسانه‌های تبلیغ می‌شود، از اصلی‌ترین چاله‌های پیش روی کسانی است که نمی‌خواهند از روش اصولی یعنی ورزش و رژیم غذایی درست، وزن کم کنند و مایلند راهی طولانی را در زمانی کوتاه و بدون زحمت طی کنند. اما واقعا مصرف قرص‌های لاغری، پوشیدن گن یا استفاده از کرم‌های مخصوص در کاهش وزن موثر اند یا فقط ترفندی تجاری برای خالی کردن جیب مردم هستند؟

متاسفانه ادعاها مبنی بر اینکه بدون تغییر عادادت غذایی و بدنی خود می‌توانید وزن خود را کاهش دهید، دروغی بزرگ است و حتی برخی از این محصولات ممکن است به طور جدی به سلامت شما آسیب بزنند و چیزی که در نتیجه استفاده از این محصولات از دست خواهید داد پول است نه چربی‌های اضافه!

تبلیغات دروغین هر داستانی می‌سازند تا شما را مجبور به خرید محصولات کاهش وزن خود کنند. آنها به شما وعده می‌دهند که: بدون رژیم گرفتن و ورزش لاغر می‌شوید و نیاز نیست مراقب چیزی که می‌خورید باشید، اگر از این محصول استفاده کنید، برای همیشه وزن کم خواهید کرد، در عرض مدتی کوتاه می‌توانید وزن زیادی کم کنید یا این محصولات برای همه افراد مفید هستند.

اما واقعیت این است که هر نوید کاهش وزن معجزه آسا به راحتی، خلاف واقع است و هیچ راه جادویی برای کاهش وزن بدون رژیم معقول و ورزش منظم وجود ندارد؛ علاوه بر این هیچ محصولی به شما اجازه نمی دهد تمام مواد غذایی مورد نظر خود را بخورید و همچنان وزن کم کنید و کاهش وزن دائمی نیاز به تغییر در سبک زندگی دائمی دارد، بنابراین به هیچ محصولی که نتایج یک بار برای همیشه وعده دهد، اعتماد نکنید.

حتی اگر یک محصول بتواند در بعضی شرایط به کاهش وزن برخی از افراد کمک کند، هیچ محصولی وجود ندارد که برای همه افراد یکسان عمل کند چرا که ویژگی‌های بدنی و پزشکی افراد با یکدیگر متفاوت است.

چرا مردم گول تبلیغات دروغ را می‌خورند؟

کاری که سازندگان این محصولات برای فروش انجام می‌دهند، در قانع کردن بسیاری از مخاطبان موفق عمل می‌کند. آنها در ابتدا برای قابل قبول نشان دادن محصول خود روایت‌ها و گزارش‌های دروغینی از کاربرد مثبت محصول خود در اینترنت منتشر می‌کنند.

بعضی از آنها ممکن است از آرم سازمان‌های خبری و مورد اعتماد مردم در این گزارش‌ها استفاده کنند یا از نام‌ها و آدرس‌های وبسایت‌هایی استفاده کنند که شبیه به برندهای خبری و وب سایت‌های معروف است.

سپس تحقیقات جعلی را به کار خود اضافه می‌کنند. آنها تحقیقات دروغینی درباره اثربخشی محصول به شما ارائه می‌دهند و حتی ممکن است در این فرایند از اعتبار خبرنگاران یا محققان مورد اعتماد سواستفاده کنند.

در قدم بعدی بعضی اوقات نقدهای آنلاین درخشان می‌نویسند یا برای انجام این کار به دیگران پول می‌دهند و در نهایت جلوه‌ای کاملا متقاعد کننده از محصولشان به شما ارائه می‌کنند. اما اگر قصد کاهش وزن دارید به یاد داشته باشید که تنها راه سالمی که می‌توانید واقعا از آن نتیجه بگیرید همیشه ورزش متناوب، رژیم غذایی درست و تغییر در عادات ناسالم زندگی است و بقیه روش‌ها در بهترین حالت یا نتیجه‌ای نخواهند داشت یا به سلامت شما آسیب خواهند زد.