به گزارش پایگاه خبری نشان :

شاخص بورس پس از یک رفت و برگشت در هفته با بازدهی نزدیک ۲ درصد (۱.۹۹ درصد) روبه رو شد. در این هفته بازار اگرچه در اواخر هفته گذشته از میانه کانال ۱.۲ میلیون واحد عبور کرد اما در روزهای ابتدایی هفته با شیب کاهشی روبه رو شد و دوباره به زیر میانه کانال ۱.۲ میلیون واحد برگشت.

در میانه هفته، شاخص سازها به کمک کوچکترها شاخص را به بالای میانه کانال ۱.۲ میلیون واحد رساند و پس از یک مسیر ممتد صعودی در سطح ۱.۲۸۲ میلیون واحد قرار دادند.

از نگاه بورس بازان چالش روز پایانی کاری بورس طبیعی است. به دلیل تسویه و نقدکردن حساب بسیاری از بازیگران و فعالان میتوان، فعال شدن سمت عرضه را طبیعی پنداشت و با توجه به نشانه های تقویت حضور دوباره پول ها، از هفته آینده سمت تقاضا میتواند با قدرت بیشتری مسیر قبلی خود را ادامه دارد.

البته سطح ۱.۲۸۵ میلیون واحد، مرز روانی و مقاومت تلقی میشود و به نظر میرسد در صورت عبور بازار از این مرز روانی، مسیر بورس برای ورود به کانال ۱.۳ میلیون واحد در این هفته میسر و ممکن باشد.

سمت تقاضا در دو هفته اخیر دستخوش تغییرات بنیادی بوده؛ افزایش تعداد صف های با نماد خرید و کاهش ارزش صف های فروش، افزایش نمادهای با مثبت قیمتی و افزایش ورودی پول حقیقی ها باعث شده موقعیت خریداران محکم تر شود.

البته این وضعیت را نمیتواند پایدار و قطعی دانست؛ چرا که خوش بینی به سیاست های حمایتی دولت بعد نسبت به بازار سرمایه و مسئله احیای برجام میتواند در عین حال که از نگاه فعالان مولفه های حمایتی و مثبت بازار است، از نگاه منتقدان پاشنه آشیل هم تلقی شود.

چرا که بسیاری از منتقدان خوش بینی ها را با توجه به برخی مختصات اقتصاد ایران در سپهر سیاست خارجه ایران، غیر واقع بینانه و لحظه ای توصیف میکنند و معتقدند نمیتوان با خوش بینی کامل و مفرط در این باره صحبت میان آورد و استراتژی های معاملاتی خرید و فروش را با برنامه ریزی و قطعیتی به انجام رساند.

با تمام این اوصاف بازار سهام در دو هفته اخیر گام در مسیری نهاده که نشان مدهد پس از کف سازی شاخص، آماده ورود به سیکل صعودی است، هر چند که در رفتار بورس بازان همچنان نشانه هایی از تردید و احتیاط هم دیده میشود.

در صورتی که نشانه های صعود در روزهای گذشته تداوم یابد، روز آغازی هفته بعد صعودی خواهد بود و البته در صورتی که چالش های عرضه روز چهارشنبه جدی تلقی شود و سایه اخبار مربوط به تحولات برجام بر بازار سنگینی کند، ممکن است دوباره خریداران یک گام عقب بنشینند.

با این اوصاف موتورهای محرکه بازار سهام متنوع خواهد بود و در کنار رشد شاخص سازها و سهام با محورکامودیتی و دلارمحور، سهام ریالی متاثر از تورم انتظاری میتوانند همچنان شاخص را به سطوح بعدی میل کند. در مورد گزینه آخر رشد سهام ریالی هم برخی از فعالان پیش بینی کرده اند در هفته های پیش رو این اتفاق بیفتد.